Šéf dopravní policie Tomáš Lerch: Měření není byznys! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

10. 6. 2013

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch: Měření není byznys!

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch

Fotogalerie

7 fotografií

Všichni by chtěli měřit rychlost. Co na to říká nový šéf dopravní policie Tomáš Lerch? A kde ještě chce přitáhnout řidičům otěže?

(více v čísle 16/13)

Kdo může u nás měřit rychlost?

Policie ČR, městská policie a také policie vojenská.

Jak se díváte na diskutovanou možnost, že by rychlost měřily i obce, provozovatelé mýtného systému nebo třeba Česká pošta?

Nejsem moc rád. Nechci, aby se z měření rychlosti stal komerční výdělečný podnik. Neumím si představit, že by to bylo ze strany případných třetích subjektů na komerční bázi, že bychom jim za měření ještě platili. Ovšem kdyby to bylo čistě na bázi dobrovolné služby, aby nám to pomáhalo dále snižovat počet a závažnost dopravních nehod, uměl bych si takovou spolupráci představit. Samozřejmě by se to muselo dít pod naším dozorem. To je ovšem otázka pro širší diskusi za účasti ministerstev dopravy a vnitra, policie, státní správy – muselo by být dopředu jasné, proč a zda vůbec tu kompetenci rozšiřovat. Na druhou stranu každý motorista ubere plyn, když se na silnici objeví cedule, že se tam měří.

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch
Autor: Svět motorů

Ta už ale přece není povinná…

Není, ale efekt v podobě zmírnění rychlosti jsem už zmínil. Tabule působí jako prevence.

Co říkáte na stížnosti některých řidičů, že je městská policie měřila v místech, kde neměla oprávnění?

To by se stávat nemělo. Spíše si myslím, že si stěžovali na měření v místech, kde na to neupozorňovala tabule.

Jak vůbec hodnotíte spolupráci s městskou policií?

Městská policie je naším partnerem pro dohled nad bezpečností silničního provozu, postupujeme v součinnosti. Cílem vzájemné spolupráce je doplňovat se, nikoli dublovat svoji činnost. Jde nám o společnou věc, kterou je bezpečnost na silnicích – tady je každá pomoc dobrá.

Hasiči a záchranáři jsou mezi řidiči populárnější než policisté. Co s tím chcete dělat?

Víte, zatímco hasiči a záchranáři opravdu jen zachraňují, policie má kromě povinnosti pomáhat také represivní funkci. To se podle mě podepisuje na její menší oblibě.

A není to i proto, že někdy měří na místech, kde jsou nová dopravní omezení? Nebo že se někteří soustředí jen na vybírání pokut, místo aby pomáhali?

Každá složka, kterou jste jmenoval, má svoji specifickou úlohu. Úkol policie vyplývá ze zákona. Je proto logické, že k naší činnosti patří i ty méně populární. Je nutno dodat, že vybírané pokuty putují do státního rozpočtu, nikoli do policie.

Dalším často používaným argumentem je, že policisté nejsou na silnicích moc vidět.

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch
Autor: Svět motorů

Myslím si, že už to tak úplně neplatí. Snažíme se být v místech, kde je zvýšené riziko dopravní nehody nebo jiné problémy související se silničním provozem. Mělo by to být vidět třeba na připravované rekonstrukci D1, která by měla začít co nevidět. Tam chceme být jak přímo na rekonstruovaných úsecích dálnice, tak na případných náhradních trasách, které si řidiči sami zvolí.

Zůstanete stejně jako váš předchůdce tvrdým odpůrcem alkoholu za volantem?

Byl jsem u zavedení intenzivních kontrol na dodržování zákazu požívání alkoholu řidiči vozidel (dechová zkouška jako součást základní kontroly) od začátku už v roce 2010 a na tom nehodlám nic měnit. Koneckonců oprávně- nost tohoto opatření ukázaly i statistiky dopravních nehod. Klesá jak počet, tak závažnost střetů způsobených řidiči pod vlivem alkoholu. I tak je jich ještě stále moc. Dvě třetiny těchto nehod způsobí řidiči s hodnotou 1,5 promile. A to už rozhodně není o jednom pivu po obědě.

Takže se bude dál dýchat při každé kontrole?

Ano. Ukazuje se, že je to správná cesta. Budeme v tom pokračovat.

Nechal jste se slyšet, že se více zaměříte na technický stav vozidel na silnicích. Jak velkým problémem jsou vozy v neodpovídajícím stavu, hlavně po haváriích?

Auta po velkých škodách, i totálních, která se vracejí zpět do provozu, jsou skutečně velkým problémem. Není povinnost s takovým vozem jet po opravě na technickou prohlídku, a tak může jezdit i několik let bez toho, že by řidič znal jeho skutečný stav. V důsledku nehody totiž mohlo dojít k velmi zásadním zásahům do konstrukce. Bezpečnostní prvky už neplní funkci tak jako u nového vozu a ne vždy se to dá opravit. Ne všechna auta mají opravu dostatečně kvalitní. Jsou nebezpečná nejen pro jejich řidiče a další pasažéry, ale i ostatní účastníky silničního provozu.

Jak je chcete dostat ze silnic?

Máme řadu vyškolených pracovníků, kteří mají potřebnou erudici a podrobnou technickou kontrolu na silnici dě- lají. Rozeznat, kdy je auto nezpůsobilé, nebo dokonce ohrožuje provoz, pro ně nepředstavuje žádný problém. Navíc můžeme takové auto poslat do nejbližší stanice technické kontroly, která by měla být do vzdálenosti 4 km od místa kontroly.

A co mobilní stanice technické kontroly?

Tady úmysl předběhl legislativu. Nejsou zřízeny v zákoně, nelze je tudíž využívat. Navíc jsou v gesci ministerstva dopravy. Jejich nasazení se na papíře připravuje už řadu let, zatím se ale nic moc kupředu nepohnulo. V současné době využíváme stávající síť STK, případně úzce spolupracujeme, zejména při kontrolách užitkových vozidel, s Centrem služeb pro silniční dopravu.

Nechal jste se slyšet, že při vyšetřování dopravních nehod bude policie posuzovat, zda na vznik nemělo vliv také místo, kde se bouračka stala. Jak by to mělo vypadat?

Toto začalo fungovat již v minulých letech. U nehod se smrtelnými následky posoudí dopravní inženýr vliv dopravně-technického stavu komunikace, zda mohl mít na vznik nebo i následky nehody také vliv. Vezměte si například, když v důsledku mlhy a absence vodorovného značení přejede auto do protisměru, kde se střetne s protijedoucím vozem… Prověřujeme, zda bylo v pořádku dopravní značení, svodidla, osvětlení přechodu pro chodce a podobně. Jde nám o to, evidovat rizikové lokality a snažit se je odstraňovat. Upozornit správce komunikace na absenci dopravního značení, více osvětlit nebezpečné přechody pro chodce, zlepšit rozhledové poměry na železničním přejezdu a tak dále. Nehodové lokality chceme tímto způsobem odstraňovat.

Proč nejsou více vidět policejní speciály?

Nemyslím si, že by nebyly vidět. Když jsme v roce 2009 ustavovali pracovní skupinu Autoteam a pořizovali šestnáct policejních speciálů na dálniční oddělení, slibovali jsme si od toho větší postih těch, kteří hrubě porušují pravidla silničního provozu. Osvědčilo se to, a proto jsme v minulém roce přidali další dvacítku vozů. Pokrývají nyní celou síť dálnic, rychlostních silnic a silnic 1. třídy.

Platí i na agresivní řidiče?

Domnívám se, že ano. Navíc nálada ve společnosti je taková, že si přeje tyto řidiče odhalovat a jejich chování v silničním provozu trestat. Tato vozidla mají i preventivní funkci. Řidiči vědí, že jsou na silnicích každý den, mají příslušnou techniku a v běžném provozu jsou auta těžko rozpoznatelná.

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch
Autor: Svět motorů

V civilu

Čtete Svět motorů?
Ano, každý týden si najdu chvilku počíst si v něm.

Co sledujete především?
Zajímají mě hlavně technické novinky a testy. Koneckonců když jsem si vybíral nové auto, přihlížel jsem i k výsledkům testů a srovnávacích testů právě ve Světě motorů.

Jak dlouho řídíte?
Řidičem jsem od 18 let, takže v létě to bude už dvacet let.


Měl jste někdy nehodu?
Ano, v mládí, ještě jsem měl čerstvý řidičák. Naštěstí šlo jen o plechy, nikomu se nic nestalo.


Které bylo vaše první auto?
Škoda 105 L.


Jakým vozem jezdíte dnes?
V současnosti řídím rodinný Ford Grand C-Max.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851