Nissan Micra IG-T 100 N-Sport: No vida!
Benzinové turbo se vstřikováním MPI bývalo zárukou vysoké spotřeby. Nový tříválec pod kapotou Nissanu Micra dokazuje, že to může být jinak.
(více v čísle 22/19)Počínaje mohykány ze 70. let jako Saab 99 nebo BMW 2002 přes legendární 1.8 20V Turbo v octavii a passatu až po nedávnou Insignii 1.4 Turbo vždy platilo totéž: přeplňování motoru s jednoduchým vstřikováním MPI přinášelo jemný chod, ale s přísnějšími emisními normami stále pomalejší reakce na plyn a spotřebu mimořádně citlivou na styl jízdy. S nástupem přímého vstřikování, které tyto jevy omezilo a dovolilo zvýšit výkon, už MPI zbývalo jen jako levná cesta pro nenáročná auta. Jeden takový stroj pracoval až do loňska i v Nissanu Micra. Měl objem 0,9 litru, reakce na plyn jaksi gumové, a zatímco v tabulkách se skvěla spotřeba 4,4 litru, v praxi jezdil nejmíň za šest.
Očekávali jsme, že s nástupem přísnější měřicí metodiky takové věci zmizí z trhu, ale stal se pravý opak. Pokročilejší přímovstřikové motory dnes potřebují drahý filtr pevných částic, a tak výrobci hledají cestu, jak staré dobré MPI turbo zdokonalit, aby tolik nežralo. Filtr totiž nepotřebuje, protože kromě studeného startu vypouští sazí málo.
Z gruntu a důkladně vyvinutý nástupce je odvozený od čtyřválce 1.33 z qashqaie, méganu a Mercedesu třídy A a používá nejmodernější finty jako chlazené výfukové svody nebo elektricky ovládaný „přefuk“ turba. Silnější verze s 86 kW má také přímé vstřikování do válců a fi ltr, testované 74 kW stačí MPI a nižší plnicí tlak.
A vida, funguje to. Maximálka 185 km/h, stovka za 10,9 s a tabulková spotřeba 4,6 l vychází nastejno s Fabií 1.0 TSI/70 kW, přestože točivý moment dosahuje shodných 160 Nm až při 2750 min-1. Záběr tedy není tak svalnatě spodový, nicméně pod plynem zní motor jemněji, reakci na plyn má příjemně okamžitou, rozběh čitelně lineární a špičku výkonu nenásilnou. Pět dlouhých kvaltů si s pohodovou náturou tříválce rozumí, a pokud jsme otáčky nenechali spadnout pod 1800 min-1, se vším si poradil.
Slabší varianta není pro stíhací letce, proto jsme s ní jezdili spíš na pohodu, výsledná spotřeba 5,0 l nás přesto překvapila. Je to skutečně o litr méně než dosud. Přitom odpadají noční můry přímovstřikových strojoven jako hromadění karbonu a ředění oleje benzinem. Už už jsme chtěli MPI odepsat, ale znovu se ukázalo, že staré nápady mívají něco do sebe.
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový tříválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 999 cm3. Výkon 74 kW při 5000 min-1, točivý moment 160 N.m při 2750 min-1. Manuální převodovka, 5°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 184 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,9 s. Spotřeba město/mimo město 5,8/3,9 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 4,6 l/100 km