Audi A6 allroad 55 TDI quattro: Na vrcholu blaha
Nové Audi A6 allroad quattro je podle nás nejkomplexnější model šestkové řady. Působí bytelně, je nabité výbavou, jezdí komfortně a s nejsilnějším vznětovým šestiválcem má přebytek energie.
(více v čísle 19/20)Když v roce 1999 Audi představilo allroad, udělalo krok správným směrem. Zvýšený oplastovaný model postavený na základech kombi vyšší střední třídy si získal velkou popularitu. Nabylo to ani tak pro schopnosti v náročnějším terénu, ale zákazníkům se zamlouvala originalita i využití nejlepších dostupných technologií. Allroad vždy stál na vrcholu nabídky šestkové řady. Nic na tom nezměnil ani příchod aktuální, čtvrté generace, představené v loňském roce.
Změny vítány
V hierarchii modelů stojí hned pod sportovním provedením S6 a od „běžného“ zboží allroad rozeznáte podle plastových lemů podběhů kol, prahů a spodních částí nárazníků. Líbí se nám kombinace černých lesklých doplňků včetně masky chladiče se zelenošedou metalízou. Tyto prvky jsou však vyhrazeny jen pro paket k dvacátému výročí modelu allroad – samozřejmě za příplatek. Uvnitř se setkáváme s tradiční architekturou z modelu A6 s dvěma dotykovými displeji uprostřed nad sebou. Příjemná je velikost kabiny – zejména na zadních sedadlech máme kolem sebe nadbytek místa - a chválíme i slušný zavazadelník s objemem 565 litrů. Výhodou allroadu proti běžnému kombíku je větší světlá výška, takže se do něj pohodlněji nastupuje.
Povedená šestice
Perličkou je hladce běžící a tichý vidlicový vznětový šestiválec o objemu 3,0 litru. Disponuje totiž výkonem 257 kW a maximálním točivým momentem 700 Nm. Ano, tento agregát můžete mít pouze v allroadu nebo v trochu dražším sportovním S6. Pokud ho zvolíte, odmění se vám neuvěřitelnou silou s hbitou odezvou na sešlápnutí plynového pedálu díky elektricky poháněnému dmychadlu EAV s reakční dobou 250 ms. Svůj potenciál plně rozbalí až po překročení 2500 otáček, kdy vás zatlačí do sedadel. Musíte tedy chtít a do vyšších sfér se dobrovolně vydat. Při normální jízdě totiž automat moc na pilu netlačí a snaží se držet co nejnižší otáčky. Přes dva tisíce se přehoupnou jen výjimečně. I tak máte k dispozici dostatek síly v jakémkoliv okamžiku. Osmistupňová samočinná skříň pracuje rychle a přesně. Zdá se, že dokáže číst myšlenky řidiče, protože pokud chceme rychleji přidat, podrží rychlost a motor vytočí. Jinak nechává agregát jen převalovat a třeba při 130 km/h na osmičku točí 1700 min-1. To má samozřejmě příznivý vliv na spotřebu, stejně jako mild-hybridní 48voltová technologie. Startér-generátor při zpomalování zhasne motor již při rychlosti 22 km/h a audi dokáže plachtit na neutrál až čtyřicet sekund. My jsme jezdili v průměru za 7,8 l/100 km, což považujeme za pěkné číslo.
Palác v oblacích
Další lahůdkou je standardní vzduchové odpružení s adaptivním nastavováním výšky v závislosti na zvoleném módu a rychlosti jízdy. V terénním nastavení při rychlosti do 35 km/h se podvozek zvedne o dalších 45 mm. Ale to využijete, jen když náhodou vyrazíte na polní cestu. Zásadní však je, že se díky němu cítíme v audi jako v pravém panském kočáře. Posádka je zásluhou vzduchových měchů odstíněna od prakticky všech nerovností na vozovce. I velké výmoly vnímáme vzdáleně a připadáme si, že se nad silnicí jen vznášíme.
Přitom se allroad na silnici dokáže chovat hbitě a poskytnout řidiči dostatek jízdního potěšení. Velkou zásluhu na tom má jistě příplatkové dynamické řízení s natáčením všech kol. Do rychlosti 60 km/h se zadní kola natáčejí až o pět stupňů proti předním (nad touto rychlostí pak už po směru). Během manévrování ve městě se nám zdá, že se otočíme na pětníku. Při rychlé jízdě zase máme pocit naprosté kontroly a jistoty.
Audi A6 allroad se nám dostalo pod kůži. Jenže každá sranda něco stojí. Cena nejsilnějšího allroadu se blíží hranici dvou milionů korun a příplatkové prvky vyhnaly pořizovací náklady ještě o osm set padesát tisíc nahoru, což nám připadá přemrštěné.
Spotřeba během testu: 7,8 l/100 km
ZÁKLADNÍ ÚDAJE VÝROBCE
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Vznětový vidlicový šestiválec přeplňovaný elektricky poháněným turbodmychadlem a uložený vpředu podélně. Mild-hybridní 48V systém. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 2967 cm3. Výkon 257 kW při 3850 min-1, točivý moment 700 Nm při 2500-3100 min-1. Pohon všech kol. Automatická planetová převodovka s hydraulickým měničem, 8°. Nejvyšší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,2 s. Spotřeba město/mimo město 7,8/5,6 l/100 km.
Kombinovaná spotřeba 6,4 l/100 km