Opel Vivaro Van 2.0 CDTI Enjoy: Druhý život
Opel Vivaro byl vždy dvojčetem Renaultu Trafi c. Nyní s přechodem německé značky pod křídla koncernu PSA se vše mění. Dosavadní generace končí kariéru v polovině životního cyklu a ta nová se vtěluje do vozů, které jindy vozí logo Peugeotu či Citroënu.
(více v čísle 17/20)Mezi užitkovými vozy je sdílení stejných modelů mezi různými automobilkami běžné. Opel měl svoji vlastní dodávku v novodobé historii jen v nejmenší kategorii. Naposledy to bylo Combo C v roce 2011, nástupcem byl již převlečený Fiat Doblo, a dnes je to stejný vůz jako Citroën Berlingo, Peugeot Partner a Toyota Proace City. U větších dodávek sdílel Opel dosud techniku s Renaultem, v případě největšího movana to stále platí, u středně velkého vivara došlo ke změně nyní.
V nové rodině
Nová generace vivara je již od roku 2016 důvěrně známá jako Peugeot Expert, Citroën Jumpy a Toyota Proace. Od dárců techniky se opel designově liší přední maskou a nárazníkem. V interiéru se změny omezily na nový střed volantu. Stejné jsou pochopitelně motory a typy karoserií. Nabízejí se celkem tři délky L0 (4609 mm), L1 (4959 mm) a L2 (5309 mm). Vybírat lze ze čtyř naftových motorů 1.5 CDTi/75, nebo 88 kW a 2.0 CDTi/90, respektive 110 kW. My jsme vyzkoušeli kombinaci nejdelší karoserie, která se pojí jen s dvoulitry, v našem případě to byla slabší verze 90 kW. Troufáme si tvrdit, že potřebám vozu plně dostačuje. Díky krátkému odstupňování převodovky totiž příjemně zatahuje z nízkých otáček. Velmi solidní točivý moment 340 Nm dostup-ný od 2000 min1 znamená, že ani s těžkým nákladem se vivaro příliš nenadře. Menší výkon tak poznáte zejména na dálnici, ale sprintovat s dodávkou potřebuje málokdo. Maximálka vozu činí 170 km/h a cestovat lze bez problémů tak do 150 km/h, poté síly na boj s odpory citelně slábnou. Mnohem důležitějším údajem je spotřeba, která se v průměru drží mezi 7 a 7,5 l/100 km. Plné zatížení ji zvedne zhruba o dva litry.
Silák ve standardu
Prodloužená verze se vždy dodává v kombinaci se zvýšeným užitečným zatížením, naložit tak lze až 1449 kg. Do nákladového prostoru se pak vejdou až tři europalety. V případě nutnosti je možné táhnout až 2,5tunový přívěs. Chválíme příjemně naladěný podvozek, který snese i ostřejší jízdu a zároveň nabízí solidní komfort jak u prázdného, tak plného vozu. Díky velkému rejdu se i s dlouhou verzí vivara dobře manévruje. Neocenitelným pomocníkem je couvací kamera, která se dodává v rámci obsáhlé sady Innovation za tučných 50 820 Kč. Kromě ní však dostanete také navigaci, systém sledování mrtvého úhlu či průhledový displej. Příjemným a u dodávek ne moc rozšířeným pomocníkem je bezklíčkové ovládání za dostupných 7260 Kč. Naopak bychom ocenili větší či dělená vnější zpětná zrcátka, takto v základní poloze nevidíte k obrubníku. Druhou menší výtku máme k řešení odkládacích míst v interiéru. Líbila by se nám větší schránka před řadicí pákou, nezbývá totiž než věci z kapes odložit do zakrytého prostoru na vrchu palubní desky, kde o nich nemáte moc přehled. Předchozí vivaro alias Renault Trafi c nabízí odkládacích míst více, ale v ostatních ohledech si převtělený opel spíše polepšil. V interiéru si zde připadáte více jako v osobním autě. Cena Vivara Van v krátké verzi L0 začíná na akčních 490 050 Kč s DPH v případě krátké verze s patnáctistovkou. Běžná cena činí 634 633 Kč. Testovaný vůz, který včetně příplatků stojí 891 758 Kč, lze mít s obdobnou slevou (zhruba 23 %) za 691 515 Kč.
Spotřeba během testu 7,4 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 2000 cm3 . Výkon 90 kW při 3750 min-1, točivý moment 340 Nm při 2000 min-1. Pohon předních kol. Manuální šestistupňová převodovka, 6°. Nejvyšší rychlost 170 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 15,1 s. Spotřeba město/mimo město 6,1/4,9 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km