Lidé se zajímavými vozidly: O jiném autě nikdy neuvažoval | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 12. 2013

Lidé se zajímavými vozidly: O jiném autě nikdy neuvažoval

Gustav Toufar

Fotogalerie

7 fotografií

První jeep koupil Gustav Toufar na konci padesátých let ještě jako student. Od té doby vystřídal desítky vozů této značky a dnes jich má najednou třináct.

(více v čísle 49/13)

Profesor na strojárně nám vždycky říkal, že jeep je nejlépe vymyšlené auto na světě, takže jsme ho zanedlouho měli všichni v ročníku. S těmito slovy se směje předseda českého Jeep klubu Gustav Toufar z Prahy při vzpomínce na své první auto.

Některé kousky teprve čekají na opravu. Wrangler pod plachtou dostane na jaře nový lak
Některé kousky teprve čekají na opravu. Wrangler pod plachtou dostane na jaře nový lak
Autor: Jiří Pekárek

V roce 1959 koupil vyřazený armádní Jeep Willys MB. „U Masarykova nádraží v Praze byla velká plocha, kde stály dvě stovky starých jeepů z československé armády. Když jsem konečně obdržel výzvu k odběru a zaplacení auta, řekli mi, ať si na místě nějaké vyberu. Ale jak, z takového množství silně opotřebených vozů? Dal jsem proto místnímu správci do kapsy stokorunu. Řekl mi, ať si vezmu kolečko a nářadí, a obešel se mnou všechny vozy. Tu jsme naložili akumulátor, tu plátěnou střechu a na konci poskládali celkem slušné auto,“ vzpomíná Gustav Toufar.

Některé kousky teprve čekají na opravu. Wrangler pod plachtou dostane na jaře nový lak.
Některé kousky teprve čekají na opravu. Wrangler pod plachtou dostane na jaře nový lak.
Autor: Jiří Pekárek

Přestože šlo o někdejší vojenské vozidlo, navíc západní provenience, po Praze s ním prý tehdy nebudil takový rozruch jako dnes. „Jezdilo jich tam docela hodně. I přes zabezpečení jen plátěnou střechou jsem ho tehdy mohl bez obav nechat na ulici, a nikdo si nedovolil něco ukrást. To by dnes nešlo,“ kroutí hlavou s dodatkem, že mu v posledních letech ukradli už čtyři auta. Jeden svůj Wrangler dokonce sám po čase našel, ač přelakovaný z červené na černou. Dnes používá tento vůz s pružným dvouapůllitrovým čtyřválcem na každodenní jezdění po metropoli. Další kousek teprve čeká na opravu. Zloději se v něm povozili v terénu, notně ho poškodili, pak vůz nechali v lese nepojízdný a utekli.

Černý Wrangler měl původně červenou barvu, než se ho zloděj snažil zamaskovat přelakováním. Majitel ale auto vypátral a získal zpátky. Dnes v něm jezdí po Praze.
Černý Wrangler měl původně červenou barvu, než se ho zloděj snažil zamaskovat přelakováním. Majitel ale auto vypátral a získal zpátky. Dnes v něm jezdí po Praze.
Autor: Jiří Pekárek

Původní Willys MB z druhé světové války už Gustav Toufar nemá. Prodal ho, ale v následujících letech vystřídal dalších sedm. Když se mu poslední ztratil z garáže, zařekl se, že už jiný nechce. A tak si pořídil vzácnost – první z válečných jeepů, model Willys MA. „Vyrobilo se jich 1555 kusů a dnes vím jen o třinácti na světě. Z toho je asi polovina v Čechách,“ ukazuje sběratel na tuzemské specifi kum. Jeho exemplář podle všeho přijel se sovětskou armádou v létě 1945 z Berlína. Většina původních modelů MA totiž skončila v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu v SSSR. Rudoarmějci u nás dostali od UNRRA (Správa spojených národů pro pomoc a obnovu) úplně nový model MB a pokračovali domů, přičemž válkou opotřebený kousek nechali stát na místě. „Několik let jsem sledoval jeho osudy, vícekrát ho chtěl koupit, ale byl vždy za hodně peněz. Až se mi to nakonec povedlo,“ říká Toufar a dodává, že s ním dokonce před čtyřmi lety vyrazil na 3500 km dlouhou cestu do Normandie. Dnes jde o jeho nejmilejší vůz. Současně ale provozuje víc jeepů tak, aby se mohl kdykoliv projet. „Manželka chce malé auto do města, protože prý jeep moc žere. To sice ano, ale opravím si na něm všechno sám a nikoho k tomu nepotřebuju. Jsou to výborně vymyšlená auta, která vždy a všude dojedou,“ loučí se s námi sběratel.

První model válečného Jeepu, model MA, poznáte třeba podle světlometů na blatnících a nápisu Willys na kapotě
První model válečného Jeepu, model MA, poznáte třeba podle světlometů na blatnících a nápisu Willys na kapotě
Autor: Jiří Pekárek

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
49 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851