Audi A5 Sportback 40 TDI S tronic: Nepřehlédnutelný kliďas | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

21. 5. 2020
Michal Dokoupil

Audi A5 Sportback 40 TDI S tronic: Nepřehlédnutelný kliďas

Audi A5 Sportback 40 TDI S tronic: Nepřehlédnutelný kliďas

Fotogalerie

9 fotografií

Stylové Audi A5 Sportback nedávno prošlo faceliftem, který přinesl hlavně nový multimediální systém. Už tak pohledná audina dokáže po přiostření linek přitahovat pohledy i bez toho, aby se z výfuku ozývala přehnaně výkonná motorizace.

(více v čísle 20/20)

Kupé pro lidi, kterým nestačí dvojice dveří, jsou poslední dobou populární ve všech velikostech. Proto i Audi na základech středně velkého sedanu A4 postavilo sportovněji vypadající derivát A5 Sportback, jehož druhá generace právě prošla modernizací. Důraz je zde na slově vypadající, protože pod kapotou se nemusí nutně ukrývat žádná asfalt trhající jednotka. Tak je tomu v případě testovaného šedého kousku se základní motorizací 40 TDI o výkonu 140 kW.

Šedý nadprůměr

Facelift se na vzhledu stylovějšího sourozence A4 vzhledově příliš neprojevil. Typická a nepřehlédnutelně gigantická maska chladiče Singleframe je teď nepatrně plošší, širší a zkosené světlomety agresivnější. Designéři však poupravili i vzhled předního nárazníku, prahů a zadní difuzor. Kdo se v audinách dokonale nevyzná, však asi rozdíly ani nepostřehne. A není to na škodu. Poté co Audi přešlo z přehnaně kulatého designu, se kterým všechny modely vypadaly jako různě velké ocumlané bonbony, a přidalo pořádně ostré linky, to všem jeho vozům prostě sekne. V šedé barvě s černými detaily obzvláště. Až nás překvapilo, jak tahle vlastně docela obyčejná audina dokáže přitahovat pohledy. Lidé se za námi otáčeli dokonce více než za sytě rudým S5.

Největší změny proběhly v interiéru, kam se nastěhoval nový multimediální systém MMI s 10,1“ dotykovou obrazovkou. S jejím příchodem také definitivně zmizelo ze středového tunelu ovládací kolečko. Rychlý a intuitivní systém se tak ovládá pouze pohybem prstu a několika tlačítky, s vysoko posazeným displejem není problém pohrát si ani za jízdy. Těžší je trefit se prstem na tlačítka nastavení jízdních režimů, schovaném pod panelem klimatizace.

Díky karoserii typu liftback je A5 docela praktické. Už základní kapacita kufru 480 litrů je více než dostačující, se sklopenými sedačkami sportback dokáže i stěhovat. Horší přístup však mají kvůli zkosení střechy pasažéři na zadních sedačkách, samotné posezení tam ale není zdaleka tak klaustrofobní, jak by se mohlo zdát.

Abstinent

Vznětový čtyřválec TDI s výkonem 140 kW svým projevem ke stylovému autu úplně nepasuje. Nejde ještě o zmodernizovanou variantu Evo, která se nabízí pouze ve verzi 120 kW, po nastartování se tak rozezní typicky naftové klepání. Se základní motorizací a pohonem pouze přední nápravy si audi spíše než sportovní jízdu užívá klidné dálkové trasy dálničním tempem. Proto nás překvapuje, že ve zvolené konfiguraci S line za téměř dva miliony korun zcela chybí tempomat, nepřítomnost otravného udržování v jízdním pruhu je ale spíše příjemná. Nechybí možnost volit jízdní režimy včetně dynamického, se kterým je reakce na plynový pedál bezprostřednější a převodovka drží otáčky motoru výše. Od asi 1700 otáček lineárně roste zátah motoru a při českých rychlostech se nestane, že by jeho dynamika nepostačovala. Ve vyšších tempech už ovšem pružnost chybět může. Tomu odpovídá i nastavení sedmistupňové převodovky S tronic, kterou rychlé změny občas mohou zmást.

Kdo zvolí základní vznětový motor, dělá tak zejména kvůli nižším nákladům na provoz. V tom TDI exceluje. Při běžné jízdě bez pokusů o šetření palivem se drží mezi 6,7–7,0 litru. Stačí ale trochu uvolnit nohu a vejde se pod šestilitrovou hranici. Škoda jen relativně malé nádrže s objemem 54 litrů.

Sportovnější pocity může vyvolat tužší podvozek, který ve spojení s obrovskými nízkoprofilovými koly občas potrápí posádku zbytečnými rázy. Nic jiného ale posádku díky skvělému odhlučnění kabiny a minimálnímu aerodynamickému hluku z venku obtěžovat nebude.

SPOTŘEBA BĚHEM TESTU: 6,4 l/100 km

ZÁKLADNÍ ÚDAJE VÝROBCE

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1984 cm3. Výkon 140 kW při 3800-4200 min-1, točivý moment 400 N.m při 1750-3000 min-1. Pohon předních kol. Sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Nejvyšší rychlost 241 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s. Spotřeba město/mimo město se neudává.

Kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
20 / 2020 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851