Kia e-Soul 150 kW/64 kWh: Tišší koník
Třetí generace populární Kie Soul už se v Evropě prodává pouze jako elektromobil, což může spoustu zájemců odradit. Musí si ale případní majitelé stylového baterkáče zvykat na mnoho kompromisů?
(více v čísle 26/20)Dojezd hodně přes 400 kilometrů a elektromotor o výkonu 150 kW sdílejí hned tři sourozenci z Koreje. S konou jsme již seznámeni více než dobře, slouží u nás ostatně v ročním dlouhodobém testu. Proto nás zajímá srovnání s nejnovějším z trojice, třetí generací soulu. Designově jde kia ještě o kus dále než už docela odvážná kona. Třetí generace e-soulu staví na nápadech předchozích dvou vydání a ponechává si typicky hranatou karoserii, doplňuje ji ale originálním provedením světlometů na obou koncích. Úzká propojená linka denního svícení vepředu dodává vozu sci-fi vzhled, zadní rudá linka obepínající černé sklo, které se prolíná s panely karoserie, je pomalu uměleckým dílem. Ovšem kontroverzním, nový e-soul je tak výrazný, že jej právě proto mnoho konzervativců odsoudí. V interiéru je to opačně a kona zde patří mezi ty inovativnější. e-soul vsází na tradiční tvary a ergonomické rozložení, což zejména u voliče převodovky vítáme. Poloha za volantem je navíc docela nízko, takže si ani nepřipadáme jako v crossoveru, mezi které Kia svou hranatou krabičku neustále zařazuje. Pocitově působí e-soul uvnitř hodnotnějším dojmem než trochu strohý interiér kony. A také volněji, díky svým tvarům se jen o pár mm delší e-soul uvnitř tváří jako větší auto a nabídne o trochu více místa pasažérům v obou řadách. Kufr je zde sice o 46 litrů menší (315 vs 361 litrů), při převážení krabic z IKEA ale pravé úhly zadní části prostě oceníte. Ačkoliv má papírově e-soul stejné zrychlení jako kona, a je dokonce o pár kilo lehčí, působí na nás trochu klidnějším dojmem. Zatímco kona se po sešlápnutí plynu vrhne kupředu téměř skokem, e-soul zrychluje lineárněji. Stále samozřejmě velmi rychle, jak se na elektromobil patří. Jen v zatáčkách má o trochu vyšší sklony k nedotáčivosti než v Česku vyráběný sourozenec. Oproti němu ale exceluje v odhlučnění. To v koně pokaždé kritizujeme, v e-soulu si ale opravdu připadáme jako v elektromobilu. I ve vyšších rychlostech se mu daří lépe utajit aerodynamický hluk karoserie i kol. I přes nižší váhu nám ale během dvoutýdenního provětrání e-soulu a více než 1500 ujetých kilometrech spotřeba vždy vyrostla na asi o 20 % více než u kony. To znamená kolem 16 kWh/100 km ve městě, 22 na dálnici a průměr 21,1 kWh. Což samozřejmě znamená menší dojezd a trasy, které s konou zvládáme na jedno nabití, se e-soulem vyžadují jednu kratší zastávku u stojanu. Závěr je tedy jasný, pokud často pendlujete mezi Prahou a Ostravou, bude vám asi více vyhovovat kona, pokud ale oceníte více místa, tišší jízdu a odvážnější design, e-soul je jasnou volbou.
Spotřeba během testu 21,1 kWh/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Synchronní elektromotor. Výkon 150 kW, točivý moment 395 Nm. Pohon předních kol. Jednostupňová převodovka. Nejvyšší rychlost 167 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s. Kapacita baterie 64 kWh. Dojezd dle WLTP 452 km. Spotřeba město/mimo město se neudává. Kombinovaná spotřeba 15,7 kWh/100 km