Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

16. 12. 2015

Má vzácnou sierru pro znalce: Milovník starých fordů

Má vzácnou sierru pro znalce

Fotogalerie

9 fotografií

Fandům motorismu zrychlí dech spojení jmen Ford a Cosworth. Svatopluk Řezníček z Brna si před třinácti lety splnil sen a pořídil vzácný Ford Sierra Cosworth 4x4.

(více v čísle 48/15)

V servisu už se na ni dívají jako na zajímavost. To říká Svatopluk Řezníček při pohledu na svou „Cossie“ alias sportovní Ford Sierra Cosworth 4x4. Jeho vůz z roku 1990 nikdy nepoznal jiný servis než značkový. Z úcty k originalitě tam jezdí majitel dosud, takže působí v brněnském Fordu s nájezdem 338 966 km jako rarita.

I v jiných případech ctí originalitu vzácného vozu, a tak mu to nedovolilo ani po třinácti letech od koupě sloupat bílé nápisy Garage Isler Wängi na dveřích svého auta. Ve švýcarské prodejně městečka Wängi nedaleko Bodamského jezera totiž bylo auto před pětadvaceti lety pořízeno jako nové. Stejně tak si tam pro něj zajel i Svatopluk v roce 2002 jako pro ojeté. Původně sháněl další Ford Capri k tomu, o němž jsme už psali loni v čísle 9.

Svatopluk je fandou originality. Už roky sbírá katalogy ke starým fordům. Má i ty ke své „Cossie“.
Svatopluk je fandou originality. Už roky sbírá katalogy ke starým fordům. Má i ty ke své „Cossie“.
Autor: Jiří Pekárek

Svatoplukova sierra měla při koupi najeto jen 184 000 km. Nebýt několikaměsíční vsuvky s mladým majitelem, který zničil, co mohl, bylo by auto v relativně původním stavu. Takto se bohužel musely řešit díry po neoriginálních reprobednách a ztráta původní mřížky chladiče. Škoda že právě ta speciální z Cosworthu stojí tři a půl tisíce…

Svatopluk si ale nekupuje auta jen na dívání. Svou sierru používal v prvních letech na běžné používání, jezdil s ní každý rok k moři, a dokonce zažila i nezaviněnou nehodu, po níž se musel lakovat předek vozu. Také se na ní podepsalo pár zim, kdy se hodil skvělý stálý pohon 4x4 (i proto jich nejvíc najdete ve Švýcarsku). Poslední roky už ale vyčkává sierra v garáži a na denní jezdění má majitel běžnější auto. „Přece jen už má cenu. I když zrovna cosworth u nás nikdo nedocení tak jako v cizině,“ říká Svatopluk a jako z udělání k nám na parkovišti přichází mladík, který okamžitě poznává skutečný potenciál auta.

Zelená hlava válců a nápisy Cosworth zrychlí fanouškům motorismu dech. Tady se skrývalo už před čtvrt stoletím 220 koní!
Zelená hlava válců a nápisy Cosworth zrychlí fanouškům motorismu dech. Tady se skrývalo už před čtvrt stoletím 220 koní!
Autor: Jiří Pekárek
Malé znáčky na kufru a blatnících totiž značí pohon všech kol, přeplňování benzinového dvoulitru turbem a výkon 220 koní. Vždyť soutěžní přeobraz tohoto vozu psal dějiny rallye. „Rád bych si také takovou pořídil, ale v originálním stavu jako tahle už nejsou. Navíc stojí málokdy pod čtvrt milionu,“ říká zájemce a nám padá čelist. Nejen pro jeho nečekanou erudovanost, ale i potvrzenou jedinečnost exempláře. Tím spíše, když nás Svatopluk vítá na palubě svého vozu. Nesnaží se o muzeální zachovalost, mnohem milejší je mu provozní patina. Přesto je jeho vůz nečekaně dochován, a navíc i skvěle jede. Až se nám tají dech, jak mocně pořád dvoulitr dopovaný turbem zatahuje. V zatáčkách drží pohon všech kol i bez jakýchkoliv elektronických asistentů. Majitel už se za ty roky nebojí chytit motor pořádně pod krkem, a tak se bez obav vydává i do vysokých otáček.
Majitel má své auto za třináct let bezpečně v ruce a i přes skromnost nám dokázal, že ho dokáže skvěle ovládat
Majitel má své auto za třináct let bezpečně v ruce a i přes skromnost nám dokázal, že ho dokáže skvěle ovládat
Autor: Jiří Pekárek

Pro nás je to zase splnění motoristického snu. Taková auta už se zkrátka nedělají. Stejně tak žije jen málo majitelů, kteří by vůz opečovávali po celá léta s takovou úctou k originálu jako Svatopluk.

Sierra byla snem

S Fordem Sierra se výrobce trefil do vkusu zákazníků, i když zpočátku vlažně přijali nadčasový aerodynamický design místo předchozí oblíbené cortiny. Objevila se v roce 1982 nejprve jako tří- a pětidveřový hatchback, později i kombi, pick-up a čtyřdveřový sedan. Zpočátku ji postihlo tolik technických problémů, že si hledala jen těžko cestu k zákazníkům. Nakonec se je podařilo odstranit a vyráběla se až do roku 1993, kdy ji nahradilo mondeo. Prodávala se i v Jižní Americe a Africe, dokonce s osmiválcem. Z celkových bezmála tří milionů vyrobených kusů už dnes kvůli korozi mnoho nepotkáte. Zejména taxikáři si oblíbili vznětovou verzi 2.3 D, která byla doslova k neutahání. Nejvzácnější jsou výkonné varianty s pohonem všech kol a přeplňovanými benzinovými motory, jako je předfaceliftová třídveřová XR4i s motorem 2.8 V6.

Sierru Svatopluka Řezníčka jste mohli spatřit na vlastní oči na stánku Světa motorů při letošním zavírání sezony na brněnském Masarykově okruhu
Sierru Svatopluka Řezníčka jste mohli spatřit na vlastní oči na stánku Světa motorů při letošním zavírání sezony na brněnském Masarykově okruhu
Autor: Jiří Pekárek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851