Range Rover Sport SVR: Bourák Ala Gorea
Range Rover Sport SVR vypouští třikrát víc CO2 než náš redakční Rapid 1.0 TSI. Ideální auto pro odpůrce klimatického alarmismu. Nebo pro ty, kteří na něm umějí vydělávat.
(více v čísle 16/19)Nedávná zpráva o růstu grónského ledovce vyvolala obvyklý šum na obou stranách sporu o příčiny klimatických změn. Ve skutečnosti neřekla nic nového, a už vůbec neznamená, že by se přestalo oteplovat. Jen opět potvrdila, že počítačové modely, na nichž stojí alarmistická propaganda, jsou děravé jak řešeto a příroda se jimi nehodlá řídit. Koneckonců neméně sofistikované vědecké teorie ještě začátkem osmdesátých let předpovídaly příchod doby ledové, a tak si dnes příznivci hororů můžou vybrat, čeho se bát víc.
Pro ty, co se nebojí, je tu Range Rover Sport SVR. Dvouapůltunové SUV, které dá stovku za čtyři a půl vteřiny, navzdory aerodynamice lokomotivy to dotáhne na 280 km/h a už v laboratoři vykazuje hrozivou spotřebu 13,4 litru. Pod kapotou ševelí dokonalý výsměch úsporám: pětilitrový osmiválec, mezi jehož řadami rotuje mechanický kompresor. Řidiče rozmazluje bleskovými reakcemi, dovádivě točivým temperamentem i rošťáckým bubláním, jaké se u žádného turba z výfuku neozve. Na druhou stranu je na motoru znát, že pochází z kupé Jaguar F-Type a na těžké SUV je možná točivý až moc. Podvozku se základy v ortodoxním teréňáku naopak trocha atletiky chybí a němečtí konkurenti by mu na náročné trati ujeli. Největší lábuž tak spočívá v balancování na přesném středu, kdy už jedete dost rychle, ale před zatáčkami nemusíte zbytečně brzdit, a motor rozkošnicky vyje ve středních otáčkách, aby na výjezdech zabíral plynule a bez podřazování. Pak SVR skutečně vyčaruje kouzlo, které v mercedesu ani porsche nezažijete.
Podobně exkluzivní je ovšem spotřeba. Zásadně neklesá pod dvanáct na sto, a jakmile si nespoutanou dynamiku strojovny začnete opravdu užívat, vyskočí ke třiceti. Takový už bývá osud lidí, kteří mohou dát za auto tři a půl milionu korun, v zeleně ujetých zemích pak i další milion na uhlíkové dani. Vůbec nejšťastnější by tak za volantem SVR mohl být předseda všech klimatických strašpytlů, americký politik Al Gore. Hysterii proti ropě a uhlí vybičoval k maximu a včas investoval do firem, které na ní vydělají. Za pět let zbohatl o pět miliard a dnes mu ostatní uživatelé Range Roverů sami vydělávají na benzin.
Spotřeba během testu 17,6 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový vidlicový osmiválec přeplňovaný kompresorem, uložený vpředu podélně. Rozvod 2x DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 5000 cm3. Výkon 423 kW při 6000-6500 min-1, točivý moment 700 Nm při 3500-5000 min-1. Samočinná planetová převodovka s měničem, 8°. Pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem. Nejvyšší rychlost 280 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,5 s. Spotřeba město/mimo město neuvedeno. Kombinovaná spotřeba 13,4 l/100 km