Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Farář jezdí velorexem: Hadrák od svatého Tomáše

Farář jezdí velorexem

Fotogalerie

11 fotografií

Potkali jste v Krkonoších velorex, za jehož volantem seděl muž v kolárku? Ne, nebylo to zjevení, ale farář z Jablonce nad Jizerou.

(více v čísle 30/15)

Náves s kostelem svatého Jakuba Většího v Poniklé, na kopci vysoko nad Jizerou, je zaplněna auty do posledního místa. Je neděle dopoledne a uvnitř právě probíhá bohoslužba. „Jak všichni víte, dnes také před prázdninovými cestami požehnám vašim autům i jiným dopravním prostředkům. Posvětím je, podepíšu se pod to, aby vám dobře sloužily, aby jiným neuškodily a aby vám je zlí lidé neukradli, ale co s tím udělá Bůh, to uvidíme,“ končí místní duchovní Ivo Kvapil mši. Průvod věřících následně opouští prostor provoněný kadidlem a vydává se na svěží krkonošský vzduch.

Farář Kvapil při žehnání aut na ponikelské návsi
Farář Kvapil při žehnání aut na ponikelské návsi
Autor: Matouš Jelínek

Farář zastaví u každého vozu, požehná mu a pokropí jej svěcenou vodou. „Hlavně bezpečně. A nezapomeňte, ve vesnici platí padesátka,“ říká, když se dostává také k našemu autu. V řadě kromě běžných osobáků nechybí hasičský vůz, tahač s návěsem ani skupina motorek včetně minibiku. Trochu stranou, na místě pro invalidy, parkují hned dva velorexy. Jejich majitelem je právě místní duchovní.

Farář jezdí velorexem

Přítel z dětství

Faráře, který sem pravidelně dojíždí z nedalekého Jablonce nad Jizerou, provázejí hadrolety už od mládí. „U nás na vesnici měly vozítko hned dvě rodiny. A protože se mi vždycky moc líbilo, občas jsem se v něm i svezl,“ vypráví, když obřad končí. Do legendární tříkolky poprvé usedl asi v deseti letech a na cestu se vypravil rovnou se třemi dalšími spolupasažéry. „Ve farnosti v sousedství České Třebové jsem měl dokonce o mnoho let později čest seznámit se s jedním z tvůrců Mojmírem Stránským,“ popisuje. První vlastní velorex si však pořídil o dost později. „Bylo to, když jsem se usadil a našetřil si na něj,“ vysvětluje a ukazuje nám svého červeného krasavce v nyní již perfektním stavu. Jedná se o verzi s motorem z Jawy 350 i elektrickým spouštěčem z roku 1968.

V kontaktu s přírodou

Duchovní, který dříve čas od času vypomáhal i za volantem kamionu, najezdil se svým miláčkem několik tisíc kilometrů. „Nejvíc mě na tom baví, že když člověk řídí, není to jako na motorce. Ty moc rád nemám. Auta jsou zas taková pracovní, nebo příliš nóbl. Jen v hadráku je člověk v kontaktu s přírodou, navíc všude pobaví a zaujme. Přitom je to stará dobrá mechanika. Jinak motorkáře nezdravím a s auty se nebavím – ctím rodinu - velorexy,“ popisuje svůj vztah Kvapil. Na tříkolce má vše originální, dokonce se může pochlubit přívěsným vozíkem Pav, což se běžně nevidí. Jedinou odlišností od původní verze je rozměrné logo vylepené na zadním skle i přívěsném vozíku. „Jezdím pod vlastní značkou Kazatel,“ směje se farář a hned dává dobru historku. „Má první tříkolka byla bez papírů a samozřejmě mě brzy zastavila policie. Pochválili mě, že je velorex krásný. Ale protože jsem neměl doklady, musel jsem jako farář slíbit, že to opravdu uvedu do pořádku,“ vysvětluje Kvapil. Po roce jej znovu zastavili a on opět sliboval. Jejich reakce nebyla nečekaná: „To jste nám, pane faráři, sliboval již loni.“

Farář jezdí velorexem

Jenže když dal velorex do kupy, objevil se na obzoru ještě jeden. „Narodil se mi teprve nedávno. Svatý Tomáš Akvinský říká, že věc volá po svém pánovi. Ten druhý volal, já ho uslyšel, a proto skončil u mě,“ vysvětluje, proč nyní před farou parkují hadráky dva a ještě jeden malý dřevěný. I když nový teprve čeká na ušití stanu, oba už jsou po technické i legislativní stránce v pořádku.

Láska až za hrob

A kam nejčastěji farář jezdí? „Hlavně po okolí. Beru jej také na návštěvy za spolubratry faráři a kněžími,“ vypráví. Když zastaví létající stan a vystoupí z něj duchovní, lidé prý dost koukají. „Zrovna nedávno jsem si ale trochu uřízl ostudu. Zastavil jsem na benzince, nějací Němci si mě fotili, jenže já už znovu nenastartoval. Museli mě tedy roztlačit. Úplně jako z fi lmu Vrchní, prchni,“ popisuje. Jindy jej zase zpět na faru musel táhnout autobus.

Letos by se chtěl poprvé vypravit na rodnou Moravu. „Rád bych jel také na vyhlášený sraz do Boskovic. Ale vzhledem k tomu, že jsem farář a máme ve stejném termínu pouť ve Stromkovicích, nikdy mi to nevychází,“ vypráví. S montgomerákem souvisí i farářovo poslední přání. „Před časem jsem slyšel, že se někdo nechal pohřbít na motorce. Až já umřu, chtěl bych být pochován ve velorexu. Samozřejmě s plnou nádrží. Cesta je totiž daleká,“ dodává Kvapil.

Farář jezdí velorexem

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
30 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851