Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

21. 2. 2014
Tomáš Dusil

Lidé se zajímavými vozidly: Veterán na každý den

Peugeot 302 a Tomáš Michálek

Fotogalerie

10 fotografií

Tomáš Michálek je majitelem vzácného Peugeotu 302. Miluje 30. léta, což dává jasně najevo tím, že svůj vůz používá k denním jízdám.

(více v čísle 8/14)

Přesně tohle auto jsem si vždycky přál. Je to nejkrásnější kousek těch let. Nic tomu není podobné. Asi jako Tatře 77. Těmito slovy nás vítá Tomáš Michálek. Když se veteránistům pochlubil, jaký automobil si přeje, ťukali si na čelo, že ho nikde nesežene. Na rady, že si má spíše koupit něco levného a běžně dostupného, však nedal. Dál sháněl svůj vysněný vůz. Možná k tomu přispěl také fakt, že má prostě slabost pro Francouze. Jenže sehnat Peugeot 302 je skoro nadlidský úkol. Snad i proto, že jde o dost staré auto, navíc se vyrábělo jen krátce. Cestu k větší slávě tomuto ve své době modernímu vozu zatarasila druhá světová válka. Od srpna 1936 do dubna 1938 tak vzniklo 25 083 kusů, což je na takhle starý vůz docela dost. Pan Michálek se ale nevzdal. Aby byla šance na úspěch co možná největší, bylo třeba hledat na internetu ve francouzských inzerátech, jak sám říká „přímo u zdroje“.

Peugeot 302
Peugeot 302
Autor: Jiří Pekárek

Problém byl ale s domluvou. Francouzi na e-maily zásadně nereagují, takže se jim musí zavolat. Ovšem pokud na ně spustíte anglicky či německy, hovořit s vámi nebudou. „Vybavil jsem si pár slovíček z doby před patnácti lety, kdy jsem se dva roky učil francouzštinu. Stačila mi k tomu, aby člověk na druhém konci telefonu úplně roztál,“ vzpomíná pan Michálek. Prodávající byl zjevně překvapen, že někdo z takové dálky má o vozidlo zájem. Po telefonickém kontaktu a prvním oťukání již bylo možné komunikovat e-mailem.

Automobil na fotografiích přesně odpovídal představě. Vůz stál poblíž Štrasburku, tedy nejblíže, jak jen mohl. I tak je to ale 660 km. Navíc celé to bylo dost rizikové. Kdo měl vědět, že auto skutečně vypadá tak jako na fotkách? Různých šejdířů je ve Francii dost. Přesto se pan Michálek rozhodl s „plaťákem“ pro vůz dojet. Obavy ale byly tentokrát zbytečné. Vše kupodivu klaplo.

Peugeot 302
Peugeot 302
Autor: Jiří Pekárek

„Další kliku jsem měl z hlediska ceny. Bylo to krátce před Vánoci, to jsou veteráni nejlevnější. Navíc prodávající potřeboval rychle peníze na operaci nohou. Z původních 7500 eur mi ještě po e-mailu slevil na 6600. Že to mám daleko a pro rychlé jednání,“ vzpomíná. Infarktových stavů si přesto užil dost. Když pro vůz přijel, bylo půl desáté ráno. Nejprve se nemohl dovolat. Asi po třetím zavolání Francouz konečně telefon vzal, že prý spal. „Chvíli jsme chodili kolem auta, načež pronesl něco, co je až k neuvěření. Že jsem dítě štěstěny, protože jsem první Čech, kterého na živo vidí, a že se stydí za Mnichov (1938), tudíž mi udělá cenu.“ Nato mi slevil ještě 600 eur na místě,“ říká hrdý majitel modelu 302. Pro zajímavost, běžně se ceny těchto peugeotů pohybují od 15 000 do 29 000 eur, tedy 405 000 až 783 000 korun.

Žije ve 30. letech.
Žije ve 30. letech.
Autor: Jiří Pekárek

Peugeot 302 je v naší zemi naprostým unikátem. Ve Francii jich je v provozu asi deset. „Když jsem na burze v Remeši sháněl díly, skoro nic tam neměli. Asi proto, že jich už jezdí tak málo.“ Nikdo z přítomných Francouzů panu Michálkovi nevěřil, že vůz skutečně vlastní. A dokonce pojízdný. Českou republiku si dokonce někteří pletli s Rumunskem. Možná proto, že tato země byla Francii už v dobách socialismu blízká. Mezi veteránisty se ale pan Michálek nepočítá. „Zatímco ti takové auto projedou maximálně dvakrát ročně, a to ještě za hezkého počasí, já si ho užívám celkem pravidelně“. Vozem občas jezdí i dlouhé „štreky“. Třeba loni v únoru absolvoval s „pežotkou“ 560 km za den do Kyjova a zpátky. Přitom venku mrzlo a silnice byla kluzká jak hokejové hřiště. „Jednou bych chtěl dojet po ose do Francie, ale bojím se Němců. Jak vidí francouzskou značku na starém autě, hned by mě zastavili,“ tvrdí s lítostí v oku.

Žluté hlavní světlomety kdysi požadovala francouzská norma. Ač to na první pohled nevypadá, žluté jsou tady pouze žárovky. Jsou speciální, navíc takřka nesehnatelné.
Žluté hlavní světlomety kdysi požadovala francouzská norma. Ač to na první pohled nevypadá, žluté jsou tady pouze žárovky. Jsou speciální, navíc takřka nesehnatelné.
Autor: Jiří Pekárek

Pan Michálek měl původně Pragu Piccolo. Její technická úroveň je ale s modelem 302 neporovnatelná. Přitom cena peugeotu v roce 1938 činila 19 500 Frs (francouzských franků). Při tehdejším kurzu to vycházelo na 15 210 Kč. Kvůli clu ale tržní cena u nás nakonec převyšovala 20 000 Kč. I tak ale byla na úrovni nejlevnější Pragy Baby. A to byl v té jeden z obyčejnějších vozů.

Kabina 302 nabízí některé dnes již neobvyklé věci. K ventilaci lze pootevřít skleněné tabulky čelního okna. Větrání je tak účinné, že se uvnitř ani v parném létě nepotíte. Jinou zvláštností je ruční plyn, který doplňuje nožní. Díky němu lze v kombinaci s pružným motorem jezdit na trojku od 30 do 110 km/h.
Kabina 302 nabízí některé dnes již neobvyklé věci. K ventilaci lze pootevřít skleněné tabulky čelního okna. Větrání je tak účinné, že se uvnitř ani v parném létě nepotíte. Jinou zvláštností je ruční plyn, který doplňuje nožní. Díky němu lze v kombinaci s pružným motorem jezdit na trojku od 30 do 110 km/h.
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
8 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851