Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Style: Jede snad na vzduch? | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

20. 6. 2020

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Style: Jede snad na vzduch?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Style: Jede snad na vzduch?

Fotogalerie

11 fotografií

Novou Octavii Combi jsme s naftovým dvoulitrem zkoušeli nedávno a tehdy nás zaujala nízkou spotřebou. Slabší verze by měla být ještě úspornější.

(více v čísle 26/20)

Aktuálně se octavia nabízí jen se dvěma vznětovými jednotkami. Dvoulitrový turbodiesel s výkonem 110 kW je standardně spjat s dvouspojkovým automatem, takže když chcete manuální skříň, musíte zatím sáhnout po slabší variantě 85 kW. Jde o ten samý agregát EA 288 Evo, který dostal řadu technických vychytávek pro co nejnižší spotřebu paliva. Například optimalizovanou klikovou hřídel a ocelové písty, čímž se podařilo snížit úniky tepla. Nové jsou také turbodmychadlo s variabilními lopatkami s elektrickým ovládáním, vstřikovací čerpadlo pracující s tlakem 2200 barů nebo chladicí soustava s odděleným okruhem pro hlavu a blok. Mladoboleslavští změřili, že by slabší naftová octavia v kombinovaném provozu měla spotřebovat jen 3,5 litru nafty na 100 km podle metodiky NEDC (u WLTP by to mělo být 3,9 až 5,1 litru). Tedy ještě o dvě deci méně než baští silnější verze, kterou jsme testovali naposledy.

Základní provedení disponuje výkonem 85 kW a točivým momentem 300 Nm. Proti silnějšímu sourozenci ale tyto hodnoty přicházejí mnohem dříve. Nejvyšší výkon máte k dispozici od 2750 min-1 a maximální moment již od 1500 min-1. V nízkém spektru si tedy přímo libuje. Rozjíždí se krásně plynule, hned můžete řadit dvojku a vzápětí trojku. Ani když se motor zvedá z tisíce otáček, tak neduní. Ve městě se proto pohybujeme na čtyřku, která při 50 km/h točí jen lehce přes 1200 otáček. Dlouhé zpřevodování zajišťuje při 130 km/h na šestku ani ne 2000 otáček, což je samozřejmě pro nízký apetit důležité. Další věcí, kterou jsme minule u octavie obdivovali, bylo hospodaření se získanou kinetickou energií. Také slabší diesel nádherně plachtí při vyřazení na neutrál a minimálně zpomaluje, když sundáme nohu z plynu. I mírná klesání, která s jinými vozy musíme sjíždět pod plynem, zvládne škodovka s vyřazenou rychlostí. Stačí tedy předvídat, netlačit moc na pilu, a nafta z nádrže téměř nemizí. A v předvídání řidiči pomůže elektronika. Octavia využívá data navigace a dostatečně dopředu upozorní, že se třeba blíží omezení rychlosti. Na přístrojovém displeji se rozsvítí „Nohu z plynu!“. Sundáme ji tedy, projedeme zatáčku a za ní vidíme ceduli Začátek obce, kterou míjíme asi v šedesáti. Fajn pomocník, stejně jako příplatková volba jízdního režimu a Eco mód, v němž se motor chová ještě úsporněji.

Na konci různorodé testovací trasy palubní počítač ukázal průměr 4,1 l /100 km, což je úžasný výsledek: potvrdil nám, že nová octavia umí být velmi úsporná. Dynamika verze s 85 kW sice není nijak oslnivá, ale každodenní potřeby běžného řidiče s přehledem uspokojí. Škoda že je nejnovější škodovka tak drahá a že už se neovládá tak intuitivně jako dřív. Nastavování některých funkcí a klimatizace přes středový dotykový displej není nejšťastnější. Podobné je to i se složitějším listováním v palubním počítači, v němž jsme se při hlídání spotřeby „hrabali“ častěji.

Spotřeba během testu 4,1 l/100 km

Základní údaje výrobce

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1968 cm3. Výkon 85 kW při 2750–4250 min-1, točivý moment 300 Nm při 1500–2500 min-1. Pohon předních kol. Manuální převodovka, 6°. Nejvyšší rychlost 205 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,4 s. Spotřeba město/mimo město 4,2/3,2 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 3,5 l/100 km

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
26 / 2020 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851