Milovník MG: Kolem motoru neprotáhnete papír
Jan V. Kroužek z Prahy toužil po britském kupé MG už od doby svých studií ve Velké Británii. Pořídil si ho teprve před sedmi lety a hned jako vzácný osmiválec. Dnes už má doma tři klasická anglická auta.
(více v čísle 2/16)Až si přečtete údaje o novém MG B GT V8, přejde vás dobrá nálada. To vzkazoval v roce 1973 britský výrobce MG čerstvým majitelům sportovních kupé Datsun 240 Z nebo Alfa Romeo 2000. Příchod „nového“ osmiválce na trh byl sebevědomý a mimo jiné hlásal, že jde o prakticky nejrychlejší věc na čtyřech kolech do 3000 liber. Přitom šlo vlastně jen o skládačku již vyráběného MG B GT a motoru 3,5 litru z luxusního Range Roveru. Vůz se prodával pouhé dva roky, v letech 1973 a 1974. Velký úspěch nepřinesl pro vysokou cenu a jedenáctilitrovou spotřebu, která byla nepříznivá v době energetické krize poloviny 70. let. Už samotné provedení budí rozpaky – na pravé straně motorového prostoru jsou výfukové svody tak natěsno, že mezi nimi a podběhy neprotáhnete vizitku. Však jsme to hned museli vyzkoušet na voze Jana V. Kroužka, který si ho pořídil před sedmi lety. Jinak jde ale o unikátní spojení relativně maličkého kupé a motoru se silným zátahem odspodu. Jeho cesta k autu trvala bezmála čtyři desetiletí. Vše začalo už v roce 1969, kdy strávil rok postgraduálního studia strojírenského oboru ve Velké Británii. „Můj kamarád z Newcastlu tehdy jako student přešel z Mini Cooper na MG B GT a říkal, že tohle auto nikdy neztratí cenu. Také jsem po takovém toužil,“ začíná vyprávění Jan. V. Kroužek.
Jenže z pochopitelných důvodů mohl na dlouhé roky na takový vůz zapomenout. Nikdy potom si už MG nedovolil a stal se z něj jeho slovy „zanícený saabista“. Však má dodnes dvacetiletý Saab 900 Turbo. Jenže před sedmi lety šel do penze a tehdy se rozhodl, že si konečně splní sen a pořídí vytoužené MG. Zajel pro něj přímo do Velké Británie a přivezl po ose. Dokonce se s ním po čase vydal na ostrovy na dovolenou s karavanem. „U nás bere řada veteránistů jako svatokrádež tahat za tím přívěs. V Británii nás naopak obdivovali, že jsme se tam s MG vydali. Osmiválec se k tahání karavanu výborně hodí,“ krčí rameny Jan V. Kroužek při našem pohledu na domontované britské závěsné zařízení určené speciálně pro vozy MG.
Po čtyřech letech sezonního jezdění nadchl do starého kupé i manželku. A tak jí pořídil obyčejnější, „lidovou“ verzi MG B GT s osmnáctistovkou pod kapotou. Nic moc to sice prý není, během focení například dovnitř teklo, ale coby zimní auto plně vyhovuje. A kromě toho do garáže přibyl i „Skřítek“ MG Midget z roku 1972 pro dámskou posádku manželky s dcerou. „Nikdy předtím jsem veterána nevlastnil. Ale překvapuje mě například, že zatímco na saab jsem některé díly sháněl měsíc, na MG součástky pořídím do týdne, a to včetně dílů na osmiválcovou verzi,“ spokojeně konstatuje majitel britské klasiky.
Dynamické hodnoty vozu jsou dodnes konkurenceschopné – maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za osm sekund. Na každodenní jezdění už ale osmiválec není – vždyť se ho vyrobilo jen 2500 kusů na rozdíl od více než půl milionu standardních MG B, která se mezi lety 1962 až 1980 zařadila mezi nejprodávanější sportovní vozy na světě. Jeho ceny tak vyletěly až na desetinásobek původních. Startují nad čtvrt milionem korun a extrémní případy se prodaly i za miliony.
Při shánění auta pomáhá členství ve sběratelském MG klubu. Ve Velké Británii funguje přes 80 let, zatímco český teprve tři roky.
Osmiválec z roveru
Po neúspěchu sportovního modelu MG C se vlastník automobilky MG – koncern British Leyland – orinetoval na vývoj sportovní verze Triumphu 7. Rozhýbal ho až nečekaný úspěch konstruktéra Dona Costella, který začal do sériových MG B GT montovat osmiválec z Range Roveru. Přestali mu dodávat motory a vyvinuli vlastní verzi téhož. Vůz nabídl dokonce i pokroková řešení a slušnou výbavu. „Bohužel ale prakticky všechno, co už měla silnější konkurence na trhu, navíc s větším prostorem a pohodlím řidiče,“ kriticky hodnotí Jan V. Kroužek poněkud opožděný osmiválec. Nedostatkem je absence posilovače řízení, takže se šofér při manipulaci na místě dost nadře. Na druhou stranu po Praze jezdí majitel díky pružnému motoru většinou na dvojku. Příliš řadit se nemusí dokonce ani při výletech na závodní okruh.