Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Editorial: Ono nebude tak zle

Martin Vaculík, zástupce šéfredaktora

Vážení čtenáři,

zatímco v každotýdenním vydání Světa motorů se věnujeme především aktualitám, technický Speciál, který držíte v ruce, nabízí hloubavější pohled. Nové konstrukce i trendy se snažíme dávat do souvislostí. 

(více v čísle 1/18)

Vážení čtenáři,

zatímco v každotýdenním vydání Světa motorů se věnujeme především aktualitám, technický Speciál, který držíte v ruce, nabízí hloubavější pohled. Nové konstrukce i trendy se snažíme dávat do souvislostí. A jednou z těch hlavních nyní je zpřísňující se emisní legislativa – zejména samotná metodika, kterou se měří. Koluje kolem ní mnoho neúplných informací, a vlastně se není čemu divit. Nejdříve se vše léta odkládalo, po kauze Dieselgate se horečně utahovaly šrouby bez ohledu na proveditelnost. A tím nemyslím jen ty „zlotřilé“ automobilky, kterým se nechtělo zavádět drahé technologie čištění spalin, ale třeba i homologační zkušebny či výrobce potřebných zařízení pro měření emisí vozidel za jízdy v reálném provozu. Tak se zas pomalu polevovalo, přidávala další přestupná období – hlavně nenápadně, aby po nás neskočila nějaká zelená bojůvka, které se dnešní vlády (v rozporu s jakýmkoliv mandátem od voličů) nepochopitelně bojí.

Takže výsledkem je, že nikdo pořádně nic neví. Výjimkou je kolega Martin Frei, který emisní legislativu zmapoval včetně praktických dopadů na nabídku aut. A rovnou předešlu, že z toho neplyne ani ten tolikrát skloňovaný konec dieselů, ani třeba že by se od roku 2021 už měly prodávat jen elektromobily. Vlastně bude možné nadále prodávat jakékoliv auto, klidně benzinový šestilitrový dvanáctiválec s nepřímým vstřikem a dvojicí turbodmychadel, pokud zákazníkovi nebude vadit za každý gram CO2 nad hodnotu 95 g zaplatit 95 eur (asi 2400 Kč). Respektive EU je bude vybírat od automobilek, a ty je samozřejmě přenesou na zákazníky. Zkrátka že byste se měli dnes obávat koupit si nové auto s tím, že stojí hodně peněz a za pár let jej zakážou, toho se v současné EU věru nebojíme. Kdo by celý ten socialismus platil, když ne motoristé? Emisní legislativa zkrátka nemíří k tomu, aby auta dojezdila, ale abychom víc zaplatili. Tato situace má mnoho analogií. Třeba Policie ČR se také nesnaží o to, abychom jezdili lépe, neboť potřebuje za naši špatnou jízdu vybírat pokuty. Proto u ní dlouhodobě restrikce převažuje nad prevencí.

Dokonce ani není pravda, že diesely v mnoha autech od tohoto září skončí. Takových aut je minimum – mezi nimi bohužel dva modely Škody Auto. Jak se dočtete na stranách 12 a 13, více obětí bude nový cyklus WLTP mít spíš mezi benzinovými auty.

A ještě jedna věc není pravda, což překvapilo i nás. Soudili jsme, že každý diesel bude muset pro normu Euro 6d-Temp (jak se ten postrach jmenuje) mít katalyzátor SCR se vstřikováním močoviny AdBlue. Ale Honda, Ford a Mazda to u menších motorů zvládnou bez této komplikace a nemají vážný důvod své diesely kvůli novému měření emisí zdražovat.

Martin Vaculík, zástupce šéfredaktora

Vyšlo v časopisu

Svět motorů Technika
1 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851