Lidé se zajímavými vozidly: Měli mě za veksláka | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Lidé se zajímavými vozidly: Měli mě za veksláka

Jiří Procházka

Fotogalerie

7 fotografií

Když si Jiří Procházka koupil chrysler v roce 1986, bylo mu devatenáct let. Prodal ho. Ale stýskalo se mu tak, že si pořídil další.

(více v čísle 4/14)

Během tříletého vlastnictví Chrysleru 180 GC za totality jsem byl dvakrát předvolán k podání vysvětlení, kde jsem na auto vzal. S těmito slovy se na nás dnes směje Jiří Procházka z Prahy, který si vysněný vůz koupil Když si Jiří Procházka koupil chrysler v roce 1986, bylo mu devatenáct let. Prodal ho. Ale stýskalo se mu tak, že si pořídil další. hned dvakrát. Poprvé v devatenácti, protože ho viděl u bratrance. „Zatímco běžný plat tehdy byl kolem dvou tisíc, já jsem pracoval jako řidič u Klenotů a vydělával sedm tisíc. Nebyl tak problém na auto ušetřit,“ říká s tím, že se ale setkával s lidskou závistí. Pochopitelně ho mnozí považovali za veksláka.

Majitel dodnes schovává vzpomínky na svůj původní vůz z let 1986-1989. Auto sice mezitím vyměnil za jiné, ale s manželkou na dolním snímku je stále.
Autor: Davidl Rajdl a archiv Jiřího Procházky

Zatímco nová škodovka tehdy stála 47 000 Kčs, za ojetý chrysler z roku 1974 s najetými 120 000 km zaplatil Jiří 38 000 Kč. Nový vůz se tehdy dal koupit za 25 000 bonů. Když majitel auto po třech letech prodával, mělo najeto čtvrt milionu kilometrů, ale stále bez jediné závady. Pak následovaly další automobily jako žigulík, talbot nebo simca, které v něm vzbudily zájem o francouzské modely. Dnes běžně jezdí Peugeotem 407. Ale doma opečovává dva klenoty: vzácný Fiat 127 Sport a hlavně neobyčejně zachovalý Chrysler 180 GC. Na pohled stejný, jako kdysi vlastnil.

Chrysleru 180 GC
Autor: Davidl Rajdl a archiv Jiřího Procházky

„Před lety jsem si usmyslel, že ho zase musím mít. Vůz jsem sháněl pět let, ale původní už nešel dohledat,“ uvádí Jiří Procházka s tím, že objevil několik aut, která však coby potenciální veterány stála neadekvátní peníze. Navíc je hubí koroze. Po pěti letech shánění se ozvala známá s tím, že ví o exempláři s 80 000 km, který stojí deset let odstavený v garáži. „Když jsem ho viděl, bylo jasné, že tohle ten pravý,“ říká dnes už majitel. Od doby uběhlo šest roků a Jiří na nedá dopustit. „I po čtyřiceti letech od výroby je auto v lepším stavu, než v jakém jsem ho měl tehdy coby relativně mladé na běžné používání,“ říká a ukazuje třeba nebývale zachovalé leštěné hliníkové lišty. Mimochodem krásný modrý lak už není z továrny, přesto je původní. „Mám starý doklad od lakování ze sedmdesátých let, kdy prý nějaký závistivec poškrábal střechu klíči. Jenže oprava zánovního vozu v autorizovaném servisu stála tehdy skoro dva a půl tisíce, což bylo strašně moc. Takže šlo nejspíš o přestříkání celého vozu, který někdo kompletně poškrábal,“ kroutí nevěřícně hlavou motorista.

Chrysleru 180 GC
Autor: Davidl Rajdl a archiv Jiřího Procházky

Automobil je držitelem cen elegance v Simca klubu, který sdružuje kolem devadesáti členů. Hrál i v reklamě na pojišťovnu s Jaromírem Jágrem nebo kriminálce „Jseš mrtvej, tak nebreč“.

Chrysler Petra Procházky je ve vzorném stavu. Zajímavost představuje nejen modrý interiér, ale i bezpečnostní pásy.
Autor: Davidl Rajdl a archiv Jiřího Procházky

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
4 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851