Nadšenci z Reincars Trutnov: veterání s příběhem | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Nadšenci z Reincars Trutnov: veterání s příběhem

Robert Hradecký: Nesmírně akční majitel stavební firmy se s partou kamarádů už jednou skoro ve zlém rozešel. To když si v inzerci našel felicii, zapřáhl za superb vlek, dovnitř oba Říhy a už se viděl, jak odpoledne bude jezdit v historickém kabrioletu. Když mu na místě puntičkáři vůz pro nepůvodní a celkově špatný stav rozmluvili, neprohodil celou cestu zpět ani slovo. Nicméně dnes už je majitelem skutečně pěkné originální felicie. A nejen to – patří mu i většina dalších aut ve sbírce, a hlavně obstaral a zrekonstruoval zmíněné prostory.

Fotogalerie

8 fotografií

V bývalých garážích Mlékáren Trutnov se schází parta velmi schopných lidí kolem zajímavých aut. Říkají si Reincars a zaměřují se na precizní restaurování veteránů Škody.

Jak je z fotek patrno, nejde o žádné skromné začátky ve vlhké dílně bez topení. Bývalé garáže mlékáren jsou festovní stavbou z železobetonových panelů, v níž pečlivě zrestaurované veterány přežijí další desetiletí. Pětice kamarádů si je uzpůsobila ke svým potřebám stavebně i esteticky. Logo Škoda nad vraty například přesně v této podobě používaly značkové servisy od šedesátých let, ovšem nikoliv v ČSSR, ale na západních exportních trzích – například ve Francii.

S autem přežije duch majitele

Nyní už mají haly dokonce dvě vedle sebe a aut skoro čtyřicet. Ke „znovuzrození“ si vybírají hlavně ta atraktivní, například kupátka 110 R či Garde Daniela Říhy, ale také vozy s příběhem.

Daniel Říha: Syn Jindřicha Říhy je dnes vedoucím servisu Škody v Autostylu Trutnov a jedním z největších expertů na techniku škodovek u nás – dobře jej znáte z naší rubriky Bazar. Krásné žluté erko je již druhé v pořadí, které vlastnoručně zrestauroval. Na snímku pózuje s repasovanou přední nápravou na své garde a upozorňuje, že jde o unikátní věc: ještě s úzkým rozchodem, ale už s hřebenovým řízením a čtyřpístkovými brzdami.
Autor: Jiří Pekárek

„Třeba Octavii Combi jsme objevili na jedné veteránské akci, kde s ní byli už nějací překupníci, v technickém průkazu však zůstal původní majitel. A zjistili, že je to auto od moc šikovného pána zde kus od Trutnova, který si před octavií na rámu ze starého DKV udělal auto s kompletní vlastní karoserií. Fabrická octavia tak pro něj byla splněným snem. Zajeli jsme za ním, s autem si jej vyfotili, ještě nám k vozu dal náhradní kola a původní fakturu. A hlavně vysvětlil četné úpravy. Pod kapotou měl udělané osvětlení, zapomenutá vnější světla pak hlásil bzučák jak u nových aut. Na stěrače přidal cyklovač, ruční brzdu opatřil kontrolkou, kohout topení táhlem na ovládání zevnitř – v originálním stavu se otvíral jen pod kapotou. A hlavně původní spodní dvířka pro vsunutí rezervního kola, do nichž za jízdy v dešti či sněhu vždy teklo, zaslepil a udělal vstup ze zavazadelníku, jako mají dnešní kombíky,“ vysvětluje Jindřich Říha, který ve sdružení platí za vedoucího restaurátora. A dodává, že ač jinak u všech veteránů ctí původnost stavu, zde se rozhodli domácí úpravy ponechat, protože jsou kvalitní, a pomáhají vyprávět zajímavý příběh auta. Většina vozů tady má zajímavou historii, nebo jde aspoň o varianty, jichž se vyrobilo málo.

Robert Hradecký: Nesmírně akční majitel stavební firmy se s partou kamarádů už jednou skoro ve zlém rozešel. To když si v inzerci našel felicii, zapřáhl za superb vlek, dovnitř oba Říhy a už se viděl, jak odpoledne bude jezdit v historickém kabrioletu. Když mu na místě puntičkáři vůz pro nepůvodní a celkově špatný stav rozmluvili, neprohodil celou cestu zpět ani slovo. Nicméně dnes už je majitelem skutečně pěkné originální felicie. A nejen to – patří mu i většina dalších aut ve sbírce, a hlavně obstaral a zrekonstruoval zmíněné prostory.
Autor: Jiří Pekárek

Zaměřeno na rarity

Takové je třeba tmavě zelené embéčko Radka Meduny. Bylo vyrobeno ještě před celozávodní dovolenou v roce 1968, po níž naběhla plastová přední lišta (vozy s ní jsou už méně ceněné). Ale už má motor 1,1 litru (jde tedy o 1100 MB), který byl právě novinkou daného roku.

Jindřich Říha: Někdejší spoluzakladatel Autostylu Trutnov je dnes v důchodu, a tak k veteránům chodí jak do práce. Kromě restaurátorské práce spravuje i dokumentaci k vozům, třeba k bílému tudoru má knihu jízd prokazující 477 000 najetých kilometrů. A vládne též úctyhodnému skladu náhradních dílů, většinou zcela nových. „Lidé nás tu znají, a když třeba při vyklízení garáže objeví po dědečkovi díly na starou škodovku, přijdou se slovy: Vemte si to, přeberte si to, vyhoďte si to.“
Autor: Jiří Pekárek

O kus vedle pak stojí 1000 MBG, což je dvoukarburátorová verze litrového motoru z doby, kdy ještě nebyla jedenáctistovka k dispozici. Oba tyto vozy jsou ve zcela původním stavu – vystačily s pečlivým čištěním a drobnými opravami laku. Na poctivou restaurátorskou práci naopak v depozitáři čeká MBX – unikátní dvoudveřová verze první tisícovky.

Miroslav Vrabec a Radek Meduna: Miroslavu Vrabcovi zde říkají asistent ředitele. Profesí je nástrojář, a co pan Říha starší nedokáže sehnat, to Miroslav vyrobí. Radek Meduna zase dělá v modelárně, tedy vytváří tvarové trny, dle nichž se při výrobě ohýbají hadice a trubky chlazení. Takže dokáže vyrobit třeba nápis na tudor tak, že jej nikdo nerozezná od původního. Na snímku s renovovaným čalouněním na Škodu 440 Spartak, kterou zde právě restaurují.
Autor: Jiří Pekárek

Ač již nyní jde o úctyhodnou sbírku a žluté erko či bílý tudor jsou zřejmě vůbec nejhezčími exempláři daných modelů u nás, veřejná zatím není. Práce na autech je stále tolik, že nikdo nemá čas věnovat se případným návštěvníkům. Vozy samotné i jejich opatrovníci však bývají k vidění na veteránských akcích, jejichž seznam najdete na stránkách www.reincars.cz.

Všichni u stolu se sejdou málokdy. Většinou mají spoustu práce na autech.
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
4 / 2015 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851