Suzuki Swift Sport: Trendům navzdory
Malých, lehkých a rychlých aut kvůli emisním předpisům ubývá. Suzuki jde proti proudu, Swift Sport má stále všechno, co má mít.
(více v čísle 22/19)Dvacet let platilo, že auta mají růst, aby nabídla víc prostoru a bezpečnosti. Tak se stalo, že třeba Ford Fiesta i Volkswagen Polo překročily čtyřmetrovou délku a s litrovými tříválci váží kolem 1150 kg. Suzuki jako specialista na různé miniatury udělal už před lety opačný krok – model Swift zkrátil, aby nechal místo větším sourozencům. Zůstává tak u méně obvyklé kombinace dospělé kabiny a menšího kufru. Kdo chce víc místa, může zvolit delší typ Baleno. Logickou výhodou swiftu proti evropským malým hatchbackům zůstává nízká hmotnost. A ta se počítá dvojnásob, když jde o sport.
Ostře a ostřeji
Rychlou verzi nabízely už dvě minulé generace swiftu. Základem vždy byl skvěle naladěný, ovšem ortodoxně tuhý podvozek, díky muší váze přitom atmosférická šestnáctistovka stačila k maximálce 195 km/h a stovce za 8,7 s. Vzhledem k ceně pod 400 000 Kč to vůbec nebyla špatná čísla, víc než zrychlení v přímce ale zaujala jízdní harmonie a nadhled podvozku. Proto občas zaznívalo volání po více koních. To splnila generace současná, jejíž hmotnost s novou platformou dále klesla, a přitom se pod kapotu nastěhovala přeplňovaná čtrnáctistovka z vitary. Výsledný poměr 103 kW Palubní desku i výplně dveří ozvláštňují červené dekory, rudé je i pozadí otáčkoměru. Informační systém není nejmodernější, ale za navigaci v ceně mu to odpustíme. a 230 Nm na 1045 kg vystřelí sviště až na 210 km/h, i když zrychlení na stovku za 8,1 s stále vypadá spíš pohodově.
S turbem jako bez turba
Mezi těmito dvěma póly se pohybuje celý život se Swiftem Sport. Čtrnáctistovka totiž není divoce přefoukané monstrum, ale atleticky lehce a plynule pracující stroj. Dobře to vynikne vedle Fiesty ST z minulého čísla, která z objemu o deci většího vymáčkne 147 kW a 290 Nm. Suzuki má pocitově daleko blíž k atmosférickému dvoulitru a před drtivým tahem dává přednost pohotovým reakcím. S otáčkami výkon přirozeně graduje, čemuž sekunduje převodovka odstupňovaná podle staré školy. Na dvojku se rozletí k 80 km/h při 6000 min-1, trojka pokračuje o dva tisíce níž. Na točitou okresku paráda. Relativně velký objem, o to menší plnicí tlak i krátké kvalty stojí také za emisním unikátem – tento motor se navzdory přímému vstřikování obejde bez filtru pevných částic. Z hlediska ekologie tomu nezatleskáme, protože sazí vypouští jen těsně pod normu, ale spontánní reakce mu většina konkurentů může závidět.
Spodek tvrdí muziku
Udržet tento potenciál všemi čtyřmi na asfaltu není jen tak. Proti předchozí, ultimativně tvrdé generaci je přesto znát, že se zavěšení uvolnilo a dopřává karoserii plynulejší pohyby. Ortodoxní závodníky to možná zklame, ale většinovému vkusu se tím Swift Sport přiblížil, i když na denní jezdění do práce je pořád dosti tvrdý a cítíme v něm každý hrbol. Stabilita je ale i na horším povrchu vynikající, kola neuskakují a hravě mrštný podvozek si nechá dost líbit. Sedačky mají skvělý tvar, mohly by však být ukotvené trochu níž.
Rozdíl, který rozhoduje
Tak to ale v životě chodí, žádné auto není dokonalé a Swiftu Sport slouží ke cti, že netlačí na pilu s cenou. V základních 479 900 Kč totiž kromě zmiňovaných sedadel najdeme bezklíčové odemykání, samočinnou klimatizaci, navigaci, světlomety Full LED i nepřehlédnutelný zářivě žlutý lak. S výkonem 103 kW se navíc pohybuje v jakémsi cenovém mezaninu pod opravdivými drsňáky. Fiesta ST se 147 kW startuje o padesát tisíc výš, stejně výkonné (ovšem dvoulitrové) Polo GTI je dražší o sto tisíc a Mini Cooper S o dvě stě. Bližší alternativou je buď Fiesta ST-Line, která ovšem musí 103 kW vymačkat z litrového objemu a platí za to poněkud nevyrovnanou charakteristikou, nebo generačně starší a podstatně těžší Opel Corsa GSi s žíznivou čtrnáctistovkou MPI Turbo. Mezi zábavnými auty do půl milionu tak Swift Sport zůstává jasnou volbou.
Spotřeba během testu 7,3 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1373 cm3. Výkon 103 kW při 5500 min-1, točivý moment 230 Nm při 2500-3500 min-1. Manuální převodovka, 6°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,1 s. Spotřeba město/mimo město 6,8/4,8 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,6 l/100 km