50 let Dacie: Cesta k úspěchu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

10. 8. 2018
Ondřej Lilling

50 let Dacie: Cesta k úspěchu

50 let Dacie

Fotogalerie

10 fotografií

Za půlstoletí se z rumunské automobilky stala naprosto moderní evropská značka, která dnes v prodejích drtí mnohé věhlasnější automobilky.

(více v čísle 29/18)

Dříve narozeným se to bude zdát neuvěřitelné, ale značka Dacia je tu s námi už dlouhých padesát let. Historie se začala psát v roce 1965, kdy rumunská vláda naplánovala založení vlastní automobilky. Vzhledem k nedostatku zkušeností se tehdy mladá značka rozhodla využít zkušeností některého ze západních výrobců produkcí licenčních vozů. Z výběrového řízení nakonec vzešel vítězně Renault s modelem 12.

Továrna byla připravena, výroba Renaultu 12 však nikoli. Bylo tak zapotřebí zvolit jiný typ, který bude Dacia přechodnou dobu produkovat. Rumunsko preferovalo Renault 16, nakonec však byl zvolen Renault 8 – především kvůli tomu, že bude pro zákazníky mnohem dostupnější. A skutečně, Dacii 1100, jak se licenční model označoval, si za tři roky produkce pořídilo více než 37 000 lidí. V roce 1969 se výroba rozšířila o Dacii 1300, což byl zmiňovaný Renault 12. Model byl velmi populární jak v Rumunsku, tak na východních trzích, kam se vyvážel od roku 1971.

Vůbec prvním osobákem automobilky Dacia byl model 1100, technicky šlo o Renault 8
Autor: Ondřej Lilling a archiv

Skutečně zásadní změnu přinesl v životě Dacie rok 1999. Došlo k dohodě se skupinou Renault, která v rumunské automobilce zakoupila většinový podíl a zavázala se k velkým investicím. Zmodernizovaná továrna zvýšila kvalitu a rychlost produkce. První plody akvizice přinesl rok 2000, kdy se představila Dacia SupeRNova. Měla moderní pohonnou jednotku Renaultu a do roku 2003 se vyrobilo přes 60 000 exemplářů.

Auto za 5000 eur

Dacia však měla mnohem ambicióznější plány. Cílem bylo auto za pět tisíc eur, které si budou moci dovolit široké vrstvy zákazníků místo ojetin ze Západu. To bylo možné jedině díky synergii s mateřským Renaultem. Automobilka mohla čerpat z dlouholetých zkušeností, využívat zázemí společnosti a také technologie. Do modelů Dacie se ovšem technika dostává až tehdy, kdy je časem prověřena a vývoj komponentů zaplacen. Právě díky tomu může být cena pro zákazníka tak příznivá.

Výsledkem byla první generace modelu Logan z roku 2004. Už první rok produkce překonaly prodeje původní očekávání, na základě toho se mateřský Renault rozhodl dacie prodávat také v západní Evropě. Velmi záhy vznikla řada modifikací modelu Logan, které byly ušité na míru specifickým potřebám. Ať už šlo o pěti-, či sedmimístný model Logan MCV, užitkový Logan Van, nebo Logan Pick-Up. Odbyt potvrdil, že sázka na dostupné vozy s vysokou užitnou hodnotou byla správná. V roce 2008 se proto představila první generace typu Sandero. Trefou do černého bylo také kompaktní SUV Duster, které automobilka odhalila v roce 2010. Jeho oblibu potvrzuje i skutečnost, že se stalo prvním modelem rumunské automobilky s prodeji překonávajícími metu milionu kusů.

Vývoj v Rumunsku

Přestože Dacia s mateřským Renaultem spolupracuje velmi intenzivně, kompletní design, vývoj i testování probíhá v Rumunsku. Technologické centrum se nachází ve městě Titu. Vzniklo podle standardů značky Renault, takže vás při návštěvě nepřekvapí podobné zázemí jako u jiných moderních evropských automobilek.

Měli jsme příležitost navštívit akustickou komoru, kde vývojáři testují odhlučnění interiéru, či místnost, která simuluje intenzivní sluneční záření. Vedle toho zde automobilka může uskutečňovat mnoho dalších testů. Auto může být vystaveno intenzivnímu dešti, hlubokým mrazům nebo vysokým teplotám. Testům se nevyhne například ani odpružení, které během naší návštěvy procházelo zkouškou při velmi nízkých teplotách v solné lázni, či intenzivní testy zavírání a otevírání dveří. Jedině tak si mohou být vývojáři jisti, že třeba klika dveří vydrží řadu let.

Prakticky hned vedle vývojového centra se nachází zkušební polygon, který vedle Dacie využívá pro testování nových modelů i mateřský Renault. Areál má celkem 32 kilometrů, nechybí zde vysokorychlostní okruh, vodní tunely ani prašné tunely pro testování funkce vzduchových a kabinových filtrů. Speciální sekce je věnována také provozu ve městě, takže zde naleznete dlažební kostky a další nástrahy, kterým automobily čelí v každodenním provozu. Takto intenzivní testování pak dokáže za zlomek času nasimulovat provoz auta během několika let.

50 let Dacie
Autor: Ondřej Lilling a archiv

Dacia dnes a v budoucnu

Automobilka Dacia dnes nabízí sedm modelů od kompaktního sandera přes oblíbený logan a jeho praktické verze MCV po úspěšný duster, který se před nedávnem dočkal nové generace. Rodinné vozy zastupují lodgy a dokker společně s užitkovou verzí Dokker Van. Zeptali jsme se, zda můžeme v budoucnu očekávat příchod sedmimístného dusteru, o němž se v minulosti hodně hovořilo. Z úst zástupců automobilky jsme však dostali zamítavou odpověď. Důvodem je fakt, že sedmimístné modely už v nabídce automobilky najdeme. Jejich prostornosti by sedmimístný duster nedokázal konkurovat. V budoucnu se však od rumunské značky Dacia zcela jistě dočkáme elektromobilu. Technika je připravená, automobilka prý momentálně čeká na příznivější ceny akumulátorů, aby mohla opět naplnit svoji filozofii o dostupném autě pro masy.

Výroba

Hlavní závod automobilky stojí poblíž města Pitesti a po nedávné modernizaci vypadá jako jiné evropské závody. Výroba je do značné míry automatizovaná, o což se stará více než 800 robotů. Každých 54 sekund z linky sjíždí hotové auto – vznikají zde modely Logan, Logan MCV, Sandero, nový Duster a Renault Symbol. V roce 2017 výrobní závod v Rumunsku opustilo 313 883 aut, z toho drtivá většina jde na export. Proto také z bran továrny vyjíždí každý týden 570 nákladních vozů a 15 vlaků. Výrobních závodů je po celém světě deset, v některých oblastech však modely najdete s logem Renaultu. Týká se to například Jižní Ameriky nebo Ruska. Od roku 2004 se prodalo přes 10 milionů aut, cílem je dosáhnout dvou milionů vozu ročně do období 2020.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
29 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851