Audi A4 35 TDI S tronic Advanced: Volba rozumem
Aktuální, pátá generace Audi A4 se objevila v roce 2015. Nyní k nám dorazila ve zmodernizovaném provedení.
(více v čísle 3/20)Když se před pěti lety objevila současná „á-čtyřka“, pochvalovali jsme si zvětšení interiéru i příkladné jízdní vlastnosti. Design nám však připadal trochu nudný. Na zmodernizovaném provedení tak hned zaujme rozšířená šestiúhelníková maska nebo výraznější nasávací kapsy po stranách nárazníků. V nich jsou průduchy směřující vzduch do podběhů kol, což spolu se zakrytováním podlahy či plynulejším zadním sloupkem přispívá k lepší aerodynamice. Standardní světlomety LED mají čistší tvar, zpředu tak Audi A4 vypadá sportovněji a dynamičtěji. Vzadu je tvar svítilen zachován, jen se změnilo jejich uspořádání a obě světla spojuje chromovaná lišta. Výrazně přepracovaný je nárazník s nastíněnou dvojicí koncovek výfuku – funkční je jen na levé straně. Vzhledem k designovým úpravám se čtyřdveřový sedan na délku natáhl o 24 mm a rozšířil o 5 mm. Zásadní novinku uvnitř představuje nový multimediální systém MMI. Ten už se neovládá otočným tlačítkem na středovém tunelu, ale prostřednictvím větší, 10,1“ dotykové obrazovky. Tento přístup nám připadá logičtější a na listování funkcemi jsme si zvykli velmi rychle. Tvarově je jinak kabina shodná.
Pro první test jsme sáhli po nejúspornějším motoru v nabídce. Turbodiesel 2.0 TDI/120 kW spojený se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem slibuje průměrnou spotřebu 3,8-4,1 l/ 100 km. Nový agregát s označením Evo má o 20 kg lehčí hliníkový blok, kované písty, dvouokruhový chladicí systém či přepracovanou hlavu i rozmístění ventilů. Vstřikovací systém nyní pracuje s tlakem 2200 barů, ale to nejdůležitější představuje mild-hybridní 12 V pohon. Ten využívá startér-generátor o výkonu až 5 kW napojený na klikovou hřídel řemenem. Výsledkem je například „plachtění“ na neutrál s vypnutým motorem v rozmezí 55 až 160 km/h a zhasnutí agregátu už při rychlosti 22 km/h. Motor běží tiše, takže si jeho zhasnutí nevšimnete. Opětovné naskočení je příjemně kultivované. Dostatek síly od nízkých otáček umožňuje použít dlouhé převody. Při 130 km/h točí agregát na sedmičku jen 1650 otáček a při sešlápnutí plynu nemá jemně fungující automat potřebu podřadit. Při poklidné jízdě a využití všech eco pomocníků se tak dostáváme na hezký průměr 4,9 l/100 km.
Spotřeba během testu 4,9 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu podélně. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1968 cm3 . Výkon 120 kW při 3250-4200 min-1, točivý moment 380 Nm při 1500-2750 min-1. Pohon předních kol. Automatická dvouspojková převodovka, 7°. Nejvyšší rychlost 228 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,2 s. Spotřeba město/mimo město 4,3/3,5 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km