Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Koruna třicet za kilometr
Caddy na zemní plyn jezdí úsporně a bez potřeby pozornosti ze strany řidiče. Třeba pro pekárnu je to ideální pomocník pro každodenní rozvoz rohlíků.
(více v čísle 12/19)Ještě nedávno mohli živnostníci u plechových minivanů vybírat mezi jedním dieselem a dalším benzinovým motorem. Dnes se široká škála kombinací z osobních verzí promítla i do malých dodávek. Důkazem je tahoun Volkswagen Caddy. Nejenže se kromě čistě osobní varianty nabízí ještě jako skříň či kombi se sedačkami i nákladovým prostorem, ale také ve dvou délkách rozvoru. Dokonce s pohonem všech kol, automatickou převodovkou a motory od 1.0 do 1.4 TSI a několika výkonnostními specifikacemi dvoulitrové nafty. Nový agregát 1.5 TSI v ceníku caddy nenajdete.
Nejvíc nás ale zaujala raritní verze 1.4 TGI/81 kW (jako manuál i automat!). Nabízí totiž originální tovární přestavbu na zemní plyn. Nádrže jsou skryté pod podlahou. Velký smysl má v tomto případě uvažovat o prodlouženém Maxi, protože se patřičně s tím protáhne i sada nádrží. V řeči čísel to znamená zásobu plynu 26 vs. 37 kg. Dojezd je díky tomu zajímavý, my jsme na jedno naplnění ujeli během týdne 700 km – dvojnásobek toho, co před deseti lety zvládla starší generace s motorem 2.0 MPI na CNG. Teprve až pak se nám systém automaticky přepnul na záložní třináctilitrovou nádrž benzinu. Ta bohatě vystačí na dojetí k plnicí stanici.
Při průměrné spotřebě pěti kilogramů zemního plynu na 100 km vycházejí náklady na kilometr jen na 1,30 Kč. Na to se v praxi nedostane ani vznětový dvoulitr. Jenže je zase levnější. Při rozdílu kupní ceny 54 000 korun a uvažované spotřebě šesti litrů nafty se plynová varianta vrátí po ujetí více než sta tisíc kilometrů. Pak jsou tady ještě výhody, které nelze vyčíslit: například tichoučký chod benzinového čtyřválce. Plynový pohon se hodí i z hlediska firemního PR – je to přece ekologický a čistý pohon místo nafty, o které se nás snaží mnohá lobby přesvědčit, že je fuj. A koneckonců i jako ojetina bude plynové caddy vyčnívat mezi záplavou utahaných dieselů. Pro firmy využívající zemní plyn ve velkých objemech, a tedy s potenciálem investice do vlastní plničky, je podle nás Caddy TGI nadmíru zajímavé. Umíme si ho například představit jako pekařský dostavník. Mimochodem v akci se teď krátká skříň 1.2 TSI prodává jen za 299 900 Kč bez daně!
Spotřeba během testu 5,0 kg/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1395 cm3. Výkon 81 kW při 4800-6000 min-1, točivý moment 200 Nm při 1500-3500 min-1. Manuální převodovka, 6°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 174 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 13 s. Spotřeba město/mimo město 5,7/3,8 kg/100 km. Kombinovaná spotřeba 4,5 kg/100 km