Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Style: Jede snad na vzduch?
Novou Octavii Combi jsme s naftovým dvoulitrem zkoušeli nedávno a tehdy nás zaujala nízkou spotřebou. Slabší verze by měla být ještě úspornější.
(více v čísle 26/20)Aktuálně se octavia nabízí jen se dvěma vznětovými jednotkami. Dvoulitrový turbodiesel s výkonem 110 kW je standardně spjat s dvouspojkovým automatem, takže když chcete manuální skříň, musíte zatím sáhnout po slabší variantě 85 kW. Jde o ten samý agregát EA 288 Evo, který dostal řadu technických vychytávek pro co nejnižší spotřebu paliva. Například optimalizovanou klikovou hřídel a ocelové písty, čímž se podařilo snížit úniky tepla. Nové jsou také turbodmychadlo s variabilními lopatkami s elektrickým ovládáním, vstřikovací čerpadlo pracující s tlakem 2200 barů nebo chladicí soustava s odděleným okruhem pro hlavu a blok. Mladoboleslavští změřili, že by slabší naftová octavia v kombinovaném provozu měla spotřebovat jen 3,5 litru nafty na 100 km podle metodiky NEDC (u WLTP by to mělo být 3,9 až 5,1 litru). Tedy ještě o dvě deci méně než baští silnější verze, kterou jsme testovali naposledy.
Základní provedení disponuje výkonem 85 kW a točivým momentem 300 Nm. Proti silnějšímu sourozenci ale tyto hodnoty přicházejí mnohem dříve. Nejvyšší výkon máte k dispozici od 2750 min-1 a maximální moment již od 1500 min-1. V nízkém spektru si tedy přímo libuje. Rozjíždí se krásně plynule, hned můžete řadit dvojku a vzápětí trojku. Ani když se motor zvedá z tisíce otáček, tak neduní. Ve městě se proto pohybujeme na čtyřku, která při 50 km/h točí jen lehce přes 1200 otáček. Dlouhé zpřevodování zajišťuje při 130 km/h na šestku ani ne 2000 otáček, což je samozřejmě pro nízký apetit důležité. Další věcí, kterou jsme minule u octavie obdivovali, bylo hospodaření se získanou kinetickou energií. Také slabší diesel nádherně plachtí při vyřazení na neutrál a minimálně zpomaluje, když sundáme nohu z plynu. I mírná klesání, která s jinými vozy musíme sjíždět pod plynem, zvládne škodovka s vyřazenou rychlostí. Stačí tedy předvídat, netlačit moc na pilu, a nafta z nádrže téměř nemizí. A v předvídání řidiči pomůže elektronika. Octavia využívá data navigace a dostatečně dopředu upozorní, že se třeba blíží omezení rychlosti. Na přístrojovém displeji se rozsvítí „Nohu z plynu!“. Sundáme ji tedy, projedeme zatáčku a za ní vidíme ceduli Začátek obce, kterou míjíme asi v šedesáti. Fajn pomocník, stejně jako příplatková volba jízdního režimu a Eco mód, v němž se motor chová ještě úsporněji.
Na konci různorodé testovací trasy palubní počítač ukázal průměr 4,1 l /100 km, což je úžasný výsledek: potvrdil nám, že nová octavia umí být velmi úsporná. Dynamika verze s 85 kW sice není nijak oslnivá, ale každodenní potřeby běžného řidiče s přehledem uspokojí. Škoda že je nejnovější škodovka tak drahá a že už se neovládá tak intuitivně jako dřív. Nastavování některých funkcí a klimatizace přes středový dotykový displej není nejšťastnější. Podobné je to i se složitějším listováním v palubním počítači, v němž jsme se při hlídání spotřeby „hrabali“ častěji.
Spotřeba během testu 4,1 l/100 km
Základní údaje výrobce
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1968 cm3. Výkon 85 kW při 2750–4250 min-1, točivý moment 300 Nm při 1500–2500 min-1. Pohon předních kol. Manuální převodovka, 6°. Nejvyšší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,4 s. Spotřeba město/mimo město 4,2/3,2 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 3,5 l/100 km