Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

20. 10. 2015

Wartburg jako inspirace: Auto coby umění

Doba dobře udržovaných wartburgů teprve přijde. Naživo překvapí, jak je jízda majestátní.

Fotogalerie

11 fotografií

Příběh wartburgu Vojtěcha Nehyby z Nymburska je velmi netradiční. Než se z auta stal naleštěný veterán, posloužil jako umělecké dílo pro obhájení diplomové práce.

(více v čísle 41/15)

Wartburg 353 je mezi veteránisty stále opovrhován. „Jeho doba ale přijde,“ říká Vojtěch Nehyba, jinak učitel v lidové škole umění. „Vůz jsem si původně pořídil pro svou diplomku na umělecko-pedagogické fakultě, tudíž se stal na chvíli uměleckým artefaktem,“ uvádí majitel auta a hned nám ukazuje obhájenou absolventskou práci.

Na auto sloužící primárně k pohybu se totiž podíval jinou optikou – jako na artefakt z doby totality, která lidi nutila k něčemu, co sami nechtěli. Ve svém uměleckém díle to přenesl na auto, které neslouží k pohybu, ale naopak k němu lidi nutí. Na žlutém wartburgu tudíž přistály gumové pásy pohánějící jakési otočené rotopedy. Pohon soukolí zajišťoval motor prostřednictvím otočných plechových disků z trabantu. Kupodivu se oba pásy otáčely i přes diferenciál stejně rychle. Kdo si na pohyblivý chodník stoupl, musel chodit, jinak by spadl. V listopadu před pěti lety nabídl autor díla svou „živou sochu“ návštěvníkům nymburského náměstí, kteří si mohli vše na vlastní kůži vyzkoušet. Nápad se líbil i univerzitním pedagogům.

Přední kola poháněla gumové chodicí pásy. Kdo se sám nesnažil, ten spadl.
Přední kola poháněla gumové chodicí pásy. Kdo se sám nesnažil, ten spadl.
Autor: Jiří Pekárek a archiv Vojtěcha Nehyby

„Po úspěšném obhájení diplomové práce jsem se pustil do renovace a přihlášení auta na veteránská čísla,“ shlíží mladý učitel zálibně na žlutý exemplář. Vůz dnes vypadá opravdu jako nový. Majitel si vyhrál dokonce i s detaily pod kapotou a v místech, kam není vidět. Zajímal se o tmelení plechů a unikátní systém šroubování blatníků. Zkrátka chtěl mít všechno přesně tak jako v roce 1979, kdy auto vyjelo z fabriky – mimochodem to byl jeden z nejkvalitnějších modelů na tehdejších silnicích RVHP. Vyznačoval se řadou technických zajímavostí. Například volnoběžkou v převodovce, díky níž wartburg plachtí s nízkou spotřebou a lze řadit bez spojky. „Zase to ale přináší nevýhodu víc brzdit brzdami, motorem nelze,“ krčí rameny majitel.

Kvůli topení byl chladič wartburgu umístěn za motorem. Zajímavostí je hřídel ventilátoru procházející motorovým prostorem.
Kvůli topení byl chladič wartburgu umístěn za motorem. Zajímavostí je hřídel ventilátoru procházející motorovým prostorem.
Autor: Jiří Pekárek a archiv Vojtěcha Nehyby

 Ročně autem najezdí kolem dvou tisíc kilometrů. V sezoně vyrazí až na deset srazů s majiteli historických vozů. Cestou se setkává s reakcemi okolních motoristů – mnozí zatroubí a zamávají. V koloně je za mnou ale vždycky místo pro tři další auta kvůli obavám z dýmu a smradu. Můj wartburg přitom po zahřátí skoro vůbec nekouří,“ směje se. Motor prý byl před renovací v tak dobrém stavu, že Vojtěch na celé pohonné ústrojí vůbec nesahal. Jen mu dal vnější očistu. Do nádrže přimíchává k benzinu klasický olej M2T v poměru 1:40. A jak nám dokázal při focení, opravdu se šoféři za ním nemusejí obávat namodralého dýmu. Mimochodem jsme si sami připomněli, jak je jízdní a zvukový projev dobře udržovaného wartburgu decentní a tichý. Dneska už jich moc nepotkáte. 

Wartburg jako inspirace
Wartburg jako inspirace
Autor: Jiří Pekárek a archiv Vojtěcha Nehyby

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
41 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851