Audi R8 V10 performance quattro: Řekni, kde ty chyby jsou
Audi R8 druhé generace podstoupilo po čtyřech letech omlazení. Za ingolstadtským baronem mezi supersporty jsme se vypravili do německých Alp.
(více v čísle 40/19)V aréně sporťáků zápasí Audi s dalšími gladiátory s motory uprostřed již od roku 2006. Jeho vrcholový model R8 ve druhé generaci se nyní po čtyřech letech mezi zákazníky dočkal faceliftu. Zmodernizované žihadlo v zářivě žlutém kabátu si vyzvedáme na mnichovském letišti a míříme s ním kosit alpské serpentiny.
Atraktivní zadek
Na první pohled si všímáme hlubokých horizontálních linií, které činí příď opticky širší. Automobil tak působí ještě plošším, svůdnějším dojmem. Je to jako s hezkou dívkou – okamžitě totiž roste apetit na kontrolu zadních partií. Tam trkne do očí mřížka pro Řekni, kde ty chyby jsou Foto Daniel Martínek A di odvod vzduchu, jež se rozvaluje přes celou délku vozu. Za ještě zajímavější nicméně platí oválné koncovky výfuku, které v porovnání s neomlazenou „er osmou“ vypadají, jako by snědly plato anabolik. A jelikož před námi stojí nadupanější verze performance, na zádi poletíme s napevno montovaným karbonovým křídlem.
Ctnostná důkladnost
Uvnitř se neodehrála žádná překotná přestavba. Všechno podstatné se stále soustředí přímo na volantu a digitálním displeji před ním, jenž reaguje navýsost svižně. K tomu je pěkně přehledný a čitelný. Byť chvílemi marně toužíme po středové obrazovce. To když si třeba chceme přeladit rádio ze stanice hrající hity z Ein Kessel Buntes z roku 1981 na něco aktuálnějšího a zároveň sledovat navigaci do Garmisch- -Partenkirchenu. Hudební Alcatraz naštěstí mírní extrémně pohodlná křesla. Ostatně z celého z interiéru dýchá německá důkladnost a perfektní cit pro detail.
Opojný zvuk
Pomalu opouštíme letištní silniční spletenec, kde motor v komfortním režimu překvapil galantním chováním, nedávaje svou masivní potenci na obdiv. To už je ale minulost, neb se právě připojujeme na dálnici. Tam posílený desetiválec s výkonem 456 kW a točivým momentem 580 Nm můžeme konečně začít ždímat jako limetku. O naše potěšení se stará především atmosférická jednotka, která se s lehkostí komára vytáčí až přes osm tisíc otáček za minutu. A zvuk? Jedním slovem paráda! Ani sebelepší turbo tohle prostě nesvede. Zhruba hodinovou trasu do zvlněné horské krajiny tak lze označit za skutečný zážitek, o nějž kromě decibelové nálože pečuje zejména zuřivá síla plynoucí z objemu 5,2 litru.
Nejlepší kamarád
Serpentinový ráj pod hřebeny Alp ovšem teprve teď ukáže nejdůležitější schopnosti modelu R8. Nízké těžiště s motorem umístěným mezi nápravami dělají z pětimilionového audi obratného parťáka, s nímž díky vyšší karoserii vidíme také slušně do zatáček. Dovolíme si tvrdit, že tenhle vůz s chytrým pohonem všech kol a maximálním tempem 331 kilometrů za hodinu platí za řidičsky nejpřátelštější sporťák. Náš pocit rovněž umocňuje famózní podvozek s magnetickými tlumiči, jež zvlněný asfalt a občasné výmoly hravě pacifikují. I tento bod přispívá k tomu, že na křivolatých cestičkách pod nejvyšší německou horou Zugspitze máme chuť upít z adrenalinového poháru trochu víc. Nastává ta doba.
Ideál (ne)existuje
Desetiválec doslova žadoní po vytáčení. Kdesi u rakouských hranic přepínáme dvouspojkovou převodovku do manuálního režimu a saháme po pádlech pod volantem. Také v něm skříň funguje bleskově, což vedle výborných reakcí na plyn dodává nájezdům do nevyzpytatelných zákrutů kýženou jistotu. Sem tam jde se všudypřítomnými motorkáři a cyklisty o kejhák. Stačí ale na pár minutek zvolnit, užívat si v nižším tempu tichý motor, solidní výhled či absenci hluku od kol. Člověk rázem zapomene, že sedí v supersportu. Připadáme si spíš jako v obyčejném autě. Nejsvěžejší přírůstek od inženýrů z Audi Sport v mnohém připomíná „ideální“ manželku. Pouští vás na pivo, nenutí vás jíst místo řízku avokádo, nežárlí a vše odkývne. Žluťák, jenž 100 km/h pokoří za 3,1 sekundy, je podobný. Vždy poslechne, přizpůsobí se jakékoli situaci. V DNA vozidel stejné kategorie (žen jakbysmet) má však podle nás být nějaký provokativní až iritující element. Ten jinak výtečnému R8 bohužel chybí.
Technické údaje
Verze V10 performance quattro
Palivo benzin
Motor atmosférický desetiválec
Zdvihový objem (cm3) 5204
Výkon (kW při min-1) 456/7900
Převodovka samočinná dvouspojková sedmistupňová
Točivý moment (Nm při min-1) 580/6500
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 3,1
Maximální rychlost (km/h) 331
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 13,3
Cena (Kč) 4 899 900