Nadšenci z Reincars Trutnov: veterání s příběhem
V bývalých garážích Mlékáren Trutnov se schází parta velmi schopných lidí kolem zajímavých aut. Říkají si Reincars a zaměřují se na precizní restaurování veteránů Škody.
Jak je z fotek patrno, nejde o žádné skromné začátky ve vlhké dílně bez topení. Bývalé garáže mlékáren jsou festovní stavbou z železobetonových panelů, v níž pečlivě zrestaurované veterány přežijí další desetiletí. Pětice kamarádů si je uzpůsobila ke svým potřebám stavebně i esteticky. Logo Škoda nad vraty například přesně v této podobě používaly značkové servisy od šedesátých let, ovšem nikoliv v ČSSR, ale na západních exportních trzích – například ve Francii.
S autem přežije duch majitele
Nyní už mají haly dokonce dvě vedle sebe a aut skoro čtyřicet. Ke „znovuzrození“ si vybírají hlavně ta atraktivní, například kupátka 110 R či Garde Daniela Říhy, ale také vozy s příběhem.
„Třeba Octavii Combi jsme objevili na jedné veteránské akci, kde s ní byli už nějací překupníci, v technickém průkazu však zůstal původní majitel. A zjistili, že je to auto od moc šikovného pána zde kus od Trutnova, který si před octavií na rámu ze starého DKV udělal auto s kompletní vlastní karoserií. Fabrická octavia tak pro něj byla splněným snem. Zajeli jsme za ním, s autem si jej vyfotili, ještě nám k vozu dal náhradní kola a původní fakturu. A hlavně vysvětlil četné úpravy. Pod kapotou měl udělané osvětlení, zapomenutá vnější světla pak hlásil bzučák jak u nových aut. Na stěrače přidal cyklovač, ruční brzdu opatřil kontrolkou, kohout topení táhlem na ovládání zevnitř – v originálním stavu se otvíral jen pod kapotou. A hlavně původní spodní dvířka pro vsunutí rezervního kola, do nichž za jízdy v dešti či sněhu vždy teklo, zaslepil a udělal vstup ze zavazadelníku, jako mají dnešní kombíky,“ vysvětluje Jindřich Říha, který ve sdružení platí za vedoucího restaurátora. A dodává, že ač jinak u všech veteránů ctí původnost stavu, zde se rozhodli domácí úpravy ponechat, protože jsou kvalitní, a pomáhají vyprávět zajímavý příběh auta. Většina vozů tady má zajímavou historii, nebo jde aspoň o varianty, jichž se vyrobilo málo.
Zaměřeno na rarity
Takové je třeba tmavě zelené embéčko Radka Meduny. Bylo vyrobeno ještě před celozávodní dovolenou v roce 1968, po níž naběhla plastová přední lišta (vozy s ní jsou už méně ceněné). Ale už má motor 1,1 litru (jde tedy o 1100 MB), který byl právě novinkou daného roku.
O kus vedle pak stojí 1000 MBG, což je dvoukarburátorová verze litrového motoru z doby, kdy ještě nebyla jedenáctistovka k dispozici. Oba tyto vozy jsou ve zcela původním stavu – vystačily s pečlivým čištěním a drobnými opravami laku. Na poctivou restaurátorskou práci naopak v depozitáři čeká MBX – unikátní dvoudveřová verze první tisícovky.
Ač již nyní jde o úctyhodnou sbírku a žluté erko či bílý tudor jsou zřejmě vůbec nejhezčími exempláři daných modelů u nás, veřejná zatím není. Práce na autech je stále tolik, že nikdo nemá čas věnovat se případným návštěvníkům. Vozy samotné i jejich opatrovníci však bývají k vidění na veteránských akcích, jejichž seznam najdete na stránkách www.reincars.cz.