Kia Ceed SW 1.6 CRDi DCT Exclusive: Proti proudu doby
Vedle mánie vozů SUV a všudypřítomně skloňované elektromobility vypadá něco jako dieselový kombík úplně out. Podle nás je to z hlediska praktičnosti i ekologičnosti ale stále nejlepší volba. Jak jezdí stálice segmentu Kia Ceed SW?
(více v čísle 49/19)Testovaný ceed poháněla naftová šestnáctistovka o výkonu 100 kW v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Proti verzi s manuálem má výhodu v lepším dimenzování a místo 280 Nm přenese 320 Nm, což je na poměry šestnáctistovek solidní hodnota. Sladění převodovky s motorem se povedlo, automat řadí intuitivně a nevyhání diesel zbytečně do otáček. Na prošlápnutí plynu až na podlahu zároveň reaguje dostatečně rychle. Jediné, co by mohlo být rychlejší, je manuální řazení páčkami pod volantem. Potěší silný zátah motoru ve středních otáčkách i celkově solidní dynamika. Zrychlení na stovku za 10,1 s a maximálka 200 km/h většině uživatelů vyhoví. Alternativu k výkonnějším dvoulitrům, které nabízí konkurence, však v ceedu nenajdete. Spotřeba rekordy neláme a drží se v průměru lehce pod 6 l/100 km. V interiéru chválíme přehledné ovládání klimatizace i navigace, díky zachování klasických tlačítek nic zbytečně neodvádí pozornost. Prostorností patří ceed k dobrému průměru třídy, vpředu nás lehce omezuje středový panel, v loktech i na výšku je však místa dostatek. To samé se týká zadních cestujících a jejich prostoru pro nohy. Chválíme také drobnou rezervu nad hlavou, napřímí se zde i dlouháni.
Zavazadelník patří z hlediska objemu v rámci kompaktních segmentu k největším. Hodnotu 625 litrů překoná teprve zanedlouho uvedená čtvrtá generace octavie (640 litrů). Přes velkorysou délku i šířku však skladnosti nepomáhá malá výška pod roletkou. Řešením je vyjmout schránky pod podlahou, byť ani tak nevznikne hluboký prostor na celé ploše. Výše než 177 cm nad zem by se mohly vyklápět páté dveře.
Naladění podvozku přináší sympatický mix jistoty a dostatečného pohodlí. Ve srovnání s takovým focusem sice vynikne větší natřásání na nekvalitním povrchu, rázů od kol se však nedočkáte. To se alespoň týkalo testovaných 16“ kol, větší bychom spíše nedoporučovali. Celkově je ceed příjemné a v dobrém slova smyslu ještě normální auto. Cenou, která u této verze začíná na 614 980 Kč, bohužel nedokáže konkurovat technicky spřízněnému Hyundaii i30, který lze díky agresivní cenové politice pořídit se stejným motorem a převodovkou již od 529 990 Kč.
Spotřeba během testu 5,8 l/100 k
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1598 cm3 . Výkon 100 kW při 4000 min-1, točivý moment 320 Nm při 2000-2250 min-1. Pohon předních kol. Samočinná dvouspojková převodovka, 7°. Nejvyšší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,1 s. Spotřeba město/mimo město 4,4/4,0 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km