Úřední buzerace: Tachovské ploužení
Před pár lety se mezi Tachovem a Vítkovem na západě Čech jezdilo devadesát. Nyní na kilometr dlouhém úseku platí padesátka. Policii se to nelíbí, město ale argumentuje bezpečností.
Jedeme po silnici z Plané do Tachova, protneme osadu Vítkov a za ní očekáváme konec. Jenže ouha. Značka ukončující obec nikde není, ale zástavba už stojí daleko za námi. Nápadně to připomíná situaci ve středočeských Zdibech, o které jsme psali před dvěma týdny. Padesátkou se po široké silnici ploužíme dalších pět set metrů, aby se před námi u křižovatky ke zdejší fabrice objevila dvojitá cedule ukončující Vítkov a naopak uvozující Tachov. Dalších tři sta metrů k prvním tachovským domům však nepotkáváme zase nic, kvůli čemu bychom měli přibrzďovat na padesátku. Ale značka je značka a my víme, že policisté v úseku občas měří.
„Respektuji, že existují dva pohledy. Jeden řidičův a druhý ostatních účastníků provozu,“ konstatuje starosta Tachova Ladislav Macák a vysvětluje důvody, které město vedly k takovému opatření. „Z křižovatky u továrny se dá vjet ještě na druhou stranu, do areálu bývalých kasáren, kde funguje několik menších firem. Do těchto míst chodí lidé, zajíždějí auta, ale i kamiony. Už před lety nás odboráři z fabriky upozornili na fakt, že v místě je nebezpečné přecházet. Ptali se, zda by se nedalo se situací něco dělat,“ připomíná začátky starosta.
Chodník není
Rozjelo se kolečko dohadů. Do prostoru totiž nevede žádný chodník. To znamená, že u křižovatky nemohl být vybudován ani přechod. „Vyhláška neumožňuje dát přechod tam, kde na něj nenavazují chodníky,“ zmiňuje Macák. Panu starostovi navrhujeme vybudování stezky pro pěší na té straně komunikace, kde je továrna. Mimochodem tento model by se líbil i dopravnímu inspektorátu. Ladislav Macák však kontruje nevhodným terénem a faktem, že by město muselo vykoupit pozemky a vydat velké peníze na výstavbu. S tím ale měl úřad počítat už v době, kdy se výstavba továrny plánovala a město se mohlo o financování výstavby stezky rozělit s investorem. „Kromě chodců v místě existuje problém s kamiony, které do areálu někdejších kasáren i fabriky zajíždějí. Musí se kvůli nim brzdit a je jich poměrně dost. Mimo to ze strany, kde jsou kasárna, existuje ještě jeden dosti frekventovaný výjezd z druhé továrny,“ dozvídáme se. Dále Macák připomíná, že v dobách, kdy mezi Vítkovem a Tachovem platila devadesátka, se šoféři na kilometr dlouhém úseku rozjeli a ve Vítkově už si s brzděním nedělali starosti.„Kromě toho si nemyslím, že má smysl se na kilometru rozjíždět a pak zase brzdit,“ uvažuje.
Argumenty města jsou logické a dávají smysl. Jen na šoféry, kteří by v obci nedbali padesátky, by jistě vyzrála policie. Když ji dovede měřit „mezi poli“, může snadno kontrolovat i tam.
Samotná policie přitom zavedení padesátky nedoporučila. Zákon jí ale neumožňuje dát právo veta (více jsme se tomuto tématu věnovali v letošním čísle 4).
Chtělo to více myslet
Celý problém vznikl už v době, kdy se výstavba průmyslové haly plánovala. Podle námi zjištěných informací se s pracemi začalo i přes to, že šlo o objekt mimo rámec dlouhodobého územního plánu. To by tak nevadilo, kdyby architekti a stavaři řešili celkový stav provozu a domysleli, že se budou chtít dělníci nějak dostat do práce, ale ne všichni mají auta. Tuto potíž mělo později vyřešit zavedení linky městské hromadné dopravy do areálu firmy. To se za léta nestalo a nejbližší zastávka je vzdálená několik stovek metrů od brány. A ještě ke všemu přes silnici…
Sečteno a podtrženo. Lidé bydlící ve Vítkově mohou využít nové stezky pro pěší, která se napojuje na pár metrů chodníku v areálu bývalých kasáren. Z této strany by tak byl problém jakžtakž vyřešen. Směrem od Tachova ale žádné chodníky nejsou. To však neznamená, že by zde chodci nemohli být v relativně větším bezpečí než na hlavním tahu. V místě totiž existuje paralelní a téměř nevyužívaná Plánská ulice. Je ale naproti fabrice, takže neřeší nebezpečné přecházení. Návrh by ještě musel být podpořen značkou, která by zakazovala vstup chodcům na hlavní tah. Jenže to by se nezamlouvalo dopravnímu inspektorátu, protože prý neexistuje adekvátní bezpečná trasa. „I provoz v Plánské ulici musí být v souladu se zákonnými normami. Nyní není, protože se ani tady nejedná o trasu, na níž by se nacházel chodník nebo byla adekvátně osvětlená,“ vysvětluje policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.
Raději ten přechod
Místní zastupitelstvo se přiklání k verzi vybudovat přechod a pár metrů chodníků směrem k továrně i do Plánské ulice. A ani tak motoristé nebudou ušetřeni přešlapávání úřednického šimla. „Přechod na silnici druhé třídy, kde by platila devadesátka, nelze udělat bez patřičných stavebních úprav,“ připomíná Jiroušková. Kromě chodníků má na mysli třeba oranžově blikající semafor.