Jak vznikají díly pro škodovky: Z Boleslavi na Nový Zéland
Od plechového svitku až do skladu originálních dílů jsme sledovali cestu součástek pro novou octavii, yetiho či rapid.
(více v čísle 16/13)
O statní mají jen náhradní díly, zato my obchodujeme s originálními díly, opravuje nás během návštěvy skladu součástek Jan Zavadil, vedoucí logistiky originálních dílů a příslušenství Škody Auto. Na svůj systém promyšleného skladování jsou tady v Mladé Boleslavi náležitě hrdí. Jde o celosvětově nejmodernější metodu, kde je automaticky sledován každý pohyb položky a počítač sám vybere, kde by měla být uskladněna. Když ji má pracovník najít v regálu, dojede tam vozík řízený indukční smyčkou a zastaví na přesném místě. Lidská chyba je tak prý prakticky vyloučena. Za první kvartál evidují jen dvě reklamace z tisíce objednávek, a to včetně poškozeného balení cestou k zákazníkovi. Že by autoservis objednal těsnění a dostal místo něj jiné, je prakticky vyloučené. Balíčky s díly putují ze skladu do celého světa. V Austrálii jsou lodí za šest až osm týdnů, třeba v Indii se ale požadovaná součástka objeví u prodejce za tři dny včetně proclení. Mimochodem zrovna otevřeli novou budovu skladu, která je se 40 metry nejvyšší v Mladé Boleslavi.
Nářadí je základem
Víte, že…
… design nové octavie si vynutil lisování nezvykle hlubokých postranic karoserie? Dokonce kvůli tomu musela být postavena nová, těžší linka.
… hmotnost postranice na yetiho je kolem dvaceti kilogramů?
… laserové řezání je pomalé, proto se používá jen u lisování za tepla? Typicky u výztuh, kdy je plech tvrdý a je problém ho stříhat.
… každé nové auto znamená pro sklad dalších 4000 položek? Proto se neustále rozšiřuje.Jenže ještě než se díly dostanou do skladu, musí je někdo vyrobit. Lisovna je jen pár kilometrů odsud na druhém konci města v areálu mladoboleslavské automobilky. Míříme tedy tam. Při naší návštěvě zrovna vidíme stříhání a lisování plechových postranic karoserie na yetiho, zde ho označují obecně jako SUV. „Tady se sice lisují díly pro všechny modely, ale na jedné lince se nikdy nelisují všechny díly pro konkrétní auto,“ brzdí naše nadšení Marek Karaffa, vedoucí místní lisovny značené M15. Výlisky se totiž vyrábějí v dávkách na sklad, pak je potřeba vyměnit lisovací nářadí a zase se lisují jiné podle potřeby. Najednou tak nikdy ne uvidíte všechny dveře, kapotu a postranice jednoho modelu. „Samotná výměna raznic sice trvá jen patnáct minut, ale jejich navezení hodinu,“ říká vedoucí lisovny s tím, že když svařovna rychle potřebuje nějaké díly, jsou schopni dodat je během dvou tří hodin. Jinak se lisuje do třídenní zásoby, takže se jednou za takovou dobu musí všechno nářadí otočit.
Nejdřív nastříhat
Těžko uvěřit, že z až pětadvacetitunových velkých plechových svitků ležících na lisovně se brzy zrodí nové postranice na auto. Po rozvinutí mají délku i přes tři kilometry, síla plechu je pochopitelně jiná podle použití. Ze všeho nejdřív se založí začátek svitku do nástřihové linky. „První dva až tři závity obalu je nutné odřezat, protože bývají poškozené transportem,“ vysvětluje vedoucí lisovny. Poté plech míří do pračky, která ho zbaví nečistot a konzervačního oleje. „Každý výrobce totiž používá jiný olej proti korozi a nám by to mohlo kontaminovat další proces,“ pokračuje vedoucí. Následně svitek putuje do rovnací kazety, která odstraní tvarovou paměť materiálu. Jinak by se po vystřižení zvedaly rohy. Pak se ještě zkontrolují a případně vyříznou svary ve svitku, protože žádná ocelárna není schopna vyrobit tak dlouhý plech v jednom kuse. Konečně může přijít na řadu vystřižení dílu. Buď to dělají střihací nůžky, nebo raznice v případě otvorů v materiálu.
Lisujeme
V této fázi už skoro rozeznáváme obrysy budoucí postranice yetiho. Tak honem s ním do lisovací linky. Díly se znovu musejí vyprat a následně v šesti operacích vyrobí postranice. V první se výlisek vytáhne a s každým následujícím krokem se lisují další detaily a k tomu oříznou nepotřebné okraje. „Nakonec se všechny kusy kontrolují, kritická místa se navíc ověřují ručně brouskováním,“ ukazuje Marek Karaffa pracovníky na konci lisovací linky. Mají po ruce plán kritických míst na výlisku, která je potřeba zvlášť důkladně kontrolovat. Když se náhodou objeví nedostatek, vadný výrobek se znehodnotí, aby nešel dál použít, a zkontroluje se celá lisovací dávka. Tady naše pouť končí. Dál díly směřují do svařovny, která z nich vyrábí auta. Nebo do zmíněného skladu a poté k zákazníkům.