Kia ProCeed 1.6 T-GDI/150 kW 7DCT GT: Tenká červená linie
O slavném válečném fi lmu se říká, že je pastvou pro oči. ProCeed je taky takový: ač naloží a odveze dost, jde hlavně o diváky.
(více v čísle 17/19)Kia kdysi se ceed‘em a pro_ceed‘ em rozpoutala válku. Nikoliv na tenké červené linii, ale tu cenovou v nižší střední třídě. Kombíkem SW s kufrem `a la octavia navíc ukázala, že na prakticky založené Čechy umí. S třetím ProCeeem, teď už bez krkolomných apostrofů a podtržítek, volí jinou stezku.
Třetí cesta
Modelem kombinujícím karoserii kombi a kupé, jenž se v novodobém automobilovém světě od dob Astonu Martin říká shooting brake, si Pro- Ceed drží nemalou dávku praktičnosti. Přidal však tolik emocí! ProCeed č. 3 se tváří dál jako sporťák, v tom navazuje na předchůdce. První z roku 2007 se nijak zvlášť nelišil od klasických ceedů, tedy až na chybějšící pár zadních dveří. Dvojka z roku 2013 už byla jiná než základní pětidveřák: nižší, se sportovní maskou. Posbírala nejednu cenu za design a verzí GT vsadila jako první kia na výkon. Trojka už se nabízí dokonce jen jako GT (a GT Line), což znamená, že je cenově hozená výš než sourozenci. Zato s nimi má na rozdíl od dřívějška Tenká červená linie společných pět dveří a velký kufr – o dvě stě litrů objemnější než základní ceed a téměř tak velký jako kombi. Však je z celé trojky nejdelší, zato nejnižší, jak ukazuje naše tabulka. Šířka a rozvor jsou pro všechny tři modely stejné. Největší odlišnost představuje pojetí střechy. Zatímco zadní okno u kombíku SW svírá se svislicí úhel 51° a u hatchbacku 52°, u ProCeedu je zadní okno skloněno v úhlu 64°! Snížená a takhle výrazně se svažující střecha ubírá místo nad hlavami uvnitř, ale to se dalo čekat.
Sedm a půl…
Podvozku, sníženému o centimetr proti hatchbacku, píšeme body za obratnost. Líbí se nám, jak hmotnost zadního převisu potlačuje nedotáčivost, pérování na menších hrbolech je hezky poddajné. Celkově je podvozek naladěný na tužší notu: ProCeed GT Line má zadní pružiny tužší o 22 %, GT dokonce o 44 %. V zatáčkách se chová jistě. Jasně, nejde o vyložený sporťák, ale proti klasickým kombíkům je to jízda. ProCeed pohánějí pouze turbobenziny: čtrnáctistovka se 103 kW pro výbavu GT Line a testovaná šestnáctistovka 150 kW pro GT. Její potenciál není nekonečný, hlavně ve výjezdech a stoupáních. Když nešlapete na plyn, je její chod nesmírně tichý a kultivovaný chod. ProCeed GT uvádí k lidem také sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Řadí hladce, s rozmyslem a nechá motor při svižné jízdě klidně vyskočit do vyšších otáček, a to i na režim Normal. Na ten jsme jezdili raději než na červený Sport, jenž může být umělou akustikou pro leckoho otravný. Pokud budete jako my škádlit na kruhu maximálku 225 km/h a zkoušet, zda se auto dostane z nuly na sto za sedm a půl sekundy, připravte se na spotřebu i přes dvanáct litrů. Ale zvládli jsme i trasy za sedm a půl. Mimochodem, když jsme u těch sedmi a půl: průměrná délka jednoho záběru ve filmu Tenká červená linie je právě sedm a půl sekundy…
Spotřeba během testu 7,9 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, s přímým vstřikováním, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1591 cm3. Výkon 150 kW při 5500 min-1, točivý moment 265 Nm při 1500-4500 min-1. Dvouspojková samočinná převodovka, 7°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 225 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,5 s. Spotřeba město/mimo město 7,1/5,7 l/ 100 km. Kombinovaná spotřeba 6,2 l/100 km