Renault Grand Scénic 1.3 TCe GPF EDC Intense: Váhavá čistota
Scénic 1.3 TCe jsme před rokem stihli otestovat bez filtru pevných částic. S ním jezdíme ekologičtěji, ale není to bez chyb.
(více v čísle 25/19)Pod kapotou Renaultu Scénic se odehrála nenápadná změna. Benzinová třináctistovka, uvedená vloni na jaře, dostala výfukový filtr a v ceníku se kromě označení TCe objevila písmena GPF. Filtr je výborná věc, chrání nás i naše okolí před rakovinou z miniaturních, téměř neviditelných sazí nasycených nejhoršími zbytky spalování, jako je benzopyren. Jenže zároveň tvoří ve výfuku mírný protitlak (větší než třícestný katalyzátor) a řetězec nepříjemných následků: proudění ve výfuku zpomaluje, o to méně ochotně další spaliny opouštějí spalovací prostor, část horkých plynů zůstává ve válci do dalšího cyklu, ohřívá čerstvě nasátou směs a působí nebezpečné detonační spalování, které může poškodit písty. Elektronika to pozná a brání se snížením výkonu – právě v okamžiku, kdy stojíte na plynu a snažíte se zrychlit.
U některých motorů je to poznat málo, u některých víc. Třináctistovka od Renaultu to nedokáže zapřít ani v novém cliu, navíc Grand Scénic váží 1700 kg a roztáčí obrovská dvacetipalcová kola. Uhodli jste, je to poznat a prodleva se ještě sčítá s váhavostí příplatkového dvouspojkového automatu EDC. Testovaná verze se 117 kW si to určitě komplikuje velkým turbodmychadlem, které ve středních otáčkách mohutně zabere a nahoře přináší pozoruhodně živelnou výkonovou špičku, ale dole s ním není řeč. Motor má ještě dvě slabší varianty, ale zda se liší i hardwarem a pojedou zespoda lépe, musíme ověřit v praxi.
Přesto nejde o špatnou volbu. V souvislém tahu slupne táhlé kopce jako malinu, i na dálnici potěší tichým chodem a s rozumně lehkou nohou jede za 6,8 litru. Což je třeba připomenout i proto, že nový diesel 1.7 Blue dCi nežere o moc méně. Popsaná dynamika ale vyhoví spíš klidnějším řidičům a patří k daním, které platíme za čistotu spalin. Jistě by nám bylo lépe, kdyby padly nesmyslné flotilové limity CO2, Renault by do velkého auta mohl namontovat dvoulitr MPI bez turba. Se spotřebou o litr vyšší bychom pak jezdili vysmátí od ucha k uchu. Jenže to by chudinka Greta Thunbergová musela začít chodit zase do školy.
Spotřeba během testu 6,8 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1330 cm3. Výkon 117 kW při 5000 min-1, točivý moment 270 Nm při 1800 min-1. Samočinná dvouspojková převodovka, 7°. Pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 208 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,5 s. Spotřeba město/mimo město neuvedena. Kombinovaná spotřeba 7,2 l/100 km