Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

17. 3. 2014
Tomáš Dusil

Úřední buzerace: Neplaťte, co nemusíte

Dvojí povinné ručení při přepisu

Dvě povinná ručení sjednaná na jeden vůz jsou při jeho přepisu celkem běžnou praxí. Přitom to tak být vůbec nemusí.

(více v čísle 11/14)

Zákon o silničním provozu říká, že každé vozidlo provozované na veřejné komunikaci musí mít sjednané pojištění odpovědnosti. Lidově povinné ručení. V praxi se proto doporučuje každému, kdo si koupí ojeté auto, ať už v bazaru nebo od soukromníka, aby si povinné ručení sjednal co možná nejdříve. Nejlépe hned ten den. „Datem uvedeným v kupní smlouvě se stáváte vlastníkem vozidla. K tomuto dni máte povinnost zajistit, aby mělo toto provozované vozidlo sjednané povinné ručení,“ říká Aleš Povr z České kanceláře pojistitelů (ČKP). „Motoristům však rozhodně nedoporučujeme, aby měli paralelně sjednané dvojí povinné ručení. Je však třeba zajistit, aby nebylo provozované vozidlo bez zákonného pojištění ani jeden den,“ dodává Povr.

V praxi se tak kupující vozidla domluví s prodávajícím, že sjednané povinné ručení ještě nějakou dobu nezruší. Tato lhůta má stačit k tomu, aby si nový vlastník sjednal vlastní zákonné pojištění. „Pokud prodávající tuto domluvu poruší, vznikne nepojištěné období, za které nese odpovědnost kupující,“ dodává Povr. Prodávající chce přirozeně zrušit povinné ručení co možná nejdříve, jelikož nemá žádný důvod platit za vozidlo, které už nevlastní. Navíc pokud by kupující způsobil dopravní nehodu, hradila by se z povinného ručení prodávajícího, jenž by samozřejmě přišel o bonus.

Ochranná lhůta neexistuje

Někteří kupující ojetin se často mylně domnívají, že existuje jakási ochranná lhůta. Ta by měla motoristu chránit v době pojišťovacího „vakua“, kdy prodávající povinné ručení zruší a nový vlastník si jej ještě nesjedná. „Žádná ochranná lhůta v tomto případě neexistuje,“ varuje však Povr. Pokud vlastníkovi vozidla vznikne nepojištěné období, pak ČKP bude za každý takový den vyžadovat zaplacení příspěvku do takzvaného garančního fondu. A to i kdyby byl nepojištěný den třeba pouze jeden. Z fondu jsou následně kryty škody způsobené nepojištěnými vozidly. V případě osobních aut to činí 50 nebo 70 korun za každý započatý den plus náklady na uplatnění. Pod tím si lze představit jakýsi manipulační poplatek za napsání výzvy k zplacení a samozřejmě poštovné. Jeho minimální výše je 180 korun, které se připočtou k příspěvku do garančního fondu.

Mít sjednané povinné ručení už před převodem vozidla ale potřebujete ještě z jednoho důvodu. „Z hlediska přepisu vozidla vyplývá pro žadatele o registraci povinnost přiložit k žádosti kromě ostatních dokladů také doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, takzvanou zelenou kartu,“ říká Petr Mareček z pražského magistrátu. Bez sjednaného povinného ručení úřad vozidlo nepřepíše. Registračním místům nepřísluší zkoumat, zda bylo povinné ručení zaplaceno, či nikoliv. To je věcí pojistitele a samozřejmě příslušné pojišťovny. „Pro registraci je tedy rozhodné předložení platné zelené karty vystavené k vozidlu, které je předmětem registrace,“ uzavírá celou věc Mareček.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
11 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851