Rozhovor s Jiřím Mádlem: Auto? Nejlepší ložnice | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

9. 10. 2013

Rozhovor s Jiřím Mádlem: Auto? Nejlepší ložnice

Jiří Mádl nám koncem září pomáhal při fi nále Nejlepšího českého řidiče. Laškoval se soutěžícími včetně nejlepší šoférky Zuzany Vejražkové, které předával i pohár za 1. místo v ženské části soutěže. Vyzkoušel si také doprovodné disciplíny jako slalom s brýlemi simulujícími ovlivnění člověka alkoholem a drogami.

Relax, herecký adrenalin i objekt režie – tím vším je řízení pro Jiřího Mádla.

(více v čísle 41/13)

Jak se mají rády film a auta?

Moc, samozřejmě! Auto je jeden z mála produktů, co působí na plátně nenásilně. Takže ze všech typů product placementu, tedy skryté reklamy na výrobky ve filmu, se s auty pracuje nejlépe.

Je to i případ vašeho režijního debutu Pojedeme k moři? Už podle názvu v něm asi auta zaujímají významnou pozici...

Ano i ne. Snímek není rozhodně o vozech, ty v něm ale hrají důležitou roli hned v několika směrech. Víc prozradit nechci!

Je dnes aut ve filmech víc než dřív?

Určitě. Ne že by o tolik víc „hrály“, ale zkrátka jsou všude kolem nás. Stačí se podívat na jakýkoliv starší film: na náměstích a ulicích jsou v něm vždycky mraky možností, kde zaparkovat. To se vám dneska stane stěží.

Jak se vozy režírují?

Rozhodně snadněji než herci. A hlavně scény v autech vypadají reálně. Jejich interiér je také neskutečně věrným prostorem pro dialogy. Stačí se podívat na vlastní život: kolik jen si toho lidé v autě napovídají!

Je to i váš případ?

To právě vůbec ne. Když už někoho vezu autem, samozřejmě nemlčím, ale mnohem raději řídím sám a poslouchám. Jsem totiž extrémně rádiový typ a auto je ideální prostředí, kde kolem mě furt někdo nenašlapuje a nemlátí nádobím.

Takže si řízení užíváte?

Autům nerozumím, nevšímám si značek, ale samotné řízení mě baví. Asi jako každého chlapa. Máme to v sobě. Už před staletími jsme rádi sedli na koně a ujížděli do dálek.

Co vás baví nejvíc?

Ta samota, možnost si v úplném klidu přemýšlet. Řízení je pro mě stejně příjemnou činností jako běhání. Ne že bych si vyloženě sedl za volant a jel se jen tak projet. Ale jsem rád, že – jak bych to řekl? – musím zrovna řídit.

S auty máte zkušenosti jako režisér i coby herec. Jak se s nimi točí?

Dneska je to paráda, technika pokročila opravdu mílovými kroky. Hitem je teď takzvaný low loader, kde se vozidlo obestaví konstrukcí a štáb si v klidu pochoduje kolem karoserie jedoucího vozu. Nebo se předek kapoty chytne za jiné vozidlo a na něm bzučí kamera.

Točil jste takhle i vy?

Jasně, ale ne od začátku. Bylo mi sedmnáct a nesměl jsem řídit. Takže mě táhli v autě na tyči za jiným.

Nesměl? Nebo neuměl?

Obojí. K motorům mě to moc netáhlo, jsem spíš běhavý typ. Ani o papíry na mašinu jsem nijak nestál a řidičák na auto si dělal až ve třiadvaceti.

Čím pro vás auto je?

Hlavně prostředkem meziměstské přepravy. Po městě zásadně běhám nebo jezdím na elektrokoloběžkách. Sám je vyrábím. No a taky je pro mě auto parádní ložnicí.

Prosím?

No jasně! Třeba před dvěma roky jsem v něm bydlel tři měsíce. Chystal jsem se totiž do Ameriky, takže pronajal byt, protože jsem filmoval a měl zajištěné ubytování. Jenže pak jsem netočil a zvolil tuhle plechovou střechu nad hlavou. Byla to pohoda. Já totiž v autě spím tak rád. I dnes? Vždy a všude. Rád přenechám volant jiným a okamžitě zaberu. Kamarád fotograf má dokonce obrovskou galerii snímků, jak spím v autě na tisíc způsobů.

Takže váš vůz musí být hlavně velký?

Ani nemusí, složím se opravdu všude. A pak už mi stačí, že se do kufru vejde taška s věcmi na hokej. Nemám na vůz kdovíjaké nároky. Samozřejmě bych si nekoupil vyloženě ošklivý, ale raději v něm budu nenápadný. I kdybych měl na kontě sto milionů, jediný z nich bych do auta vrazil sotva.

Takže nemáte ani žádný řidičský sen?

To zas jo. Chtěl bych řídit letadlo, jachtu a vodní skútr. Ani jedno se mi zatím nepoštěstilo.

Historka z natáčení: Na vejtřasku nic nemá!

Úplně největší zážitek s řízením, ukáže jednoznačně na loňský film Konfident, kde hraje dispečera na letišti u západní hranice Československa. Tam prožívá i vojenskou invazi v srpnu 1968. Coby profesionální agent STB, jehož úkolem je shromažďovat kompromitující materiály, nejenže odposlouchává lidi ve známém vojenském voze normalizace Praga V3S, ale auto i řídí. „Nejbrutálnější, ale taky nejzajímavější zážitek! Jet s ní plný knedlík z kopce, poručit řazení, koukat z okénka do kamery umístěné v autě vedle, a ještě hrát podle scénáře, to byla fakt slušná kombinace. Padesátka z kopce mi připadala jako sto dvacet kilometrů v hodině.“

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
41 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851