BMW X1 xDrive 18d: Životní rovnováha
Motor uložený napříč a připojovací čtyřkolku už BMW nikdo nevyčítá. Určitě ne u rodinného auta, které dobře funguje.
(více v čísle 25/19)BMW postupně rozšiřuje řadu méně sportovních, ale o to úspornějších modelů s příčně uloženým motorem a výchozím pohonem předních kol. Týká se to i rodinného SUV X1 a stylově přikrčeného crossoveru X2, který jsme na těchto stránkách proháněli před rokem.
Dnes tu máme X1, tedy rodinnou a praktickou „skříňovou verzi“. Při stejném rozvoru 2670 mm a světlosti 210 mm je vyšší o 86 mm a má také o 80 mm delší zadní převis. Jak čísla naznačují, je uvnitř veseleji posádce i zavazadlům. Zatímco pobyt v X2 připomínal zvýšené sportovní kupé, tady sedíme v prosluněném pokoji s vysokým stropem a bezstarostným výhledem. Udávaný objem kufru 505 l nevypadá rekordně, ale tvar má chvályhodně krychlový – proti X2 přidává do výšky skoro totéž, co do délky.
Jako praktický rodinný typ tedy obstojí rozhodně lépe, přitom mu nechybí nezbytná dávka bavorského stylu. K čemuž patří i výborně vyřešený interiér, který perfektně spojuje estetiku, přehlednost a jednoduchou funkčnost. Kombinace dotykové obrazovky, jednoduchých tlačítek na středovém panelu a ovladače menu mezi sedadly poskytuje rychlý přístup ke všem rozvětveným funkcím. Pracoviště řidiče přitom stále působí velmi automobilově.
Při přechodu na emisní normu Euro 6 d-Temp z ceníku zmizela nejvýkonnější verze dvoulitrového dieselu se 170 kW. Na výběr zůstávají varianty 110 kW (označená 18d) a 140 kW (20d), z nichž testujeme slabší s volitelným osmistupňovým automatem. Motor si i po doplnění katalyzátoru SCR AdBlue zachoval živelný charakter, tichý chod, pohotovou reakci na plyn a lineární zátah. Tedy vlastnosti, jež odjakživa patří k prioritám BMW. Úsilí konstruktérů a otevřenou ruku účetních dokazuje, že i tuto výkonově skromnou jednotku přeplňuje dvojice turbodmychadel.
Souhra s automatem je příkladně uhlazená. Pochválit musíme i pohotový záběr pohonu všech kol, který na rozdíl od některých úsporněji naprogramovaných systémů nečeká s pomocí „zadku“ až na krizovou situaci.
Přestože menší modely prémiových značek s milionovou cenovkou obecně slouží spíše jako nástroje sebeprezentace a od levnějších vozů se často liší jen detaily na povrchu, BMW přidává i zřetelný technický náskok.
Spotřeba během testu 6,2 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Vznětový čtyřválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1995 cm3 . Výkon 110 kW při 4000 min-1, točivý moment 330 Nm při 1750–2750 min-1. Samočinná planetová převodovka s měničem, 8°. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Nejvyšší rychlost 204 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,4 s. Spotřeba město/mimo město 5,7/4,6 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,0 l/100 km