Spider má už 22 let: Alfa mi přirostla k srdci
Jiří Maroušek z Prahy toužil po kabrioletu Alfa Romeo od patnácti let. Před dvaadvaceti roky si sen splnil a od té doby ho už nepustil.
(více v čísle 42/14)Jako kluk jsem obdivoval Alfu Romeo Spider na Václaváku a od té doby věděl, že ji jednou musím mít. Kromě ní jsem toužil už jen po Jaguaru E. Tak vzpomíná Jiří Maroušek na začátky svého snu. Jenže za hluboké totality nebylo snadné si ho splnit.
Trvalka ve výrobě
Alfa Romeo Spider se vyráběla neuvěřitelných sedmadvacet let, od roku 1966 až do 1993. Pan Maroušek jezdí třetí sérií z let 1982–1989. Ve své době šlo o jeden z nejkrásnějších a také hodně drahých vozů. Bohužel postupně ztrácel na eleganci s výměnou dobových chromových prvků za levnější plastové. Vůz proslavil snímek Absolvent s Dustinem Hoff manem v hlavní roli, který vidíte na obrázku. V USA mu proto nikdo jinak než jako Graduate (angl. absolvent) neřekne a nápis jsme viděli i na zadním čele spideru pana Marouška.
Až tři roky po revoluci nastala doba, kdy si pan Maroušek konečně mohl vysněný Spider 2.0 pořídit. Pomohl mu v tom známý žijící ve Spojených státech. Slovo dalo slovo a našetřený obnos se proměnil za šestiletý lehce ojetý kabriolet z Floridy. „Tehdy jsme byli jen dva majitelé v Praze, dnes se vyrojila spiderů spousta,“ vzpomíná Jiří Maroušek na vlastnictví exotického sporťáčku v devadesátých letech. Částka prý tehdy nebyla nízká, ale zase ne tak nedosažitelná. Stejně majitel slýchával nejčastější otázku: „Kolik to stálo?“ Jinak ale prý malý a nepříliš praktický kabriolet závistivce nepřitahoval. Naopak vzbuzoval sympatie. „Auto jsem pořizoval s myšlenkou, že je tak na pět let a pak ho prodám. Používal jsem ho tehdy na běžné denní ježdění. Jenže mi mezitím přirostlo k srdci, takže se ho nikdy nevzdám a jednou ho budou mít moje děti,“ říká majitel, který s autem během dvaadvaceti let soužití urazil 70 000 km. Podíval se s ním dokonce přes Alpy do Itálie nebo Švýcarska. Nyní už Jiří Maroušek vůz šetří a jezdí s ním pouze příležitostně pro zábavu společně s přáteli, kteří vlastní Triumph Spitfire a Porsche 356. Letos Jiří urazil s alfou dva tisíce kilometrů, loni ani jediný. Vyskytla se totiž závada, která si vyžádala dlouhodobou odstávku. „V autě je jedno z prvních vstřikování, ještě bez diagnostické zásuvky. Před třemi lety mě nechalo na cestě a musel jsem objednat novou řídicí jednotku,“ vzpomíná a vyzdvihuje šikovnost technika z Bosche, který dokázal závadu předpotopního systému objevit.
Malých poruch prý majitel řešil během let hodně, ale jinak je alfa celkem bezporuchová. Takže drobný servis zvládne svépomocí. Dokonce i vyměnit si brzdové destičky, namontovat nový výfuk a podobně.
A jak se s vozem jezdí? „V dobovém testu Světa motorů tehdy redaktoři vychvalovali úžasné jízdní vlastnosti. Dnes už se tomu směju. Vysoké pneumatiky v každé zatáčce kňučí a ve srovnání se současnými auty už to vůbec nesedí. Ovšem v době koupě šlo opravdu o vynikající sportovní auto,“ říká „alfista“, který však nikdy žádnou jinou Alfu Romeo nechtěl. „Od té doby, co dělají přední náhon, tak už to není nic pro mě,“ končí Jiří Maroušek.