Jezdí unikátní sierrou: Prestiž v montérkách | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Jezdí unikátní sierrou: Prestiž v montérkách

Hlavní hvězdou letní výpravy byl pickup Sierra. Když však dorazil Davidův táta se vzorně udržovaným vanem Escort (vlevo), nevěděli jsme, kterému vozu se věnovat dřív.

Fotogalerie

10 fotografií

Ford Sierra patřil v 80. letech mezi nejluxusnější auta našeho trhu. Věděli jste, že existoval i ve verzi pickup? Zachovalý unikát jsme objevili u Mělníka.

(více v čísle 32/17)

Kdyby sis měl pořídit exkluzivního veterána na každý den, co by sis vybral? Tuhle otázku jsem před lety řešil s kamarádem Lubošem a oba jsme se ihned shodli: Ford Sierra P100! Auto, které nikdo z nás nikdy neviděl na vlastní oči, ale jehož podobu jsme ze zprávy v předrevolučním ábíčku dodnes nezapomněli. Jaké překvapení mi po letech Luboš přichystal, když tuhle raritu objevil na jedné zahradě na Mělnicku. Neváhám ani minutu, s fotografem okamžitě vyrážíme na průzkum!

Sympatický majitel vozu David Linhart nám užitkovou sierru ochotně představuje: „Odjakživa jsem na pickupy, mají osobité kouzlo.“ Tyhle vozy u nás sice příliš využití nenajdou, přesto s názorem souhlasíme. „Mám dvě užitková Subaru Brat, táta si zase obecně oblíbil fordy, a tak jsem tyhle dvě záliby spojil,“ prozrazuje, proč se rozhodl pořídit pracovní sierru. Na model P100 jen tak nenarazíte, jediný zachovalý kousek David našel až ve Švédsku. Pickup se totiž prodával pouze v hrstce evropských zemí, mezi vyvolené patřila právě Skandinávie. Jinak se s ním setkáte spíše v Jižní Africe nebo Austrálii, většina pickupů totiž měla pravostranné řízení. A ještě jedna perlička – prvotní model P100 vznikl na bázi cortiny. Sierra P100 byla jen závěrečnou modernizací, kde kabinu z posledního taunusu nahradila módní budka ze zaoblené sierry. Další úpravy tehdy byly drobnějšího charakteru, třeba modernější grafika koncových svítilen.

David je fanda pickupů a netradičních modelů. Nic zajímavějšího než Sierru P100 bychom mu tedy stejně doporučit nemohli!
Autor: Jiří Káš

Překvapuje nás zachovalost užitkového vozu, jenž dodnes nepoznal korozi. „Sloužil vojákům, na letišti v něm vozili bomby,“ připomíná David minulost náklaďáčku. Korba utrpěla jen drobné škrábance, nechybí originální plastová vložka ani krycí plachta. Zajímavě vypadají velká kola z transitu nebo zadní listová pera. „Za autem se otáčí kdekdo. Sierru si lidé pamatují, ale když pak spatří obrovskou korbu, jsou zmateni,“ směje se majitel netradičního modelu. Aby překvapení nebylo málo, za chvíli za námi přijíždí Davidův táta posledním užitkovým fordem odvozeným od osobního typu: Escortem Van. A žasneme – takhle krásný van ve stavu nového auta dnes spatříme leda ve starých prospektech!

Stejně jako Davida mě velké pickupy fascinují, a tak neodmítnu nabídku řídit. Jinak totiž sedíme výhradně vpravo. Usedám za volant sierry, kde už jsem se v životě ocitl mockrát. Pamatuji si na praskající palubní desky, tahle je ale jako nová. Spouštím dvoulitrový čtyřválec Pinto a rozjíždím se. „Nebojte se toho, klidně dejte plný plyn,“ povzbuzuje mě David. Na deštěm čerstvě zkropeném trávníku se pětimetrová zadokolka roztočí jako čamrda, tohle auto mě vážně baví! Navíc mixuje dvě zdánlivě neslučitelné věci: důvěrně známé prostředí klasického manažerského fordu střídá výhled oknem na dlouhou korbu jak z obřího amerického Fordu série F!

Jízda Sierrou P100 má zvláštní kouzlo. Luboši, dávám ti i po letech za pravdu – lepší každodenní youngtimer jsme si tehdy vysnít nemohli!

 

Bolid, za nímž se každý otočí. Za volantem velkého exotického náklaďáku si člověk připadá jako americký farmář.
Autor: Jiří Káš

Ford Sierra P100voumístný pickup s nákladovou korbou

Výroba: 1987-1992 (Portugalsko)

Délka x šířka x výška: 4991 x 1727 x 1549 mm

Dno/výška korby: 711/1130 mm

Motor: zážehový čtyřválec 2.0 Pinto OHC

Zdvihový objem: 1993 cm3

Maximální výkon: 57 kW při 4900 ot./min

Točivý moment: 143 N.m při 2800 ot./min

Převodovka: pětistupňová přímo řazená

Poháněná kola: zadní

Objem nádrže: 66 l

Nosnost korby (podle verze): 1088-1293 kg

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
32 / 2017 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851