SvetMotoru.cz - EDITORIAL: Kupujte! Nebudou
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

EDITORIAL: Kupujte! Nebudou

EDITORIAL: Kupujte! Nebudou

Vážení čtenáři, Pokud chcete dobré, dynamické, úsporné a poslední svobodné auto s velkým dojezdem, kupte si jej hned teď. Nečekejte už ani měsíc. 

(více v čísle 1/19)

Vážení čtenáři,

pokud chcete dobré, dynamické, úsporné a poslední svobodné auto s velkým dojezdem, kupte si jej hned teď. Nečekejte už ani měsíc. Nová metodika měření emisí WLTP dotlačila výrobce k nebývalému technickému pokroku a nové motory jsou fakt na hranici zázraku. Na stranách 24 až 29 se dočtete třeba o novém hliníkovém 2.0 TDI s až 150 kW z jednoturbové verze, které v osmnáct metráků těžkém Audi A6 jezdí za 5,5 litru. Je úplně čisté a úspornější než kultovní 1.9 TDI/81 kW s kódem ASV z devadesátých let. Famózních motorů je toto číslo plné. Jenže jak píše v hlavním tématu na stranách 8 až 11 náš hlavní analytik Martin Frei, už vlastně jenom rok a půl mají automobilky na to, aby snížily průměrné emise CO2 svých vozů na 95 g/km. Žádné další ještě lepší spalovací motory už nevyvinou, asi to ani nejde. Takže od počátku roku 2021 jim nezbude než prodávat zhruba 25 procent elektromobilů. No dobře, ale stále budou vedle nich klasická auta, tak proč hned teď? No protože s povinným nástupem elektromobilů zdraží. Hned ze tří důvodů. ■ Zaprvé proto, že baterie jsou drahé. Aby se elektromobily dostaly na jakžtakž akceptovatelnou cenu, budou je automobilky prodávat i pod výrobními náklady – tedy třeba za 800 000 Kč. Na tradičních autech budou muset ztrátu dohnat. Vznikne krásná sociální spravedlnost naruby, kdy chudý člověk ve fabii zaplatí bohatému v jeho elektrickém SUV nejen kus baterek, ale ještě dálniční známku, parkování ve městech, silniční a spotřební daň, která se počítá jen z kapalných paliv, nikoliv z elektřiny. ■ Zadruhé proto, že cenotvorba bude i motivační nástroj. Tedy když lidé nebudou kupovat dost elektromobilů, zdražíme jim standardní auta. Nebo aspoň vyškrtáme nejzajímavější verze. Stáhněte si třeba ceník Škody Karoq, kde neexistuje žádná čtyřkolka pod 684 900 Kč. To pak chystané elektrické SUV nebude vypadat tak draze. ■ A zatřetí proto, že toho cíle 95 gramů stejně nedosáhnou. Prodat rodinám auta, s nimiž nejde jet na dovolenou, bude fakt těžké. Takže výpalné za nadlimitní gramy CO2 do kasy EU platit budou a nezbude než ho přenést na zákazníky jako vlastně ixté zdanění zdaněného.

Šťastnou ruku při výběru posledního auta, které jde ještě natankovat za hotovost, a nikdo nemusí vědět, kde s ním jezdíte, vám přeje

Martin Vaculík, zástupce šéfredaktora

Vyšlo v časopisu

Svět motorů Technika
1 / 2019 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851