Opel Insignia GSi Sports Tourer 2.0 CDTI BiTurbo: Sporťáku, přiznej barvu
Opel říká insignii kombi Sports Tourer a v tradiční sportovní verzi GSi pro ni nabízí diesel. Není těch protimluvů nějak moc?
(více v čísle 46/19)Písmena GSi na zádi opelů vždy znamenala příslib sportovního nádechu a svižného svezení. Žádné nekompromisní chilli, ale příjemně pálivé papričky na každý den. Aktuálně najdeme „gé-es-íčko“ pouze u velké insignie. Zato v obou karosářských verzích, tedy i kombi. Tomu Němci říkají Sports Tourer. A když se řekne Sports Tourer GSi, zapáleného řidiče začnou svrbět dlaně. Jenže pak zmáčknete odemykací tlačítko na klíčku a zamrká na vás hodně velký naftový kombík. Dříve nabízené benzinové GSi nás kvůli emisním předpisům opustilo. Prvotním rozpakům se tedy nelze ubránit, ale neházejme flintu do žita. Podrobnějším zkoumáním dojdeme k poznání, že onen dvoulitrový diesel má dvě turba, výkon 154 kW, pohon všech kol a vedle standardních insignií vypadá zatraceně dobře. Nechybí decentně přiostřené nárazníky, prahové nástavce a v našem případě ani parádní dvacetipalcová kola za třicet tisíc. Že na českých výmolech mlátí, snad ani nemusíme psát, v našich podmínkách bychom zůstali u standardních osmnáctek.
Pokud jste někdy řídili Corsu GSi, Kadett GSi nebo Astru GSi, pro dnešek na ně zapomeňte. To byly malé, lehké hračky do zatáček. V roce 2019 Opel sportuje jinak, spíš vytrvalostně. Sázka na silný a pořád celkem úsporný diesel je dnes v módě a insignia se vydala přesně touto cestou. Je to mohutný koráb střední třídy, kde se rozvalíte do skvělých sedaček s lékařským certifikátem, chvíli si s autem dopisujete přes dotykový multimediální systém, který v nejnovější generaci příjemně dospěl, a vyrazíte nejlépe na dálnici. Insignia GSi se prodává výhradně s osmistupňovým automatem a přítomnost 480 newtonmetrů točivého momentu v 1500 min-1 láká právě spíš k rychlým přesunům než dovádění v serpentinách. A přesně tak je to i v praxi. Rovinky doslova hltáme, předjíždění je dílem okamžiku, cestující si užívají útulného interiéru a libují si, jak cesta utíká.
Na okreskách je insignia spíš takové GSi/2. Je to pořádný kus luxusního auta a měničový automat zrovna nemiluje styl brzda-plyn, kdy musí neustále lovit v osmistupňové škále a hledat správný kvalt. Svezete se pěkně, ne že ne, dokonce máte na povel výborné brzdy Brembo, ale v historii značky bychom našli spoustu zábavnějších GSi.
Módní a současně praktickou stránkou věci je chytrý pohon všech kol GKN Twinster s dvojicí spojek na zadní nápravě. Elektronika se stará o optimální distribuci sil, abyste nebyli v zatáčce přetáčiví, ani nedotáčiví. Jako bonus vás v zimě opel vyveze na hory a na zasněžených silničkách umožní trochu se vyblbnout ve smyku. Vyzkoušeli jsme to před časem v Alpách – a světe div se, i s takovým mackem se dá řádit. Rozhodně to ale nevidíme jako hlavní důvod ke koupi. Za ten považujeme spíš atraktivní vizáž, sympatický interiér, pohodlí na dlouhé cesty a silný vytrvalý diesel. Ani on ale nepřepere vysokou hmotnost, takže dynamika je spíš průměrná a spotřeba kolem osmi litrů stejně tak.
Spotřeba během testu 8,0 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1956 cm3 . Výkon 154 kW při 4000 min-1, točivý moment 480 Nm při 1500 min-1. Samočinná planetová převodovka s měničem, 8°. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Nejvyšší rychlost 231 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,0 s. Spotřeba město/mimo město 9,4/5,8 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 7,1 l/100 km