Volkswagen T-Roc 2.0 TSI R: Rychle sudy válej!
Sport a SUV? Tohle spojení se obvykle vylučuje. Volkswagen T-Roc s dovětkem R nás chce přesvědčit, že funguje.
(více v čísle 16/20)Již před třemi lety, kdy Volkswagen představil kompaktní SUV T-Roc, se spekulovalo, že by na jeho základě mohlo vzniknout ostré provedení. Obliba SUV roste a určitě se najdou zákazníci, kteří by chtěli „něco silnějšího“. Technicky by to neměl být problém, vždyť t-roc konstrukčně vychází ze sedmé generace golfu se zatraceně dobrým rychlým „erkem“. Navíc stejná střeva dostala v roce 2018 i dovádivá sestřička Cupra Ateca a představitelé Volkswagenu se netajili tím, že je pro ně znaménko R prestižní záležitostí. Dočkali jsme se loni a nyní můžeme divoký T-Roc R osedlat.
Nezvyklý odvaz
Zevnějškem svaly moc neukazuje. Naparovat se nepotřebuje, ani běžný t-roc totiž nepůsobí usedle jako někteří příbuzní z rodiny Volkswagenu. Již normální verze vypadá svěže a díky úzkému prosklení, masivnímu zadnímu sloupku a vystouplým lemům blatníkům působí atleticky. Že před vámi stojí mimořádné provedení, poznáte podle sportovnějšího předního nárazníku s pořádnými nasávacími kapsami po stranách a svisle orientovaných diod denního svícení. Vzadu zatemnělá světla doprovází křídlo navazující na střechu a nejvíce zaujme opět nárazník. A to nejen náznakem difuzoru, ale hlavně čtveřicí koncovek titanového výfuku z dílny úpravce Akrapoviče (+91 600 Kč). Specialitou interiéru jsou sportovní sedadla s výborným bočním vedením, která podrží tělo i při divoké jízdě, nerezové pedály, dále černé čalounění stropu nebo dole zploštělý sportovní volant. A pokud stále pochybujete, zvenku i vevnitř najdete několik log R.
Starý známý
Přeplňovaný zážehový dvoulitr disponuje výkonem 221 kW a maximem točivého momentu 400 Nm, dostupným od 2000 otáček. Stejně jako v golfu se má agregát i v t-roku čile k světu, dokonce i v komfortním jízdním módu. Po sešlápnutí plynového pedálu letí ručička otáčkoměru – na digitálním displeji máme nastavený tradiční vzor s dvěma kruhovými ukazateli – rychle a rovnoměrně až k červenému poli. Následuje bleskově rychlé přeřazení sedmistupňového dvouspojkového automatu a t-roc nás zase tlačí do sedadel. Zrychlení i pružnost ohromují a vše doprovází patřičný zvukový doprovod. Ne přímo od pohonné jednotky, ale od výfuků Akrapovič. Ty si na volnoběh jen brumlají, ale s přibývajícími otáčkami se z nich line slušný chraplák a nechybí ani prskání při podřazování. A tak můžeme jít ještě o úroveň výš. Volíme režim Race, v němž lze zcela vypnout stabilizaci, a jdeme vyzkoušet launch control, tedy rozjezd pod plným plynem. Vůz vystřelí vpřed a stačí jen držet volant rovně – nic složitého. Zrychlení je přitom omračující. Intenzivnější zážitek z malých SUV nabídne jen dosluhující generace Mercedesu GLA AMG 45 s 280 kW.
Pro každého
Podvozek erka je o 15 mm snížený a tužší. Adaptivní tlumiče, za něž dáte navíc dvacet tisíc korun, ve sportovním nastavení ještě více ztvrdnou. Pláště šířky 235 mm na příplatkových 19palcových kolech patřičně „lepí“ a čtyřkolka se spojkou Haldex neznatelně rozděluje sílu na jednotlivé nápravy, takže t-roc ve stopě drží jako přikovaný. Brzdy jsou přesvědčivé, zkrátka prohánět R po okreskách představuje zážitek. K úplné nirváně nám však něco chybí. Sedíme výš, takže nejsme s vozovkou přímo spjati. A řízení ani přes progresivní účinek není tak precizní, jak bychom u sportovního náčiní čekali. T-Roc R je mnohem hbitější než většina těžkopádných SUV, ale s Golfem R si prostě užijete zábavy ještě víc a do alpských průsmyků nebo na okruh bychom si ho vzali raději. Ale pro zákazníky, kteří zkrátka chtějí SUV a potřebují sem tam upustit páru, je ostrý t-roc skvělá volba. Navíc umí bez problémů plnit i funkci auta pro každý den. Přestože je podvozek tužší, v komfortním módu celkem slušně tlumí. Praktická kabina nabídne dostatek místa pro posádku, zavazadelník o objemu 392 litrů, průvlak na lyže a po sklopení zadních opěradel i rovnou ložnou plochu. Vykrvácet nemusíte ani u čerpací stanice. Při využití všech dynamických schopností si sice dvoulitr řekne o dvacet litrů benzinu, ale ustálenou rychlostí 130 km/h na dálnici se vejde do osmi. S popojížděním po městě a pár kilometry po okreskách nám vyšel průměr do devíti litrů, což není zlé.
Spotřeba během testu 8,8 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1984 cm3 . Výkon 221 kW při 5300 min-1, točivý moment 400 Nm při 2000-5200 min-1. Stálý pohon všech kol. Automatická dvouspojková převodovka, 7°. Nejvyšší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,8 s. Spotřeba město/mimo město 9,1/6,5 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km