SvetMotoru.cz - EDITORIAL: Ekologie ve službách moci
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

EDITORIAL: Ekologie ve službách moci

EDITORIAL: Ekologie ve službách moci

Milí čtenáři, už jsem o tom psal minule, ale stále mě nenapadá nic zásadnějšího, co bych vám měl říci. Už příští rok bude pro automobilky závazné snížení průměrných emisí CO2 v Evropské unii prodaných vozů na 95 g/ km.

(více v čísle 3/19)

Milí čtenáři, už jsem o tom psal minule, ale stále mě nenapadá nic zásadnějšího, co bych vám měl říci. Už příští rok bude pro automobilky závazné snížení průměrných emisí CO2 v Evropské unii prodaných vozů na 95 g/ km. Plní to jen extrémně úsporné diesely a hybridy, samá drahá auta. Levná, například Dacia Sandero s benzinovým tříválcem 0.9 TCe, mají tak 120 g/km. Automobilka má v zásadě čtyři možnosti.

1) Zaplatit za takové auto do kasy EU emisní pokutu 85 458 Kč. Proč a jak se to počítá, to se dočtete na stranách 12 a 13.

2) Dát do vozu třeba 48V mikrohybrid a důrazně snížit jeho jízdní odpory. Náklady budou podobné jako ta pokuta.

3) Kompenzovat navýšený průměr automobily s nižšími emisemi CO2. Třeba elektromobily, jimž se nelogicky započítává nula. Jejich překotné zavádění, nákup baterek po všech koutech Asie a ochotnické budování dobíječek však vyjdou s jistotou na víc než ta pokuta.

4) Celé sandero škrtnout a zaměřit se na dražší auta, v jejichž ceně se pokuta či investice do náročnějších technologií snáze rozpustí. Výsledný stav bude kombinací všeho dohromady, ale ta částka prostě sedí a zákazník ji zaplatí tak nebo tak. Italský Fiat, který obvykle chválím za konzervativní, a tudíž spolehlivé motory, teď bude krutě pykat za jejich vyšší spotřebu – takovému Tipu 1.4 T-Jet v cyklu WLTP naměřili 163 g/km a k jeho základní ceně 396 900 Kč bude nutné připočítat zhruba 167 000 Kč. Aktuální vývoj, kdy se Fiat snad dohodne s Teslou na odkupu nuly jejích elektromobilů do svého průměru, mě netěší o nic víc. Evropská unie má vůbec talent budovat socialismus naruby a stav, kdy chudý kupující Fiatu Tipo přispívá boháčovi na teslu, je toho typickým příkladem. Bohatí celého západního světa (které najdete v pozadí všech politických stran a strategických rozhodnutí) mají v tuto chvíli jeden zásadní problém: Není do čeho investovat. Dokážou vymyslet zajímavé věci, ale nenajdou zaměstnance, kteří by je spolehlivě a levně realizovali. I akcie jsou očekáváním budoucí hodnoty, která se buduje prací. My, co pracujeme, si čím dál víc uvědomujeme, že naše děti jsou malé jen jednou a že zdraví i život samotný máme jen jeden. A tak často pracujeme pouze tolik, abychom se uživili – nechceme už druhou práci po večerech. Právě růst mandatorních nákladů, tedy že auto bude dražší a povinně každých šest let nové (baterky), či že dům bude muset mít i solární panely a vyjde také na dvojnásobek, to nás donutí zase pořádně makat pro bohaté investory a almužnu od nich odevzdat rovnou jiným velkým klukům, co jim patří banka. Chudák ekologie i s naivkou Gretou jsou opět jen loutkami v rukách mocných. Koupí posledního auta se spalovacím motorem, které vám vydrží třeba dvacet let, uniknete novodobému nevolnictví.

V to doufá zástupce šéfredaktora

Martin Vaculík

Vyšlo v časopisu

Svět motorů Technika
3 / 2019Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851