Nissan Micra IG-T 100 N-Sport: No vida! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

29. 5. 2019

Nissan Micra IG-T 100 N-Sport: No vida!

Nissan Micra IG-T 100 N-Sport: No vida!

Fotogalerie

7 fotografií

Benzinové turbo se vstřikováním MPI bývalo zárukou vysoké spotřeby. Nový tříválec pod kapotou Nissanu Micra dokazuje, že to může být jinak.

(více v čísle 22/19)

Počínaje mohykány ze 70. let jako Saab 99 nebo BMW 2002 přes legendární 1.8 20V Turbo v octavii a passatu až po nedávnou Insignii 1.4 Turbo vždy platilo totéž: přeplňování motoru s jednoduchým vstřikováním MPI přinášelo jemný chod, ale s přísnějšími emisními normami stále pomalejší reakce na plyn a spotřebu mimořádně citlivou na styl jízdy. S nástupem přímého vstřikování, které tyto jevy omezilo a dovolilo zvýšit výkon, už MPI zbývalo jen jako levná cesta pro nenáročná auta. Jeden takový stroj pracoval až do loňska i v Nissanu Micra. Měl objem 0,9 litru, reakce na plyn jaksi gumové, a zatímco v tabulkách se skvěla spotřeba 4,4 litru, v praxi jezdil nejmíň za šest.

Světlomety Full LED odvádějí dobrou práci, i k výbavě N-Sport však stojí 18 000 Kč
Autor: Ondřej Lilling

Očekávali jsme, že s nástupem přísnější měřicí metodiky takové věci zmizí z trhu, ale stal se pravý opak. Pokročilejší přímovstřikové motory dnes potřebují drahý filtr pevných částic, a tak výrobci hledají cestu, jak staré dobré MPI turbo zdokonalit, aby tolik nežralo. Filtr totiž nepotřebuje, protože kromě studeného startu vypouští sazí málo.

Nissan Micra IG-T 100 N-Sport: No vida!
Autor: Ondřej Lilling

Z gruntu a důkladně vyvinutý nástupce je odvozený od čtyřválce 1.33 z qashqaie, méganu a Mercedesu třídy A a používá nejmodernější finty jako chlazené výfukové svody nebo elektricky ovládaný „přefuk“ turba. Silnější verze s 86 kW má také přímé vstřikování do válců a fi ltr, testované 74 kW stačí MPI a nižší plnicí tlak.

A vida, funguje to. Maximálka 185 km/h, stovka za 10,9 s a tabulková spotřeba 4,6 l vychází nastejno s Fabií 1.0 TSI/70 kW, přestože točivý moment dosahuje shodných 160 Nm až při 2750 min-1. Záběr tedy není tak svalnatě spodový, nicméně pod plynem zní motor jemněji, reakci na plyn má příjemně okamžitou, rozběh čitelně lineární a špičku výkonu nenásilnou. Pět dlouhých kvaltů si s pohodovou náturou tříválce rozumí, a pokud jsme otáčky nenechali spadnout pod 1800 min-1, se vším si poradil.

Dlouhé hadice prozrazují umístění mezichladiče v přídi. To je hlavní zdroj mírné prodlevy po přidání plynu. Celkově však motor reaguje spontánně.
Autor: Ondřej Lilling

Slabší varianta není pro stíhací letce, proto jsme s ní jezdili spíš na pohodu, výsledná spotřeba 5,0 l nás přesto překvapila. Je to skutečně o litr méně než dosud. Přitom odpadají noční můry přímovstřikových strojoven jako hromadění karbonu a ředění oleje benzinem. Už už jsme chtěli MPI odepsat, ale znovu se ukázalo, že staré nápady mívají něco do sebe.

Základní údaje výrobce

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový tříválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 999 cm3. Výkon 74 kW při 5000 min-1, točivý moment 160 N.m při 2750 min-1. Manuální převodovka, 5°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 184 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,9 s. Spotřeba město/mimo město 5,8/3,9 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 4,6 l/100 km

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2019 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851