Reportáž: Země zaslíbená
Přestože Omán nabídne skvělé silnice, moc motorkářů tam nepotkáte. I tak překvapilo, že řidiči v autech troubili, mávali a fotili si nás.
(více v čísle 16/14)Dejte si pozor na ostatní šoféry, v Ománu nejsou na motorky zvyklí, jízda je proto docela nebezpečná. Těmito slovy nás před startem testovací jízdy nových modelů Harley-Davidsonu varuje průvodce Derrek. Žije v Dubaji jako manažer amerického výrobce motocyklů pro region Středního východu a severní Afriky. A jak sám dodává, třeba v Saúdské Arábii se prodávají harleye neobyčejně dobře. Ještě než vyjedeme, ukazuje se, proč ománské slunce nepřeje jezdcům na motorkách. Než si navlečete přilbu, koženou bundu a rukavice, můžete vše ždímat. Přes třicet stupňů ve stínu ještě umocňuje rozpálený asfalt v ulicích Muscatu – hlavního města Ománu. K tomu se přidávají vzduchem chlazené motory harleyů, které topí „příjemně“ přímo mezi stehna. Jak teď závidíme kolegům, kteří moudře na první projížďku sáhli po modelech s vodou chlazenými hlavami Electra Glide Ultra Limited a tříkolce Tri Glide Ultra Classic.
Naštěstí máme zkušeného vůdce kolony: člena dubajského HOG (Harley Owners Group), který zná místní prostředí. Ze stojící zácpy na sluneční výhni nás postranními uličkami vyvede až za město. Na prvních kilometrech dálnice jako by provoz ustal. Za pár kilometrů už si to dálniční stodvacítkou šineme zcela nerušeni. Víc otočit rukojetí si nedovolíme, statické radary co pár kilometrů účinně varují.
Pravé potěšení přichází po sjezdu z dálnice. Už chápeme, proč jezdíme zrovna po Ománu. Horská kamenitá údolí protínají vlnovky silnic s kvalitním asfaltem, kde nepotkáte ani živáčka. Nádherné scenérie střídají vyschlá koryta řek a sem tam upozorní značka na brod. To je specifikem ománských vozovek – kamenitý podklad totiž nedovoluje vsáknutí vody při dešti, proto se musí odvést do řečišť. Když je v cestě silnice, jednoduše se nahradí na kousku asfalt betonovými deskami, na úsek upozorní značka a červené patníky. Zdá se to být primitivní, ale účinné.¨
Jak jsme si sami vyzkoušeli, nad brody se nikdo nepozastavuje. Stejně jako nad tím, že se všude buduje a rekonstruuje. Krásný úsek silnice tak na pár stovkách metrů vystřídá vlnovka přes štěrk a kamení, aby se zase vrátila na asfalt. Suma sumárum jsme po Ománu najezdili 534 km a podle nás je nečekaným tipem na skvělé mototrasy. V rozletu vás přibrzdí jen časté vyvýšené zpomalovací prahy v obcích a na hustě zastavěném území.