Dacia 1300 na víkendy: Moje srdcovka
Rodina Marka Pimpera ze Soběslavi se těší na letní víkendy, kdy vyjíždí na výlety Dacií 1300. Majitel má k vozu vroucí vztah, vždyť ho vlastní víc než dvě desetiletí.
(více v čísle 29/15)Když kupoval Marek Pimper před jedenadvaceti lety Dacii 1300, o výběru vozu vůbec nepřemýšlel. Stejný typ totiž měli jeho rodiče od roku 1975, než jim ho při nehodě těsně po revoluci zničil holandský autobus.
Shodou náhod dokonce pořídil syn v roce 1994 auto, které muselo čekat jako nové na majitele někde poblíž toho zakoupeného rodiči. Oba vozy totiž byly prodány v roce 1975 v táborské prodejně. Jenže dacii rodičů ještě před předáním novému majiteli poškodil hlídací pes. „Pod auto prý vběhl králík a vlčák prokousl kapotu. Naši potom vůz koupili se slevou,“ vzpomíná Marek Pimper.
Svým autem běžně jezdil až do roku 2002, kdy ho odstavil. Znovu se vydal na silnice teprve před pěti lety po náročné renovaci. Až na nový lak si na „dačce“ dělal všechno sám. Jednu chvíli tak měli doma po místnostech rozesetý skoro celý vůz po dílech. „Manželka to naštěstí přežila a děti dneska ohromně baví dacií jezdit. Vyrážíme i na srazy starých aut,“ říká pyšně majitel.
Nerad ovšem vzpomíná třeba na odstraňování populárního konzervačního prostředku Tlumex z podvozku. Šel na to pečlivě se špachtlí a smirkovým papírem, takže se pořádně nadřel. Pořádné úsilí věnoval i shánění dílů. „Pracoval jsem chvíli v Rumunsku a dovezl si odtamtud třeba novou nádrž. Zajímavé bylo hledání nedostatkových chromovaných klik po tamních vrakovištích. Tehdy tam měli na sobě hory vyskládaných dacií určených k recyklaci,“ vzpomíná Marek Pimper.
Potíží starých dacií byla slabší kvalita, která jim zkazila pověst. „Jenže se to týká až novějších kusů. V případě mého auta z poloviny sedmdesátých let se naopak lakýrník divil, jak je ještě dobře udělané. Kdo by chtěl podobné, ať se rozhodně dívá po kouscích do osmdesátých let,“ radí sběratel. Rozdíl v jakosti součástek z Rumunska a Francie se pozná třeba podle notoricky slepnoucích parabol předních světlometů. Po čase se z nich vždy oloupe reflexní chromová vrstva. Řešením je sehnat originální lampy z Renaultu 12, které vypalováním netrpí.
Podle Marka Pimpera je škoda, že si staré dacie zkazily reputaci. „Na svou dobu šlo o super auto, pohodlné a s obrovským kufrem. To byla také příčina zničení řady z nich, protože je lidé utahali při vození materiálu na stavbu,“ krčí Marek Pimper rameny. Pěkné kusy už se dnes nevidí, byť jich jezdily po Československu desetitisíce. V 90. letech dokonce řadu z nich skupovali rumunští prodejci a vozili je zpátky domů. Ani tam ale není snadné narazit na hezký kousek. „Z vyskládaných hor starých aut na vrakovištích jsou dneska všechna sešrotovaná,“ krčí rameny milovník starých vozů.