Renault Grand Scénic Blue 1.7 dCi 150: Prckové končí, přišel upsizing
Po loňském emisním zemětřesení mají zákazníci Renaultu zjednodušený život. Jediný vznětový motor u scéniku má teď objem 1,7 litru. Nahrazuje oblíbené a menší 1.6 dCi, které ovšem srkalo palivo jen po douškách.
(více v čísle 13/19)Na aktuální nabídku motorů pro Renault Scénic a Grand Scénic můžete lehce aplikovat slavný výrok Henryho Forda: „Každý zákazník si může vybrat jakýkoliv diesel, jestliže to bude sedmnáctistovka“. Totéž mimochodem platí i na benziny, pokud to bude 1.3 TCe v pěti variantách. Diesel se sice jmenuje pokaždé jinak (Blue dCi 120/120 EDC/150), ale je to pořád stejný čtyřválec o objemu 1749 cm3. Nahrazuje šestnáctistovky, které nejely vůbec špatně, a hlavně nežraly ani při zatížení. Jenže bohužel už nebyly schopny splnit aktuální požadavky na exhalace oxidů dusíku.
A tak došlo k zásadnímu přepracování motorů včetně vrtání a zdvihu. Agregát dostal vstřikování močoviny a turbodmychadlo s elektrickým aktuátorem. Ať už sáhnete po jakékoliv verzi, vždy má pouze jediné turbo. Takže jde vlastně o zcela nový motor, přestože z šestnáctistovky vychází. My jsme vyzkoušeli nejsilnější verzi 150 dCi o výkonu 110 kW s manuální převodovkou. Kdo chce dvouspojkový automat, musí sáhnout po slabší variantě 88 kW. Bohužel zrovna nepřesné dráhy řazení nás u šestistupňového manuálu nenadchly. Jinak ale spojení funguje dobře. Nový motor je za jízdy příjemně pružný od spodních otáček a výkonný ve vyšších. Na rozjezdy je příjemný a neotravuje turbodírou. Předchůdci jsme vyčítali právě ospalejší chování od volnoběhu.
Nejvíc jsme byli zvědavi na srovnání spotřeby. Po týdenním testování po Praze a přilehlých dálnicích jsme s novým 1.7 dCi jezdili za 6,9 litru. A po vynulování na víkendový klidný režim spotřebu srazili jen na 6,6 litru, i když výrobce udává číslo 4,9. Jenže jak předchozí 1.5 dCi, tak i 1.6 dCi platily za superúsporňáky. S šestnáctistovkou jsme v Grand Scéniku před dvěma lety jezdili za průměrných 6,2 litru a při trošku opatrnější noze v pohodě do šesti. To se nám u nováčka nepodařilo. Odolnost ukáže čas.
Spotřeba během testu 6,8 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1749 cm3. Výkon 110 kW při 3500 min-1, točivý moment 340 Nm při 1750 min-1. Manuální převodovka, 6°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 208 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s. Spotřeba město/mimo město 5,9/4,3 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 4,9 l/100 km