Má vzácnou sierru pro znalce: Milovník starých fordů
Fandům motorismu zrychlí dech spojení jmen Ford a Cosworth. Svatopluk Řezníček z Brna si před třinácti lety splnil sen a pořídil vzácný Ford Sierra Cosworth 4x4.
(více v čísle 48/15)V servisu už se na ni dívají jako na zajímavost. To říká Svatopluk Řezníček při pohledu na svou „Cossie“ alias sportovní Ford Sierra Cosworth 4x4. Jeho vůz z roku 1990 nikdy nepoznal jiný servis než značkový. Z úcty k originalitě tam jezdí majitel dosud, takže působí v brněnském Fordu s nájezdem 338 966 km jako rarita.
I v jiných případech ctí originalitu vzácného vozu, a tak mu to nedovolilo ani po třinácti letech od koupě sloupat bílé nápisy Garage Isler Wängi na dveřích svého auta. Ve švýcarské prodejně městečka Wängi nedaleko Bodamského jezera totiž bylo auto před pětadvaceti lety pořízeno jako nové. Stejně tak si tam pro něj zajel i Svatopluk v roce 2002 jako pro ojeté. Původně sháněl další Ford Capri k tomu, o němž jsme už psali loni v čísle 9.
Svatoplukova sierra měla při koupi najeto jen 184 000 km. Nebýt několikaměsíční vsuvky s mladým majitelem, který zničil, co mohl, bylo by auto v relativně původním stavu. Takto se bohužel musely řešit díry po neoriginálních reprobednách a ztráta původní mřížky chladiče. Škoda že právě ta speciální z Cosworthu stojí tři a půl tisíce…
Svatopluk si ale nekupuje auta jen na dívání. Svou sierru používal v prvních letech na běžné používání, jezdil s ní každý rok k moři, a dokonce zažila i nezaviněnou nehodu, po níž se musel lakovat předek vozu. Také se na ní podepsalo pár zim, kdy se hodil skvělý stálý pohon 4x4 (i proto jich nejvíc najdete ve Švýcarsku). Poslední roky už ale vyčkává sierra v garáži a na denní jezdění má majitel běžnější auto. „Přece jen už má cenu. I když zrovna cosworth u nás nikdo nedocení tak jako v cizině,“ říká Svatopluk a jako z udělání k nám na parkovišti přichází mladík, který okamžitě poznává skutečný potenciál auta.
Pro nás je to zase splnění motoristického snu. Taková auta už se zkrátka nedělají. Stejně tak žije jen málo majitelů, kteří by vůz opečovávali po celá léta s takovou úctou k originálu jako Svatopluk.
Sierra byla snem
S Fordem Sierra se výrobce trefil do vkusu zákazníků, i když zpočátku vlažně přijali nadčasový aerodynamický design místo předchozí oblíbené cortiny. Objevila se v roce 1982 nejprve jako tří- a pětidveřový hatchback, později i kombi, pick-up a čtyřdveřový sedan. Zpočátku ji postihlo tolik technických problémů, že si hledala jen těžko cestu k zákazníkům. Nakonec se je podařilo odstranit a vyráběla se až do roku 1993, kdy ji nahradilo mondeo. Prodávala se i v Jižní Americe a Africe, dokonce s osmiválcem. Z celkových bezmála tří milionů vyrobených kusů už dnes kvůli korozi mnoho nepotkáte. Zejména taxikáři si oblíbili vznětovou verzi 2.3 D, která byla doslova k neutahání. Nejvzácnější jsou výkonné varianty s pohonem všech kol a přeplňovanými benzinovými motory, jako je předfaceliftová třídveřová XR4i s motorem 2.8 V6.