Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D Takumi: Pod pět litrů
Mazda CX-3 = skvělý podvozek, řízení, převodovka. Volba dražšího dieselu budiž otázkou: osmnáctistovka je každopádně silný a výrazně úsporný motor.
(více v čísle 44/19)Ač už pamatuje nějaký rok, pořád nabízí atraktivní, přitom vyvážený design. K tomu přitažlivá jízda v zatáčkách, ale i komfortní. Na druhou stranu nijak zvlášť prostorná. To je Mazda CX-3. Neměří ani 4,3 metru, zato objemy motorů si to rozdává s mnohem většími auty. Benzin = dvoulitr. Testovaný diesel = osmnáctistovka. Pod jménem Skyactiv-D nahradila s modernizací starší naftovou patnáctistovku, z níž ale vychází. Nárůst objemu přivál o osm kilowattů vyšší výkon: 85 kW. Hlavní plus? Spotřeba! S pohonem předních kol a skvělou manuální převodovkou slibuje výrobce 4,4 litru. Realita? Auto jsme nešetřili – a osm set testovacích kilometrů v pohodě zvládli pod pět litrů na sto kilometrů. A jednu z osmi stovek dokonce za 3,9 litru. Přitom motor plní emisní normu Euro 6AD, v příbuzné nové řadě 3 dokonce pak nejpřísnější DG. Jak už jsme psali v našem speciálu, tenhle diesel představuje současný technologický vrchol: Pod pět litrů Foto Petr Hoomolka blok z hliníkové slitiny, válce s plazmatickým nástřikem tvrdokovu, ventily ovládané přes vahadla s rolnami a jehlovými ložisky. A hlavně: vše to zvládá bez močoviny! Převodovka skvěle řadí, ale motor si oblíbí i řidiči, kteří s pákou zas tak moc neblázní. Na šestku to mazda zvládne i padesátkou po městě. Jinak? Příjemně tlumený a kultivovaný projev.
Spotřeba během testu 4,8 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Vznětový čtyřválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1759 cm3 . Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Výkon 85 kW při 4000 min-1, točivý moment 270 Nm při 1600-2500 min-1. Pohon předních kol. Manuální převodovka, 6°. Nejvyšší rychlost 184 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,9 s. Spotřeba město/mimo město 4,8/4,1 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km