Lexus RX: Dobře maskovaný pokrok | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Lexus RX: Dobře maskovaný pokrok

Lexus RX: Dobře maskovaný pokrok

Fotogalerie

9 fotografií

Nestát vedle původní Lexus RX, omlazený model bychom sotva poznali. Vypadá stejně, přitom třeba příď je celá nová. A pak spousta věcí pod povrchem.

(více v čísle 43/19)

Největší a nejluxusnější SUV v nabídce japonského Lexusu dožilo poločasu a bylo načase jej přepudrovat. Designéři zvolili velmi decentní make-up, aby vzhled osvěžili, ale nenarušili původní výraznou tvář. Většina aplikovaných úprav prospěla i aerodynamice a ještě více ztišila už tak ukázkově tiché SUV. Novinka není ani hezčí, ani ošklivější, prostě je jiná. Maska dostala odlišné kontury a jemnější rastr s elementy ve tvaru L, nárazníky jsou zaoblenější a v kompletně pozměněné podobě se představují světlomety, které jsou důležitější položkou modernizace, než by se mohlo zdát. Dobře maskovaný pokrok

Světelná revoluce

Lexus se vydal vlastní cestou v oblasti osvětlení a během třinácti let vyvinul zcela novou technologii, které říká Bladescan. Základem jsou známé diodové zdroje LED, jejichž paprsek je zde usměrňován zrcadlem ve tvaru čepele rotujícím rychlostí 6000 min-1. Hlavní výhodou systému je širší i delší paprsek světla a hlavně předstih a rychlost, s jakými dokáže vykrývat protijedoucí vozidla, cyklisty či chodce. Po teoretické přípravě už se těšíme na důkladný noční test v reálném provozu, během prezentace na Ibize jsme tuto možnost neměli.

Dotkni se mě!

Intenzivní kritiku sklízela japonská značka za komplikované ovládání multimediálního systému výhradně pomocí dotykové plošky na středovém tunelu. Součástí modernizace RX je proto nový displej s úhlopříčkou 12,3 palce posazený blíž k posádce a dovolující poprvé i dotykové ovládání. Tuto změnu velmi vítáme, už se nemusíme za jízdy pracně trefovat kurzorem na ikonky. Ovládání palubních funkcí je teď nesrovnatelně snazší a bezpečnější, byť celková koncepce systému nadále patří k těm méně přehledným a některé funkce je potřeba hledat pracněji než u německé prémiové konkurence.

Dálky volají

Velký lexus nás při testech opakovaně přesvědčil o mimořádné schopnosti navodit dokonalou pohodu na dlouhých cestách. Od letošního října, kdy se začíná novinka prodávat, chce být ještě lepší. Pro zajištění vyšší tuhosti najdeme na karoserii nově větší počet pevnějších svarů a napříč celým podvozkem vysokopevnostní lepidlo. Tužší jsou i zadní stabilizátory, náboje kol a přepracované tlumiče účinněji pohlcují vysokofrekvenční vibrace od malých nerovností. Výsledkem je absolutně relaxovaná jízda. Za volantem nemáme potřebu spěchat. Velebíme si v pokojíčku z jemné kůže, dřeva a hodnotných plastů, posloucháme dnes už legendární audiosystém Mark Levinson a necháme se konejšit pohupováním adaptivního odpružení. Jediným lehce rušivým elementem vystupujícím z léčivého ticha je zvuk motoru při razantnější akceleraci. Na evropském trhu se RX prodává výhradně v hybridní variantě RX 450h, kterou tvoří elektrifikovaný vidlicový šestiválec 3,5 litru. Jeho sametový hlas zní nezvykle a poněkud neurvale kvůli použité bezstupňové převodovce. Ta drží při akceleraci jedny optimální otáčky a nechává chytrou elektroniku, aby z kombinace spalovacího motoru a dvou elektrických jednotek vyždímala potřebnou sílu při optimální spotřebě. Mohutnému SUV se to daří tak napůl. Byť se chvástá udávanou spotřebou 7,6 až 7,9 l/100 km, kopcovitou a zatáčkovitou Ibizu jsme brázdili spíš za jedenáct litrů, a to při celkem klidném tempu. O důvod víc, proč stočit RX na dálnici, kde dokonale vyniká jeho nátura a spotřeba se skutečně dokáže ustálit na dohled proklamovaným hodnotám.

HODNOCENÍ

Vynikající cestovní komfort Špičkové odhlučnění Originální vzhled Luxusní a útulný interiér

Nepřirozený zvuk motoru při akceleraci Spotřeba hybridu výrazně závislá na stylu jízdy

Více chytřejších asistentů

Nejnovější evoluce paketu bezpečnostních technologií Lexus Safety Systém+ přináší například zdokonalený předkolizní systém, jehož milimetrový radar zase o něco precizněji rozpoznává chodce a jiné nebezpečí v jízdní dráze jak za světla, tak ve tmě. Novinkou je rovněž aktivní asistent zatáčení ACA, jenž vhodným přibrzďováním jednotlivých kol v zatáčce potlačuje tendenci vzniku nedotáčivosti, a aniž by to řidič jakkoli vnímal, postará se o optimální stopu v oblouku.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
43 / 2019 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851