40 let Škody 120: Jubilantka stodvacítka | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

4. 3. 2016
Zdeněk Vacek

40 let Škody 120: Jubilantka stodvacítka

Stylové krasavice let osmdesátých a Grand de Luxe Super – již s hlavovými opěrkami!

Fotogalerie

3 fotografie

Zastarala už na rýsovacích prknech, snadno se uvařila a měla tisíc malých bolestí. Přesto šla Škoda 120 (1976-1990) doma na dračku a venku se úspěšně podbízela cenou.

(více v čísle 3/16)

V roce 1976 došlo v Mladé Boleslavi k dlouho ohlášenému střídání stráží. Jenže stovku, která nebyla více než velkým faceliftem Škody 1000 MB zrozené o 12 let dříve, nevystřídaly automobily dlouho slibované nové generace. Přední pohon, vyvíjený společně s východoněmeckým Wartburgem, ani klasika s motorem vpředu roztáčejícím zadní kola se do výroby nedostaly, na design mladičkého Giorgetta Giugiara v depozitáři sedal prach. Na větší investice do výrobních technologií nebyly peníze, subdodavatelé zkostnatěli, a tak dostalo přednost řešení podobně „dočasné“ jako pobyt „spřátelených vojsk“ na našem území. Kariéra škodovek typu 742, tvořeného převážně stopětkami a stodvacítkami, se protáhla na čtvrt století. Do jara 1990 jich z tehdy výlučně českých výrobních linek sjelo celkem 2 011 044 kusů.

Vzhledem k chronickému převisu poptávky po všem, co mělo kola, se stovka mohla v tuzemsku udržet ještě řadu let. Zásadní modernizaci popoháněly obavy z vyschnutí přísunu deviz. Vládní nařízení z jara 1971 proto určilo zásadní modernizaci na rok 1974 a zcela nový vůz odsouvalo na osmasedmdesátý. Imperialistům bychom měli poděkovat za zpřísňování bezpečnostních a emisních norem, třeba deformovatelný sloupek řízení nebo přemístění palivové nádrže z přední deformační zóny pod zadní sedadla.

Vysoká hlučnost stovek a stodesítek s ventilátorem chlazení trvale poháněným klínovým řemenem už byla neúnosná. Chladič vpředu měl sice pražský aerodynamický prototyp FRM již v roce 1935, ale Mladoboleslavští se inspirovali u moderního Fiatu X1/9. Jenže objemná soustava trpěla netěsnostmi, motory se v koloně a kopcích přehřívaly, takže sedan designéra Jana Žáčka zůstal co chvíli potupně stát. Redakce Světa motorů zopakovala jízdu Bohumila Turka s lidovou Aerovkou 662: 30 000 km za 30 dní. Turek jezdil v horkém létě 1932 hladce, Škoda 120 odrovnala nejen čtyři spouštěče.

V kapitalistické cizině sázel výlučný exportér Motokov především na kombinaci sportovního image vozů s motorem vzadu, úspěšných i v rallye, s lepší stoupavostí v zimě – a hlavně neslýchaně nízkou cenou. Koncem 80. let se ve Velké Británii prodalo skoro 17 000 škodovek, které vyšly levněji než kachna Citroën 2 CV s motorem sotva polovičního výkonu. Jenže napravit problematickou pověst spojenou třeba s upadáváním zadních kol a špatnou startovatelností trvalo porevolučním feliciím, fabiím, octaviím a superbům spoustu let.

Nejprodávanější verzí Š 120 byl druhý stupeň výbavy de Luxe (L). Zde model 1977.
Autor: archiv

Dávný jmenovec

Dávný jmenovec
Autor: archiv
Historie zná nejen několik zcela odlišných typů Škody Favorit. Ani stovky, stopětky, stodesítky či stodvacítky nejsou výlučným produktem socialistické normalizace. Stejné typové označení totiž nesly také automobily z druhé poloviny 20. let. Šlo o rodinu osobních a lehkých užitkových vozidel vyvinutých ještě před spojením mladoboleslavského Laurina & Klementa s plzeňským strojírenským gigantem Škoda, tehdy ve francouzských rukách. Stodesítek se v letech 1925-1929 vyrobilo 2985 kusů, větší a luxusnější Škoda 120 (1925-1928, 494 vozů) se lišila hlavně prodloužením rozvoru z 2950 na 3100 mm a převrtáním řadového čtyřválce se svislými ventily po straně bloku motoru z 1791 na 1944 cm3. Výkon se zaokrouhlil na 30 koní (22 kW), což asi čtrnáctimetrákové stodvacítce stačilo k dosažení 85 km/h při zhruba dvanáctilitrové spotřebě benzinu.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
3 / 2016 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851