Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

16. 10. 2014

Spider má už 22 let: Alfa mi přirostla k srdci

Spider má už 22 let

Fotogalerie

8 fotografií

Jiří Maroušek z Prahy toužil po kabrioletu Alfa Romeo od patnácti let. Před dvaadvaceti roky si sen splnil a od té doby ho už nepustil.

(více v čísle 42/14)

Jako kluk jsem obdivoval Alfu Romeo Spider na Václaváku a od té doby věděl, že ji jednou musím mít. Kromě ní jsem toužil už jen po Jaguaru E. Tak vzpomíná Jiří Maroušek na začátky svého snu. Jenže za hluboké totality nebylo snadné si ho splnit.

Spider má už 22 let
Spider má už 22 let
Autor: Jiří Pekárek

Trvalka ve výrobě

Trvalka ve výrobě

Alfa Romeo Spider se vyráběla neuvěřitelných sedmadvacet let, od roku 1966 až do 1993. Pan Maroušek jezdí třetí sérií z let 1982–1989. Ve své době šlo o jeden z nejkrásnějších a také hodně drahých vozů. Bohužel postupně ztrácel na eleganci s výměnou dobových chromových prvků za levnější plastové. Vůz proslavil snímek Absolvent s Dustinem Hoff manem v hlavní roli, který vidíte na obrázku. V USA mu proto nikdo jinak než jako Graduate (angl. absolvent) neřekne a nápis jsme viděli i na zadním čele spideru pana Marouška.

Až tři roky po revoluci nastala doba, kdy si pan Maroušek konečně mohl vysněný Spider 2.0 pořídit. Pomohl mu v tom známý žijící ve Spojených státech. Slovo dalo slovo a našetřený obnos se proměnil za šestiletý lehce ojetý kabriolet z Floridy. „Tehdy jsme byli jen dva majitelé v Praze, dnes se vyrojila spiderů spousta,“ vzpomíná Jiří Maroušek na vlastnictví exotického sporťáčku v devadesátých letech. Částka prý tehdy nebyla nízká, ale zase ne tak nedosažitelná. Stejně majitel slýchával nejčastější otázku: „Kolik to stálo?“ Jinak ale prý malý a nepříliš praktický kabriolet závistivce nepřitahoval. Naopak vzbuzoval sympatie. „Auto jsem pořizoval s myšlenkou, že je tak na pět let a pak ho prodám. Používal jsem ho tehdy na běžné denní ježdění. Jenže mi mezitím přirostlo k srdci, takže se ho nikdy nevzdám a jednou ho budou mít moje děti,“ říká majitel, který s autem během dvaadvaceti let soužití urazil 70 000 km. Podíval se s ním dokonce přes Alpy do Itálie nebo Švýcarska. Nyní už Jiří Maroušek vůz šetří a jezdí s ním pouze příležitostně pro zábavu společně s přáteli, kteří vlastní Triumph Spitfire a Porsche 356. Letos Jiří urazil s alfou dva tisíce kilometrů, loni ani jediný. Vyskytla se totiž závada, která si vyžádala dlouhodobou odstávku. „V autě je jedno z prvních vstřikování, ještě bez diagnostické zásuvky. Před třemi lety mě nechalo na cestě a musel jsem objednat novou řídicí jednotku,“ vzpomíná a vyzdvihuje šikovnost technika z Bosche, který dokázal závadu předpotopního systému objevit.

Čtyřválcový dvoulitr byl ve své době nejsilnější motorizací spideru. Na dnešní provoz prý pořád dostačuje.
Čtyřválcový dvoulitr byl ve své době nejsilnější motorizací spideru. Na dnešní provoz prý pořád dostačuje.
Autor: Jiří Pekárek

Malých poruch prý majitel řešil během let hodně, ale jinak je alfa celkem bezporuchová. Takže drobný servis zvládne svépomocí. Dokonce i vyměnit si brzdové destičky, namontovat nový výfuk a podobně.

A jak se s vozem jezdí? „V dobovém testu Světa motorů tehdy redaktoři vychvalovali úžasné jízdní vlastnosti. Dnes už se tomu směju. Vysoké pneumatiky v každé zatáčce kňučí a ve srovnání se současnými auty už to vůbec nesedí. Ovšem v době koupě šlo opravdu o vynikající sportovní auto,“ říká „alfista“, který však nikdy žádnou jinou Alfu Romeo nechtěl. „Od té doby, co dělají přední náhon, tak už to není nic pro mě,“ končí Jiří Maroušek.

 

Třetí generace spideru s useknutou zádí je sice sběrateli nejméně ceněná, ale přesto se často nevidí
Třetí generace spideru s useknutou zádí je sice sběrateli nejméně ceněná, ale přesto se často nevidí
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851