ČSAD Jihotrans vyslalo do Lešan dva stroje: mladší ŠD 11 a zájezdový RTO-LUX. Jeho řidič Václav Sedláček nám prozradil, že jde pravděpodobně o nejstarší dochované RTO. „Podle svědectví někdejšího konstruktéra, vedoucího technické dokumentace a později archiváře Karosy pana Ladislava Kociana byl náš autobus třetím vyrobeným v pořadí,“ pyšní se šofér pamětník. První autobus RTO byl v roce 1956 vystaven v Brně a o rok později si zahrál ve fi lmu Florenc 13,30. Druhý exemplář směřoval na Expo 58. Ani jeden z nich se nedochoval. „Třetí zájezdový vůz zůstal sloužit v Karose Vysoké Mýto, než jej za zásluhy dostala železniční opravna z Českých Velenic. Pak putoval ke sportovcům, kde dožil. My jsme jej zachránili před sešrotováním a renovovali tři roky. Dneska je v perfektním stavu, byl jsem s ním dokonce až v Bratislavě,“ rozpovídá se šofér. Důkazy pro doložení původu ale neexistují, autobus totiž v průběhu života změnil doklady.
|
Jiří Baborský