Audi SQ5 55 TDI: Modrá turbo
Ostrá auta si s naftou nikdy moc nerozuměla. Audi má jiný názor a snaží se nás přesvědčit prostřednictvím SUV SQ5. Upalovat umí slušně, ale sporťák to není.
(více v čísle 17/20)Druhá generace Audi Q5 se do prodeje dostala v roce 2017 a ostřejší varianta SQ5 zpočátku spoléhala na benzinový třílitr TFSI. Loni však Audi změnilo názor a evropské SQ5 přešlo na šestiválcovou naftu 3.0 TDI. Pohled do tabulky technických údajů slibuje pořád slušné svezení, z nuly na stovku se dvoutunové monstrum dostane za 5,1 sekundy a omezovač jej zatrhne ve 250 km/h. Zrychlení je dokonce o tři desetiny sekundy lepší, než tomu bylo u TFSI, které mělo výhodu o 5 kW vyššího výkonu (260 kW vs. 255 kW), ale o celých 200 Nm nižší točivý moment (500 Nm vs. 700 Nm).
Vyčnívá z davu
Zaoblená svalnatá karoserie Q5 s obří maskou a ostře zaříznutými předními světlomety patří v Q řadě Audi mezi usedlejší, vlastně je až nenápadná. V testované verzi se pětka rozhodla odvázat a s modrým lakem nazvaným „Turbo“ naopak pořádně vyčnívá z davu, obzvláště v kombinaci s černými prvky místo běžných chromovaných. Podobně konzervativní jako zevnějšek je i interiér, vycházející ze staršího konceptu Audi, který změnilo až nové A8 s přemírou displejů. Klasické tvary s ideálním poměrem fyzických vypínačů zaručují skvělou ergonomii. Jen ten displej multimediálního systému vypadá, jako by si na něj designér vzpomněl na poslední chvíli a narychlo přilepil tablet nad výdechy klimatizace. Dobrý dojem nezanechává ani jeho grafi ka a trochu nepraktické otočné menu, které se za jízdy neovládá zrovna jednoduše. Posed na sportovních sedačkách z jemné kůže nappa s kosočtvercovým prošíváním je pohodlný i na delší vzdálenosti, široký středový tunel příliš neomezuje nohy a výhled z vozu je příkladný. Nedostatkem místa netrpí ani cestující vzadu, lavici lze navíc za příplatek 10 000 Kč posouvat.
Dálniční stíhačka
Výkon na všechna kola posílá přes osmistupňovou samočinnou převodovku s hydrodynamickým měničem třílitrový vznětový šestiválec doplněný o mild-hybrid a dvojité přeplňování. Také díky těmto pomocníkům překvapuje velké audi rychlou reakcí na plyn, následovanou opravdu mohutným zátahem. Podobně je tomu i ve vyšších rychlostech, pružnost je opravdu skvělá a předjíždění hračka. Typický neduh dieselu – malý provozní rozsah otáček – znamená, že výkon negraduje tak, jak jsme u sportovnějších vozů zvyklí. Vyloženě na škodu to ale není. Rezonátor ve výfuku dopřává TDI docela příjemný zvuk, motor samotný je přitom kultivovaný a dobře odhlučněný. Původnímu poslání luxusního SUV odpovídá podvozek, který je opravdu komfortní, i na velkých kolech se přes nerovnosti plavně přenáší, není však nijak houpavý. Stačí ovšem zvolit sportovní režim, na což vzduchové odpružení reaguje ztuhnutím, a SQ5 se začne do zatáček vrhat tak ochotně, že by to mnohé lehčí vozy mohly závidět. Pravda, není to úplně zadarmo. Testovaný kus si vzadu vypomáhá příplatkovým sportovním diferenciálem s planetovým převodem na obou výstupech a elektrohydraulickou lamelovou spojkou (38 600 Kč), který rozděluje točivý moment, jak je právě potřeba, a jízdním vlastnostem nesmírně prospívá. Ani tak ale není SQ5 ryzí sporťák, spíš velmi talentovaný cestovatel. Posílat dvě tuny do zatáček je chvíli zábava, pro tyhle účely ale podobná auta nevznikají. „Sportovní“ SUV radši polyká kilometry neomezenou rychlostí na „autobahnu“, nebo se nudí při stotřicítce na naší dálnici. A kupodivu si při tom ani neřekne o moc paliva. To ale ostatně člověk od zkratky TDI tak nějak očekává, zvlášť když dieselu vypomáhá maličký elektromotor. Při běžné jízdě mimo město se spotřeba drží lehce nad sedmi litry, ve městě se blíží k deseti. Když nad tím tak přemýšlíme, SQ5 je vlastně další ukázkové audi. Designově chladnější zvenku i zevnitř, projevem i jízdními vlastnostmi víceméně sterilní, avšak za každé situace perfektně funkční. V sytě modré barvě navíc dokáže přilákat pohledy kolemjdoucích, což leckdo ocení.
Spotřeba během testu 8,2 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Vznětový přeplňovaný vidlicový šestiválec s mild-hybridním ústrojím. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 2967 cm3 . Výkon 255 kW při 3850 min-1, točivý moment 700 Nm při 2500-3100 min-1. Pohon všech kol quattro se středovým diferenciálem torsen, rozdělení hnacích sil 40:60. Osmistupňová samočinná převodovka s hydrodynamickým měničem. Nejvyšší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,1 s. Spotřeba město/mimo město se neudává. Kombinovaná spotřeba 6,6 l/100 km