Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Style: Kona všech chutí
Model Kona se kromě konvenčních verzí na benzin či naftu a naopak ryze elektrického provedení nabízí i jako hybrid. Je to zlatá střední cesta?
(více v čísle 27/20)Hyundai je na poli alternativních paliv aktivní a nesází bezhlavě jen na čisté elektromobily. Důkazem toho je model Ioniq (elektromobil, hybrid, plug-in hybrid), a především testovaná kona. Ta se jako jediný model na českém trhu nabízí se zážehovým i vznětovým motorem, jako elektromobil a také jako hybrid. Ze širokého portfolia značky v koně chybí už jen vodík... Čistě elektrickou verzi jsme přiblížili na předchozích stránkách, pro konzervativnější klientelu se nabízí univerzálnější hybrid. Jeho základem je atmosférická šestnáctistovka 1.6 GDI o výkonu 77 kW a točivém momentu 147 Nm. Jednotka pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu a spolupracuje se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, který produkuje 32 kW a 170 Nm. Celkový systémový výkon činí 104 kW a točivý moment 265 Nm. Přenos na přední kola probíhá přes automatickou dvouspojkovou převodovku.
Díky tomu, že vůz normálně řadí a nevyužívá bezestupňového ústrojí jako třeba toyoty, nedochází k otravnému Kona všech chutí Foto Petr Homolka vytáčení a hučení motoru. Jízda s hybridní konou se tedy z běžného uživatelského hlediska více blíží klasickým spalovacím motorům. Lithium-polymerové akumulátory mají kapacitu 1,56 kWh a umístěné jsou pod zadními sedadly.
Hybridy jsou dělané zejména pro milovníky úsporné jízdy, čemuž odpovídá i dynamika. Zrychlení za 11,6 s a nejvyšší rychlost 160 km/h jsou důkazem toho, že kona není žádný sprinter. Potěší však rychlou reakcí na plyn, což přijde vhod především při rozjezdech. Jízda po městě je tak příjemně svižná a přepínání mezi motorem a elektromotorem, případně jejich součinnost, probíhá harmonicky. Snížení spotřeby se projevuje hlavně ve městě, kde také dochází k nej- Spotřeba během testu 6,0 l/100 km častější jízdě pouze na elektřinu. V průměru pak není problém jezdit za 5 až 5,5 l/100 km. Naopak na dálnici se přínos hybridu příliš neukazuje – 7,3 l/100 km. Na dlouhé vzdálenosti a rychlé přesuny se stále vyplatí diesel, na kratší popojíždění a ve městě nám dává hybrid smysl. Ovládáním se hybrid od svých spalovacích sourozenců příliš neliší a všechny ovladače jsou dobře dostupné. Řízení však působí odtažitě a ne zcela plynulý je kvůli rekuperaci i nástup brzd. Harmoničnosti podvozku pak neprospívají ani velká 18“ kola, která na testovaném voze vypadala efektně, ale z hlediska komfortu nejsou to pravé.
Spotřeba během testu 6,0 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1580 cm3. Výkon 77 kW při 5700 min-1, točivý moment 147 Nm při 4000 min-1. Výkon elektromotoru 32 kW, točivý moment elektromotoru 170 Nm. Systémový výkon 104 kW, systémový točivý moment 265 Nm. Pohon předních kol. Samočinná dvouspojková převodovka, 6°. Nejvyšší rychlost 160 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s. Kombinovaná spotřeba dle NEDC 3,9 - 4,3 l/100 km