Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4x4 Elegance Panorama: Hraboš bonviván
Vitara vypadá jako auto na práci, a také ji vždy zastane. S automatem si ale umí udělat i pohodu po práci.
(více v čísle 31/19)Suzuki se zdárně daří spojovat dobrodružné emoce s praktickou odolností a schopností si poradit ve zhoršených podmínkách. Hranatou vitaru potkáváme často třeba v Krkonoších nebo Českém středohoří, kde zvýšený podvozek a krátké převisy pomáhají na zimních neupravených cestách, ale nezřídka i v centru Prahy, kde si někdo oblíbil její vzhled. Docela to chápeme, drsně a jednoduše tesané tvary mají své kouzlo. Loňské emisní zemětřesení se podepsalo na nabídce motorů. Zmizel diesel i atmosférická šestnáctistovka, nabídku tak tvoří přeplňované motory BoosterJet: tříválcový „litr“ a čtyřválcová čtrnáctistovka. Oba dostanete s pohonem všech kol nebo s automatem, ale variantu „všechno v jednom“ nabízí jen větší z nich.
Výkonové parametry nepůsobí závratně, ale modří už vědí: nižší točivý moment znamená menší turbo a pohotovější reakce. Spontánní charakter, který se nám líbil i v malém Swiftu Sport, nás těší i zde a planetový automat s měničem si s ním dobře rozumí. Prodleva při rozjezdu je na dnešní poměry sympaticky krátká, reakce na plyn intuitivní a na rozdíl od mnoha podobných strojů pedál netrpí zbytečně ostrou kalibrací. Rozvoj síly lze snadno odhadnout i dávkovat a vozit se na vlně točivého momentu bez toho, aby automat zbytečně podřazoval. Většina běžné práce se odehraje do 2500 otáček, kdy se motor chová vzorně tiše. Klidný spodový tah spojený s plynulými reakcemi převodovky má podmanivé kouzlo a navzdory vzhledu pracovního nářadí dokáže nalákat i na jízdu jen tak pro radost. Nijak přehnané nejsou vzhledem ke konfiguraci ani nároky na palivo, za celý týden testu dosáhly 7,2 l/100 km. Pohodě na palubě odpovídá i naladění podvozku, pevně v kramflecích, ale poddajné a klidné i na zvlněné okresce. Jen na ostřejších nerovnostech tlumiče zabubnují do lehké karoserie, které možná chybí rozhodující špetka tuhosti kvůli prosklené střeše bez středové výztuhy.
Čímž narážíme na jedinou nevýhodu příjemného auta. Málo obvyklá kombinace automatu se čtyřkolkou je dostupná jen ve výbavě Elegance Panorama. Jak název napovídá, vyhlídkovou střechu má povinně, a navíc stojí 612 900 Kč. Automat s předním pohonem přitom dostaneme i ve stupni Premium, který je o 113 000 Kč levnější.
Spotřeba během testu 7,2 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1373 cm3 . Výkon 103 kW při 5500 min-1, točivý moment 220 Nm při 1500-4000 min-1. Samočinná planetová převodovka s měničem, 6°. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Nejvyšší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,2 s. Spotřeba město/mimo město 7,5/5,6 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 6,3 l/100 km