Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Má unikátní porsche: Suvenýr z USA

Porsche 911 zná každý, model 912 ti poučenější a verzi 912 E jen naprostí znalci. Až z Kalifornie nám ho přivezl ukázat Tomáš Grusser.

Fotogalerie

14 fotografií

Porsche 911 zná každý, model 912 ti poučenější a verzi 912 E jen naprostí znalci. Až z Kalifornie nám ho přivezl ukázat Tomáš Grusser.

(více v čísle 17/15)

V devatenácti se svezl v porsche a od té doby po něm toužil. Trvalo ale dalších dvacet let, než si ho Tomáš Grusser z Prahy koupil. „Měl jsem v životě asi padesát aut, ale vždycky jen pro užitek a nikdy mě nenapadlo bavit se řízením. Až teď, kdy mi porsche zlepší náladu,“ říká pan Grusser a dívá se na své červené kupé 912 E. Pokud vám označení vozu nic neříká, není divu. Jde totiž o lacinější americkou specifikaci sportovního vozu poháněnou čtyřválcovým dvoulitrem. Vyráběla se jen jeden rok (1976) a v Evropě jich bude jen pár, celkově vzniklo totiž pouze málo přes dva tisíce kusů.

Víko s laminátovým křídlem dal na auto již předchozí majitel, ten současný si na něj ale už prý zvykl

I Tomáš Grusser pořídil svůj kousek za oceánem, kde žije střídavě už dvacet let. Jedním z důvodů bylo i to, že před třemi lety bylo jeho synovi osmnáct let, a tak se rozhodl splnit mu sen, který měl před lety on sám. Stejně potřebovali druhé auto do rodiny, tak proč ne staré porsche? V Americe jsou jako ojetiny levnější a v širší nabídce. Mimochodem kultura prodeje ojetin je v zámoří úplně jiná. Ačkoliv měl prodávající další zájemce a nabízeli mu i víc peněz, počkal do druhého dne, než se Tomáš Grusser mohl poradit s českými přáteli o koupi. Kvůli časovému posunu se totiž v době zkušební jízdy nikomu nedovolal. Prostě přišel první a to se tam počítá! Ve prospěch nákupu ojetiny v USA hovoří i fakt, že je tam stáčení kilometrů trestným činem. Červený kousek proto má na tachometru reálných 320 000 kilometrů a díky suchému kalifornskému podnebí funguje pořád bez chybičky. Zajímavostí je i to, že tam narazíte mnohem častěji na podobné motoristické klenoty a s tím souvisí běžná dostupnost spotřebních součástek. „Jednou se mi na cestě rozbil startér a při optání v prvním obchodě připomínajícím naši tradiční mototechnu měli normálně dva startéry pro porsche skladem po sto padesáti dolarech. Tak jsem koupil současně zvedák i sadu nářadí a startér si sám vyměnil. Stačilo povolit dva šrouby a tři dráty. Od té doby ani jednou nezazlobil,“ směje se majitel.

Porsche 911 zná každý, model 912 ti poučenější a verzi 912 E jen naprostí znalci. Až z Kalifornie nám ho přivezl ukázat Tomáš Grusser.
Před třemi lety si Tomáš Grusser dovezl auto domů do Čech, kde jde o naprostý unikát (třeba pro 30procentní nárůst ceny vlivem cla a DPH při dovozu) a rovněž dostupnost unikátních součástek je v Evropě omezená. Koupit se sice dají komponenty shodné pro model 911, ale třeba v případě plechařiny jsou pořádně drahé. „Za veteránistu se nepokládám. Auto jsem kupoval jako druhé do rodiny a k tomu i sloužilo, protože je naprosto spolehlivé. V Americe jezdím Fordem Taurus a tam například pořád svítí nějaké kontrolky. Možná právě proto, že porsche nemá žádné posilovače a přesednutí do něj z moderního auta je vždycky šok, jízda s ním je velký zážitek,“ loučí se majitel.

 

Pro úsporu paliva

Důvody vzniku modelu 912 E byly čistě pragmatické. Navázal totiž na úspěch Porsche 912, které se coby vstupní model značky vyrábělo v letech 1965 – 1969. Ač se tvářilo jako drahá 911, poháněl ho motor o objemu pouhých 1,6 litru a interiér dokonce přesluhoval z modelu 356. Jenže svou nižší cenou zaznamenal obrovský úspěch, a dokonce se prodávalo víc než model 911. V roce 1976 automobilka myšlenku lacinějšího modelu oprášila pro americký trh, tentokrát ji ale odůvodnila snahou o nižší spotřebu paliva. Dostala se až na úroveň osmi a půl litru díky tomu, že se pod kapotou usídlil osmiventilový plochý benzinový čtyřválec VW z končícího modelu 914/4. Vodou chlazené Porsche 924 na sebe ještě nechalo čekat. Jinak bylo 912 E vzhledem a vybavením běžnou 911. A přestože vůz zaznamenal pro svou nižší cenu úspěch, vyrobilo se ho jen 2099 kusů. Majitelé vyzdvihují ideální rozložení hmotnosti. A zejména příznivější reakce na akceleraci i prudké puštění plynového pedálu v zatáčce ve srovnání s agresivně přetáčivým modelem 911, kde připadají skoro dvě třetiny hmotnosti na zadní nápravu.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
17 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851