Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Lidé se zajímavými vozidly: Opravdové originály

Petr Vaněk

Chcete zmenšeninu svého auta, ale právě váš typ výrobci modýlků přehlížejí? Jak jsme se přesvědčili, řešení existuje!

(více v čísle 18/14)

Počet milovníků automobilových modýlků neustále roste. Na trhu stále přibývá nejen jednotlivých autíček, ale i značek výrobců a prodejen, které se stále častěji stěhují na internet.

Petr Vaněk se však za žádného velkého sběratele nepovažuje. Jak tento sympatický učitel z Čelákovic sám říká, nechce mít doma pocit jako v muzeu. Jeho skromná kolekce zmenšenin čítá převážně běžná auta nedávné produkce, z nichž jedno nás obzvláště zaujalo: červené kombi Toyota Corolla osmé generace, tedy takzvané „očičkové“ od roku výroby 1997.

„Před lety jsem skutečnou corollu koupil coby individuálně dovezenou ojetinu ze zahraničí. Šlo o opravdovou raritu, protože osmá generace corolly se v provedení 4x4 prodávala výhradně ve Švýcarsku,“ odhalí skutečné překvapení.

Ještě více nás však zajímá původ zmenšené toyoty, protože i přes slušnou orientaci na trhu zmenšených autíček musíme přiznat, že jsme se s ní ještě nesetkali.

„Ke každému ze svých aut jsem si vždycky koupil modýlek v měřítku 1:43 a vystavil si ho na poličku. U felicie nebo yarisu to nebyl žádný problém. Ale protože osmá generace corolly existovala jako modýlek jedině ve třídveřové soutěžní verzi, zadal jsem nakonec její výrobu odborníkům,“ vypráví.

Petr Vaněk často navštěvuje sběratelskou burzu v areálu menzy ČVUT v pražských Dejvicích (reportáž z ní jsme otiskli v SM 19/09). Tam se seznámil s jistým panem Ondráčkem, který podobné modely spolu se synem vytváří. „Teď už se ale věnují jen vláčkům, na autíčka dnes ani nemají čas,“ zaráží nás sběratel. Přesto prý není problém takovou zakázku svěřit jiným specialistům – stačí se na burze poptat přímo vystavovatelů, kteří vás správně nasměrují. Vzpomínáme si, že jsme si tam sami kdysi prohlíželi třeba rozpracované kupé Škoda Rapid vznikající na bázi stodvacítky od Abrexu.

A za jak dlouho člověk vysněný modýlek získá? „Já jsem na corollu čekal skoro dva roky. Mezitím mě tvůrci aspoň zásobovali ukázkami prototypů v různé fázi vývoje, abych měl představu. Jde o běh na dlouhou trať, musíte být hlavně trpěliví,“ směje se Vaněk.

Jeho někdejší toyota měla navíc dost komplikované tvary, kde se obliny střídají s hranami. Pražští výrobci proto museli k přípravě zmenšeného autíčka kvůli proporcím dokonce použít originální tovární dokumentaci!

A na kolik vlastně takový kousek přijde? „Připravte se rozhodně na čtyřcifernou částku. V mém případě to byly tři tisíce korun,“ doplňuje.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
18 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851