Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Víkend se Škodou Trekka: Ze Zélandu do Hradce

Víkend se Škodou Trekka

Fotogalerie

11 fotografií

Slyšeli jste někdy o Škodě Trekka? Jedná se o unikát, který vznikal v novozélandském Otahuhu. Svezli jsme se s ním.

(více v čísle 25/18)

S českým srdcem a podvozkem, ale vyráběna výhradně na Novém Zélandu – v historii mladoboleslavské značky asi nenaleznete auto s kurióznějším příběhem, než má Škoda Trekka. V letech 1966 až 1972 jich vznikly necelé tři tisícovky. Kusy, které se během let dostaly do Evropy, by šlo spočítat na prstech jedné ruky. A my klíčky od tohoto unikátu svíráme v ruce! Náš cíl? Sraz historických škodovek s páteřovým rámem v Hradci Králové.

Ano, trekka vznikala na zkráceném podvozku Octavie Super, karoserie však už byla novozélandská. Když auto obcházíme, úžasné křivky původních oktávek nepřipomíná ani náznakem. Účelové tvary spíš dají vzpomenout na soudobý land rover. Karoserii ale rozhodně nechybí jistý půvab, a dokonce ani česká stopa. I když kompletně vznikala na jižní polokouli, s jejím vývojem, ale i spuštěním výroby výrazně pomáhala česká automobilka, konkrétně vývojář karoserií Josef Velebný. Ten mimochodem stál i u zrodu ideově podobné Škody Skopak: laminátového pickupu, který vznikal v Pákistánu.

Interiér je prostý, v základních rysech využívá instrumentální panel z octavie. Překvapí ale prostorností i na tehdejší dobu velmi komfortními sedadly.
Interiér je prostý, v základních rysech využívá instrumentální panel z octavie. Překvapí ale prostorností i na tehdejší dobu velmi komfortními sedadly.
Autor: Matouš Jelínek, Prokop Jelínek

Úpravy dle nimrodova gusta

Naše trekka má ale poctivý plechový základ, jak si můžeme prohlédnout, když za sebou zavíráme tenké dveře. Interiér je prostý a nabízí řadu kuriozit. Jasně, auto je ze země Britského společenství národů, proto sedíme vpravo. Pak tu máme tachometr z šedesátkové octavie se stupnicí v mílích, ale i ukazatele tlaku mazání, dobíjení nebo otáčkoměr.

Ty už nejsou původní, ale jsou krásným svědectvím života, který má náš kus za sebou. Dva roky po stvoření, v roce 1971, se dostal k vášnivému lovci vačic Rogeru Taylorovi. Na Zélandu tou dobou vrcholila ropná krize a škodovka byla levná, servisně nenáročná i zároveň úsporná. Aby s ní mohl jezdit v náročnějším terénu, uzpůsobil ji v průběhu let majitel ke zdolávání brodů, přihodil držáky na pušky a přikoupil ještě jednu rezervu…

Zatáhnutím za provázek pod palubní deskou probouzíme k životu čtyřválec o výkonu 47 koní. Pak už najít jedničku, podle schématu je to doprava a dopředu, a můžeme vyrazit.

No, tak snadné to není. Dnešní motorista zhýčkaný rozjezdovými adaptacemi řídicích jednotek jednoduše pustí spojku a přidá plyn. Auto nám nezhaslo, ostatně pro terénní a užitkové použití dostalo zkrácený převod. Ale přesto si při prvním rozjezdu trochu zaposkakujeme. Rychle si ale zvykáme a vyrážíme směr Hradec Králové.

Víkend se Škodou Trekka
Víkend se Škodou Trekka
Autor: Matouš Jelínek, Prokop Jelínek

Prapředek karoqu

Škoda dnes označuje trekku jako duchovního předchůdce SUV. Mechanický základ z osobáku je skutečně jednoduchý, díky zvýšenému podvozku si ale auto poradí i v lehčím terénu. Dokonce i v reklamních materiálech výrobce upozorňoval, že sice trekka nedojede tam, co čtyřkolky, ale těch pár metrů chůze kompenzuje poloviční cenou. Komu by toto ujištění nestačilo, mohl si připlatit za samosvorný diferenciál.

My unikát mimo silnice nezkoušeli, už běžné octavie ale musely v našich končinách zvládat rozličné terénní vložky a díky nezávislému zavěšení všech kol s tím neměly větší problémy. I na silnici přitom trekka jede vlastně příjemně. Ano, v zatáčkách se auto až nepříjemně naklání. Jasně, ovládací síly jsou s dnešními vozy neporovnatelné, unikátnost okamžiku ale vše tohle přebije. Jen hluk motoru, který při cestovní osmdesátce pracuje už v dosti vysokých otáčkách, začíná být po dvou a půl ho hodinách cesty trochu vlezlý. Jenže skvělá atmosféra královéhradeckého setkání nám to rychle vynahrazuje. „Nevěřil bych, ji někdy uvidím,“ nešetří obdivem návštěvníci. „Myslel jsem, že v Česku žádná není,“ dozvídáme od dalšího, když se kolem nás tvoří hlouček zvědavců a znalců aut se šípem ve znaku.

Od pořadatelů přebíráme trofej za největší kuriozitu srazu. Ve společnosti překrásných spartaků, octavií a felicií jsme navýsost poctěni. Jen nás mrzí, že se trekka v době svého vzniku nikdy nedostala na území Československa. Po bezproblémových čtyřech stovkách kilometrů musíme uznat, že se jednalo o skutečně povedenou a navýsost praktickou adaptaci octavie.

Trekka je neuvěřitelně praktická. Dovnitř jsme naskládali celou kempinkovou výbavu, a ještě se vešla čtveřice cestujících. Při cestě se spotřeba držela do deseti litrů benzinu.
Trekka je neuvěřitelně praktická. Dovnitř jsme naskládali celou kempinkovou výbavu, a ještě se vešla čtveřice cestujících. Při cestě se spotřeba držela do deseti litrů benzinu.
Autor: Matouš Jelínek, Prokop Jelínek

Za vším hledej peníze

Trekka vznikla v polovině 60. let na míru novozélandskému trhu. Dovážely se tam už vozy Laurin & Klement, rychle rostoucích objemů prodeje ale začala značka dosahovat až po roce 1955. Z daňových a celních důvodů se ale v roce 1961 rozeběhl dovoz vozů v demontovaném stavu, které se skládaly až na místě. Trekka vznikla později na základě octavie. Díky lokální montáži a výrobě karoserie na míru odpadla závratná cla a bylo možné nabídnout bezkonkurenční poměr ceny a užitné hodnoty. Série návrhů a prototypů z let 1965–1966 byla výsledkem spolupráce britského designéra George Taylora a specialistů automobilky Škoda. Sériová výroba odstartovala v Otahuhu 2. prosince 1966. Zákazníci mohli vybírat z pestré palety provedení: v nabídce byla třídveřová verze se dvěma až osmi sedadly a pevnou střechou, stahovatelnou plátěnou či nasazovací z plastů. Existovalo také kombi STW a „plážový“ vůz pro volný čas.

Víkend se Škodou Trekka
Víkend se Škodou Trekka
Autor: Matouš Jelínek, Prokop Jelínek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
25 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851