Příběh: Traktory tady milují (+ velká fotogalerie) | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

14. 11. 2013

Příběh: Traktory tady milují (+ velká fotogalerie)

Technické údaje Svobody DK5 Výroba: 1934-1936 Objem motoru: 1724 cm3 Převodovka: mechanická dvoustupňová plus zpátečka Pohotovostní hmotnost: 800 kg Cena v roce 1934: 23 000 Kč

Fotogalerie

8 fotografií

Sbírku bezmála sedmi desítek traktorů opečovávají otec a syn Stránští od Nového Bydžova. Za ten nejvytouženější neváhali zaplatit milionovou částku.

(více v čísle 45/13)

Za tohle že bychom koupili slušný dům? divíme se při pohledu na zelený traktor, který vypadá úplně stejně jako ten, co si vyrobil soused metodou samodomo. Jenže traktor Svoboda DK5 představuje skutečný poklad. Vyráběl se mezi lety 1934 až 1936 v omezeném množství. I přes pohon pouhým jediným válcem (zato o objemu 1,7 l) utáhne osm tun, a aby ho současní majitelé získali, vyměnili za něj opravdové letadlo. „Pán nechtěl traktor za nic na světě prodat, a tak si myslel, že mě odbude nesplnitelným požadavkem. Podíval se proto na nebe, že prý by se mu líbilo létat nad vesnicí. Tak jsem mu nechal vyrobit vlastní letadlo a traktor je teď náš,“ směje se sběratel Vladimír Stránský. Těžko říct, nakolik je historka pravdivá a jak moc patří ke sběratelskému žargonu. Jisté ale je, že hodnota starých československých traktorů opravdu může přesáhnout milion korun. Navíc už je jich málo.

Stařičký traktor si jenom líně poklapává. Prý by ho dohnala i stará babka.
Autor: Jiří Pekárek

Vladimír spolu se synem Janem vybudovali ve Sloupnu u Nového Bydžova sbírku sedmašedesáti traktorů. Čtete správně, dokonce kvůli její velikosti neváhali koupit opuštěný zemědělský areál, aby měli kde garážovat. Nejvíc ze všeho si cení právě osmimetrákového prcka ze třicátých let. Pro laika je to nepochopitelné. Stránští ho mají teprve půl roku, moc prý právě tento kousek chtěli. Na pořizovací hodnotu se ani neptejte, ze sběratelů ji prostě nedostanete. Prý už je dokonce k prodeji přemlouval jiný sběratel, co dorazil rovnou s hotovými penězi v aktovce. „Ale dokud nebudu na márách, ten traktor neprodám,“ striktně kroutí hlavou otec Vladimír.

Uskladnit tolik tun železa není legrace. Sběratelé proto odkoupili starý kravín, kde parkují.
Autor: Jiří Pekárek

Sbírka rodiny Stránských je o to zajímavější, že ji dávají dohromady teprve Oba Stránští mají k traktorům blízko, protože se živí zemními pracemi. Své mazlíčky ze sbírky však prý k obživě nevyužívají. Na to mají moderní nástupce. Na každý z kousků se proto dostane jen jednou za rok, kdy se ujede aspoň pár stovek metrů na slavnostní traktoriádě.

Strčit kliku do středu setrvačníku a pořádně trhnout. Nastartovat jednoválec o objemu 1,7 litru není legrace
Autor: Jiří Pekárek

Nejzajímavější je, že byste na první pohled do obou pánů vlastnictví tak cenných pokladů nehádali. „To je jednoduché. Na dovolené nejezdíme, nekupujeme si drahá auta a naší radostí jsou staré traktory,“ směje se syn Jan, který navíc vlastní sbírku více než dvaceti motorek. Je k nevíře, co se mnohdy v nenápadných vesnických stodolách skrývá…

Jiné kousky zachránili sběratelé z kovošrotu. Na svou spásu tak teprve čekají.
Autor: Jiří Pekárek

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
45 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851